Miza trecerii Spitalului CF2 de la Transporturi la Educație: Schimbarea sediului și a denumirii

DE Andrei Vasilescu | Actualizat: 13.05.2024 - 15:44
Miza trecerii Spitalului CF2 de la Transporturi la Educație: Schimbarea sediului și a denumirii  Foto: INQUAM Photos/Tudor Costache
Miza trecerii Spitalului CF2 de la Transporturi la Educație: Schimbarea sediului și a denumirii Foto: INQUAM Photos/Tudor Costache

În proiectul Hotărârii de Guvern privind trecerea Spitalului CF 2 de la Ministerul Transporturilor la Ministerul Educației, sunt trecute câteva prevederi care arată care ar fi miza reală a acestei preluări.

SHARE

Newsweek România a intrat în posesia proiectului Hotărârii de Guvern pentru trecerea Spitalului CF 2 de la Ministerul Transporturilor la Ministerul Educației, acolo sunt trecute câteva prevederi care arată care ar fi adevărata miză a acestei preluări.

De-a lungul timpului, au existat mai multe tentative de preluare a spitalului CF 2 din București, interesul real fiind terenul pe care se află această instituție, teren situat într-una din cele mai scumpe zone ale Capitalei.

Miza trecerii spitalului CF 2 de la Transporturi la Educație: Schimbarea sediului și a denumirii

Astfel, la art. 2 din proiectul Hotărârii de Guvern care ar reglementa transferul Spitalului CF 2 în administrarea Ministerului Educației sunt specificate următoarele:

Art. 2 - (1) Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” din București, instituție de învățământ superior de stat și de cercetare, cu personalitate juridică, de interes public, cu sediul în Bucureşti, Strada Dionisie Lupu nr. 37, sectorul 2, aflata in coordonarea Ministerului Educatiei va lua în administrare, patrimoniul Spitalului Clinic C.F. nr. 2 – București, cu preluarea imobilelor identificate în anexa nr. 1, a întregii activități, a structurii organizatorice și a întregului personal angajat al Spitalului Clinic C.F. nr. 2 – București.

(2)  Bugetul de venituri și cheltuieli se avizează de către Consiliul de administrație al Spitalului CF2 și se aprobă de către Rector, in calitate de de ordonator secundar de credite si de catre Senatul Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila“ din București.

(3) Regulamentul de organizare și funcționare, structura organizatorică, numărul de posturi și statul de funcții ale Spitalului CF2 se pot modifica, la propunerea consiliului de administrație al Spitalului CF2, cu aprobarea Senatului Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila“ din București.

(4) În aplicarea prevederilor prezentei Hotărâri, Senatul Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila“ din București are următoarele atribuţii:

a) asigurarea managementului asistenţei medicale, prin structuri cu atribuţii specifice în acest domeniu;

b) aprobarea propunerilor privind modificarea structurii organizatorice, reorganizarea, restructurarea, schimbarea sediului şi a denumirii spitalului CF2, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Aceste prevederi nu ar fi fost trecute în totalitate în forma finală a Hotărârii de Guvern, dar arată adevăratele intenții.

Citește și: Miza trecerii Spitalului CF Witting de la Ministerul Transporturilor la MApN

Un transfer cu multe probleme lăsate în aer

Ministerul Transporturilor a anunțat, la sfârșitul lunii martie 2024, deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a proiectului de act normativ privind „Hotărârea Guvernului privind transferul Spitalului Clinic C.F. nr. 2 – București din administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii în administrarea Ministerului Educatiei, prin Universitatea de Medicină și Farmacie Carol Davila din București, instituție de învățământ superior de stat și de cercetare, cu personalitate juridică, de interes public”.

Citește și: Primul spital construit din donațiile românilor a început să funcționeze. Primii copii, transferați

Numai că acest proiect de act normativ încalcă o mulțime de prevederi legale în vigoare, aspect semnalat mai multor instituții de forță ale statului de către un avertizor de integritate.  

În documentul avertizorului de integritate transmis mai multor instituții ale statului sunt enumerate o mulțime de ilegalități și bâlbe legislative, ceea ce, din punct de vedere legal, ar face imposibilă trecerea Spitalului CFR 2 către UMF Carol Davila.

Astfel, se semnalează faptul că prin „art.1 alin.1 din propunerea/proiectul de HG se stabilește că se transferă Spitalul Clinic CF2 în subordinea Ministerul Educației și în administrarea Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila” (U.M.F.C.D.), situație ce încalcă dispozițiile art.4 alin.2 din Legea nr.95/2006, în sensul că Ministerul Educației nu se regăsește printre entitățile strict limitativ prevăzute de acest articol de lege, acesta neavând în subordine unități sanitare”.

Citește și: Clădirea nouă a Spitalului Marie Curie intră în proces de avizare. A fost construită din donații

Totodată, „art.1 alin.11 din OUG nr.41/02023 stabilește că după transferul prevăzut la art.1 alin. (1) din OUG nr.41/02023 se interzice schimbarea domeniului de activitate a unităţilor sanitare din reţeaua sanitară proprie a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii”. Tototdată, „Spitalul Clinic CF 2 este unitate sanitară acreditată în prestarea de servicii medicale privind siguranța în transporturi”.

Ori, „prin transferul la Ministerul Educației conform art.1 alin.1 din propunerea de HG, se pierde autorizația/acreditarea privind prestarea serviciilor medicale în domeniul siguranței în transporturi” întrucât Ministerul Educației este instituție publică neacreditată/neautorizată în domeniul siguranței în transporturi.

Mai mult, se încalcă și dispozițiile art.4 alin.2 din Legea nr.95/2006, în sensul că Ministerul Educației nu se regăsește printre entitățile strict limitativ prevăzute de acest articol de lege, acesta neavând în subordine unități sanitare. Și conform, art. 164 alin.2 din Legea 95/2006, „Spitalul poate furniza servicii medicale numai dacă funcționează în condițiile autorizației de funcționare, în caz contrar, activitatea spitalelor se suspendă”.

Notă de fundamentare fără justificare

Avertizorul de integritate semnalează și faptul că „Propunerea/proiectul de HG nu reglementează situația proiectelor finanțate din fonduri europene admise solicitantului Spitalul Clinic CF2, proiecte aflate în derulare ori în etapa de contractare”.

Mai mult, acesta atrage atenția că „Nota de Fundamentare a propunerii/proiectului de HG nu conține justificarea motivelor care stau la baza adoptării acestui proiect.

De asemenea, nu conține criteriile care au fost îndeplinite cumulativ de Ministerul Educației și atașarea ca documentație justificativă la proiect a documentelor despre care se face vorbire în nota de fundamentare: cererea de preluare a Spitalului Clinic CF2 și documentele din care rezultă îndeplinirea criteriilor prevăzute la art.1 alin (4) din OUG 41/2023”. În plus, nota de Fundamentare a propunerii/propiectului de HG „nu conține extrasele de carte funciară pentru imobilele prevăzute în cele 2 anexe la proiect”.

La Secțiunea a-3-a, pct. 3, Impactul social, se spune că, Proiectul de act normativ NU se referă la acest subiect.

Dar, din întreaga economie a textului Proiectului de act normativ și a Notei de fundamentare reiese că ”se are în vedere menținerea activităților specifice medicale într-un sistem integrat, care conduce la îmbunătățirea  accesibilității și diversificării serviciilor medicale, creșterea calității asistenței medicale și a activității de instruire și pregătire a studenților și rezidenților, precum și asigurarea permanentă a condițiilor optime de organizare și finanțare a activităților privind examinările medicale și psihologice și pentru personalul cu diverse atribuții”,

dar fără a se preciza cum anume se are în vedere”, ignorându-se complet faptul că, acest act normativ cuprinde dispoziții cu impact major asupra siguranței transporturilor, în ceea ce privește examinarea medicală și psihologică a personalului cu atribuții în siguranța transporturilor.

Însă Ministerul Educației nu are rețea sanitară proprie, nu are nicio structură medicală sau direcție competentă în acest sens, nu are acreditări/autorizări/atribuții în domeniul siguranței transporturilor.

Conform prevederilor art. 164, alin.1 din Lg. nr. 95/2006:Activitățile organizatorice și funcționale cu caracter medico-sanitar din spitale sunt reglementate și supuse controlului Ministerului Sănătății, iar în spitalele din subordinea ministerelor și instituțiilor cu rețea sanitară proprie, controlul este efectuat de structurile specializate ale acestora”. Ministerul Educației neavând rețea sanitară proprie, nu poate organiza în cadrul său o Direcție Medicală, și nu poate asigura cadrul legal de funcționare a Spitalului Clinic CFNr.2.

Concluzia avertizorului de integritate este că „preluarea Spitalului Clinic CF 2 București de către UMF Carol Davila este ilegală, întrucât sunt încălcate mai multe prevederi legale în vigoare”.

 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te