Diaspora dus-întors. Mentalitate belgiană, afaceri românești

DE Mihai Duță | Actualizat: 27.07.2018 - 11:11
Dorin Fleșeriu la summit-ul RePatriot din 2017

Dorin Fleșeriu a vrut să revină în țară chiar de când a plecat în Belgia, în anul 2000. Dar a realizat că, dacă vrea să se întoarcă, trebuie să-și deschidă propria afacere. Acum, firma lui are o capitalizare de peste 1 milion de euro.

SHARE

În momentul în care a decis să plece, România era tot într-o situație de criză. „Am plecat împins oarecum de la spate de o conjunctură în care mă aflam la jobul anterior. Decât să mă relochez la București, am preferat să caut de lucru în afara României. Am trimis CV-ul, am primit mai multe oferte și am ales Belgia.  

Cunoscând mentalitatea «patronului» român, mi-am dat repede seama că, dacă doresc să mă reîntorc, va trebui să-mi deschid propria afacere. Ceea ce am și făcut câțiva ani mai târziu“, își amintește Dorin Fleșeriu.

Acum, cel mai important proiect este Delphi Electric, firmă care a fost deschisă cu 2.000 €, iar acum are o capitalizare de peste 1.000.000 €. „Dar poate cea mai mare realizare este că am reușit să o creștem organic, iar după 12 ani pot spune că suntem printre principalii distribuitori în încălzire electrică și energie regenerabilă din România. 

Mai sunt implicat în câteva proiecte de antreprenoriat social și comunități, unul dintre ele l-am demarat în Belgia în anul 2002, este vorba de RomBel, comunitatea românilor din Belgia care adună peste 34.000 de persoane în grupul Facebook, iar, mai nou, și în RePatriot, comunitatea antreprenorilor români reintorși în țară“, spune Dorin Fleșeriu.

Momente de cumpănă

„A fost pionerat, am început și noi cu un garaj, ca toate firmele mari“. Când s-a întors în țară, la plusuri avea mentalitatea și experiența câștigate într-o multinațională din Belgia. Minusurile veneau din lipsa unei culturi antreprenoriale. Spune râzând că a început într-un garaj, ca toate firmele mari. „Deși am absolvit, pe lângă Politehnică, și Managementul firmei la Cluj, școala românească de management este de multe ori depășită de realitate. Am învățat așadar pe «pielea mea», dar asta costă timp și bani. A fost greu la început, practic firma asta am condus-o mare parte prin Skype, plus nenumărate zboruri în România. Am fost de două ori în cumpănă în acești 12 ani dacă să închid firma sau nu, din pricina unor clienți care nu ne-au mai plătit niciodată lucrările făcute sau a unor parteneri nepotriviți. Am lucrat exclusiv cu mediul privat și persoane particulare, dar asta nu ne-a ferit de probleme și de rău-platnici“, spune Dorin. 

Cu toate acestea, a mers mai departe.  Și-a făcut o echipă tânără și creativă, fără bariere ierarhice, în care oamenii se completează și lucrează cot la cot la toate proiectele firmei. Singurele piedici sunt birocrația și corupția din sistemul de stat, dar și modul în care alții trag „tunuri“.

Mentalitate: familia e pe primul loc

Colegii îi spun lui Dorin că a adus cu el mentalitatea de dincolo. Se poate lucra de acasă uneori, familia e pe primul loc, apoi firma, angajații sunt încurajați să ia decizii și să fie responsabili. „Am adus și soluții tehnice noi, fiind printre primii care au promovat soluțiile de încălzire electrică sau  panouri solare termodinamice. Am încercat să găsim mereu soluții inovative pentru a atinge misiunea firmei, aceea de a oferi soluții durabile de independență energetică. Iar sloganul nostru spune totul: viitorul e electric!“, crede Dorin Fleșeriu.

El e convins că în mediul de afaceri nu trebuie se schimbe nimic pentru că „este un mecanism viu care funcționează singur și se autoreglează, iar noi avem antreprenori curajoși și creativi“. 

Dar altele trebuie să se schimbe mult și repede, cât mai e timp. „Nu avem infrastructură și prioritățile politicienilor nu par să țină cont de asta. Învățământul neperformant, și aici mă refer la un sistem învechit bazat pe memorare în locul dezvoltării abilităților și talentului nativ. Ar trebui să dezvoltăm școli profe-sionale și de meserii, căci nu mai avem oameni să lucreze lucruri simple: electricieni, sudori, asistenți, etc... Iar problema cea mai gravă o văd acum în lipsa încrederii că mergem în direcția bună. Orice antreprenor întrebi, îți spune că nu poți supraviețui pe termen lung consumând mai mult decât produci. 

Dacă oamenii de afaceri onești ar fi implicați în deciziile politice, am avea mai multe decizii bune și exodul românilor spre alte țări s-ar încetini, căci încrederea în viitor ar crește“, explică omul de afaceri.

RePatriot înseamnă speranță

Dorin Fleșeriu este de părere că RePatriot încearcă să compenseze ceea ce un minister întreg (al Românilor de Pretutindeni) nu reușește de doi ani: să reducă emigrația masivă, care ne plasează în rând cu țările aflate în stare de  război, și să genereze idei și proiecte care să creeze un cadru favorabil reîntoarcerii românilor în țară natală. 

„Sunt oameni care nu știu să renunțe la speranțele, visurile și ideile lor, indiferent cât le e de greu, și încearcă să deseneze acel «cum ar fi dacă...» de care toți avem atâta nevoie, pentru cei care doresc să se reîntoarcă acolo unde s-au născut. RePatriot înseamnă speranță pentru mine, dar și pentru cei care încă mai speră că România poate deveni o țară în care cei peste

4 milioane de români plecați în ultimii

10 ani să dorească să se reîntoarcă și să își realizeze aici visurile. Nu am intenția de a convinge pe cineva să revină, pentru că știu că fiecare român plecat este o poveste unică, cu foarte multe variabile, pe care nu le cunosc. Aș vrea să decidă singuri, uitându-se la experiența noastră, ce este benefic pentru viitorul lor. Noi suntem doar exemple, sper pozitive, povești de viață care, cu ajutorul dumneavoastră, ajung să fie spuse și care arată  că da, se poate și în România. Cred că putem învăța mult de la oamenii plecați și reîntorși acasă pentru a-și deschide propria afacere, va încurajez să stați aproape de comunitatea  RePatriot, căci este locul unde proiectele de întoarcere acasă vor prinde viață“, concluzionează Dorin Fleșeriu. 

„Românii din Diaspora sunt doriți acasă. Ei sunt cea mai importantă resursă și oportunitate pentru România. Acesta este mesajul principal pe care îl promovăm prin RePatriot, un proiect al Fundației Romanian Business Leaders - RBL, lansat de un grup de antreprenori, în urmă cu 3 ani. Între timp, RePatriot a devenit o mișcare, o punte între Diaspora și România, care își propune să îi inspire și să-i ajute pe cei care doresc să revină în țară, în special prin antreprenoriat, cu informații și consiliere pentru acces rapid la oportunitățile de acasă. Și nu vorbim doar de repatrierea fizică, ci și de cea mentală a românilor care, deși rămân în țara de adopție, promovează și investesc în România. Mai multe puteți vedea pe www.repatriot.ro“.

Andra Giucă, Communication Manager RBL&RePatriot


Citește dosarul Diaspora dus-întors, despre românii din străinătate care s-au întors în țară și au succes aici


Mulți români pleacă din țară, dar unii se întorc. Și au succes aici.


Din simplu muncitor, patron de firme de construcții în Italia și România


Terapia prin sport, conceptul dezvoltat de un român


Paste italiene, gătite pe loc după cum vrea clientul


Ce este RePatriot

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te