„Vom începe derularea unui nou proiect pentru România, împreună cu Polonia, pentru construirea unei autostrăzi și a unei căi ferate, care să lege Constanța, de la Marea Neagră, cu Gdansk, de la Marea Baltică. Acest proiect de infrastructură va reprezenta un beneficiu uriaș pentru economiile României și Poloniei, dar și pentru economiile din regiune, ani buni de acum încolo”, a declarat Adrian Zuckerman, vineri, la Washington, în alocuțiunea rostită cu ocazia semnării Acordului interguvernamental dintre România și Statele Unite, care a avut loc la Departamentul Energiei.
„România, împreună cu Polonia, reprezintă aliați esențiali în apărarea Flancului Estic al Europei împotriva agresiunii Rusiei”, a subliniat ambasadorul Zuckerman.
Ministrul economiei, Virgil Popescu, a fost și el la Washington și a semnat Acordul istoric România - SUA pentru reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă.
Popescu a confirmat la Digi24 existența acestui uriaș proiect de infrastructură cu Polonia și spune că partea română a insistat și pe realizarea infrastructurii adecvate din portul Constanța, de care este nevoie, astfel încât mărfurile care intră prin portul Constanța să iasă și să ajungă în Europa foarte repede.
Citește și:
Acord istoric România - SUA: reactoarele 3 și 4 de la Cernavodă, construite cu tehnologie americană
Totuși, nu sunt prea multe detalii despre acest proiect. În România, au apărut speculații că autostrada ar putea trece prin estul țării, prin Moldova. O mare dificultate, însă, ar fi că, în acest caz, calea de acces ar trebui să traverseze și o parte din Ucraina, țară care nu este membră NATO.
Alte scenarii indică trecerea autostrăzii prin vestul României, după traversarea Slovaciei și a Ungariei, ambele state menționate fiind membre NATO.
Acest din urmă scenariu este susținut și de configurația proiectului Via Carpatia, așa cum a fost acesta descris la începutul anului, la Conferința de Securitate de la Munchen (detalii, în link-ul de mai jos).
Citește și: Încă un miliard de la SUA pentru a apăra Europa de Est de Rusia