Majorarea amenzilor, dar și a pedepselor cu închisoarea pentru infracțiunile de mediu este propusă de Ministerul Mediului la presiunea Comisiei Europene, după cum chiar instituția recunoaște în expunerea de motive la proiectul de lege.
„Modificarea Legii nr. 278/2013 privind emisiile industriale este determinată de necesitatea îmbunătățirii transpunerii [directivelor europene în domeniu], aspect semnalat în scrisoarea de punere în întârziere a Comisiei Europene, transmisă autorităților române în data de 18 februarie a.c., cauza 2020/4141.
Comisia semnalează că forma transpusă a articolului 79 din Directiva 2010/75/UE nu asigură condițiile privind un regim sancționator eficient, proporțional și cu efect de descurajare și conduce la o aplicare necorespunzătoare a prevederilor directivei.
Proiectul de lege are drept scop modificarea și completarea unor prevederi ale legislației aferente acestui domeniu, respectiv a Legii nr. 278/2013, cu modificările și completările ulterioare, ca urmare a declanșării de către Comisia Europeană a acțiunii în constatarea unor obligații ce revin României în ceea ce privește punerea în aplicare și transpunerea în legislația națională a prevederilor Directivei 2010/75/UE privind emisiile industriale, în legătură cu sancțiunile aplicate în România pentru aplicarea acestui act”, se arată în document.
Nemulțumirile Comisiei Europene
Comisia Europeană sesizează, printre altele, că în România, sancțiunile prevăzute pentru nerespectarea prevederilor Directivei 2010/75/UE, privind emisiile industriale (prevenirea și controlul integrat al poluării), nu îndeplinesc atât criteriile cu privire la asigurarea punerii în aplicare și a unui control eficient, prin stabilirea de măsuri care să garanteze aplicarea corespunzătoare, inclusiv în ceea ce privește sistemul de inspecții de mediu și numărul corespunzător de angajați, care să aibă competențe și calificări corespunzătoare, cât și criteriile d privind obligația de a stabili norme de sancționare aplicabile pentru încălcarea dispozițiilor de drept intern care să fie eficace, proporționale și cu efect de descurajare.
Prin urmare, noua lege aduce ca noutate modificarea prevederilor care se referă la aplicarea sancțiunii complementare de suspendare a activității agentului economic, până la conformare, în cazul nerespectării legii, înlăturarea posibilității nepunerii în aplicare a sancțiunilor prevăzute de procesul-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor, emis de comisarii şi persoanele împuternicite din cadrul Gărzii Naţionale de Mediu, în urma plângerilor operatorilor împotriva respectivelor sancțiuni.
Care sunt noile sancțiuni
„Suplimentar, se propune introducerea a patru noi alineate, alin. (6) – (9), după cum urmează:
Modificările propuse în scopul eficientizării sistemului sancționator, includ și introducerea a două articole noi referitoare la încălcări ale prevederilor legale clasificate drept infracțiuni și anume:
- Articolul 731, încadrează drept infracțiune, care se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă, funcționarea fără autorizație integrată de mediu/autorizație de mediu ori continuarea activității după ce s-a dispus aplicarea sancțiunii contravenționale complementare de suspendare a activității, dacă a fost de natură să pună în pericol viața sau sănătatea umană, animală sau vegetală, operarea oricărei instalații sau instalații de ardere, instalații de incinerare a deșeurilor sau instalații de coincinerare a deșeurilor, cu încălcarea prevederilor art. 4 alin. (1);
Citește și: Femeia cu maceta, care sărit să-l ajute pe tipul cu BMW, ar fi o damă de companie. Amândoi, liberi
- Articolul 732, încadrează drept infracțiune, care se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 1 an sau cu amendă, dacă a fost de natură să pună în pericol viața sau sănătatea umană, animală sau vegetală, operarea după aducerea de modificări substanțiale oricărei instalații sau instalaţii de ardere, instalații de incinerare a deșeurilor sau instalaţie de coincinerare a deșeurilor, fără a deține autorizație integrată de mediu/autorizație de mediu care să includă și condiții de funcționare, după respectivele modificări.
„Implementarea necorespunzătoare a prevederilor Legii nr. 278/2013, cu modificările și completările ulterioare, în cazul unor instalații de ardere, concertată și de prevederile altor acte normative, în contextul dat, menționate în scrisoarea Comisiei Europene, dar și de aspecte privind eșecul executării la nivel judiciar, pentru care autoritățile de mediu nu au responsabilități, au determinat Comisia Europeană să considere transpunerea IED necorespunzătoare”, arată Ministerul Mediului.