Aceasta este marea dilemă a protecţiei mediului şi climei: ce rost are să introduci norme severe în domeniu pe teritoriul Germaniei, de exemplu, dacă în ţările vecine sau din afara Europei creşte cantitatea de noxe degajată în atmosferă? Această chestiune este de mare actualitate în dezbaterea privind viitorul automobilelor echipate cu motoare diesel şi noile plafoane pentru emisiile de dioxid de carbon provocate de automobile. Statele UE din Europa de Est avertizează de mai multă vreme că maşinile diesel care nu vor mai avea voie să circule în ţările prospere ale UE din cauza normelor severe de protecţia mediului vor ajunge pe pieţele lor de maşini second-hand. În timp ce statele bogate îşi îmbunătăţesc aerul şi bilanţul climatic, restul ţărilor se vor confrunta cu probleme mai mari în domeniu, devenindu-le tot mai greu să îndeplinească cerinţele UE, relevă cotidianul german Frankfurter Allgemeine Zeitung.
După înţelegerea la care s-a ajuns în cadrul "reuniunii la vârf diesel" a guvernului german, în această chestiune a devenit activă şi comisara UE pentru piaţa internă, Elzbieta Bienkovska. Ea cere echiparea automobilelor diesel mai vechi din Germania cu filtre suplimentare înaintea unei posibile vânzări în străinătate. E de înţeles că automobiliştii germani se folosesc de stimulente guvernamentale pentru a-şi schimba maşinile cu unele mai puţin poluante, a declarat Bienkovska pentru ziarul Tagesspiegel din Berlin. Dar trebuie să fie clar ce se întâmplă apoi cu acele automobile poluante. Ele nu trebuie să ajungă pe alte căi înapoi în circulaţie, a avertizat responsabila.