FOTO Autostrăzile care ne despart: stadiul tronsoanelor de drumuri noi din România, pe regiuni

DE Petre Bădică | Actualizat: 07.11.2020 - 19:30

România este divizată din punct de vedere rutier. 
Se lucrează în Ardeal, centrul țării și în jurul Bucureștiului și există mari întârzieri în Moldova și în sud. Lucrările au diverse viteze, în funcție de zona geografică. Dar și de zona electorală: s-a stagnat unde s-a votat PSD.

SHARE

„Avem în derulare proiecte importante şi considerăm că 700 de kilometri de autostradă şi 300 de kilometri de drum expres pot fi finalizaţi până în anul 2024”, a declarat recent ministrul Tran­sporturilor Lucian Bode.

Lucrările au diverse viteze, în funcție de zona geografică. O situație proastă, în materie de infrastructură rutieră, se întâlnește exact în regiunile care votează, în majoritate, cu PSD, partid aflat la putere între 2012 și 2019.

Turda – Sebeș. Circulația a fost deschisă, în 2018, pe jumătate din autostradă - cea care începe de la Turda. Ceilalți 40 de kilometri, rămași închiși, au fost împărțiți în două loturi. Pe lotul 1, lucrările au ajuns la un stadiu de 92%, iar plăți s-au făcut pentru 82%.

Termenul de finalizare este 31 decembrie 2020 pentru cei 17 kilometri. Lotul 2 este finalizat în proporție de numai 75% și este improbabil să fie terminat până pe 3 decembrie 2020, termen asumat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Sibiu – Pitești. Pe autostrada de 130 de kilometri se lucrează doar pe 5 kilometri, între Sibiu și Boița. Aici, lucrările au ajuns la un stadiu de 25% și se vor termina în 2023.

Citește și: AUTOSTRĂZILE ROMÂNIEI - Bucureștiul mai are de așteptat până se va circula civilizat

Vestea bună este că, pe toate secțiunile, licitațiile au fost deblocate, în unele cazuri desemnându-se chiar câștigătorii. Circulația se va deschide, cel mai devreme, în 2025. 

Craiova – Pitești. Lucrările ar fi trebuit să înceapă în 2016. Acest lucru nu s-a petrecut nici în 2019, când Dragnea și Olguța Vasilescu s-au pozat „plantând” câteva borduri. Lucrările pe primele două tronsoane (de 17, respectiv 40 de kilometri) se află la stadii diferite de execuție - 17%, respectiv 45%.

Cei aproape 65 de kilometri vor fi inaugurați în toamna anului 2021, potrivit programării. Pe tronsoanele 3 și 4 au fost, de curând, desemnați câștigătorii. Lucrările pe ceilalți 62 de kilometri ar trebui terminate în 2023. 

Comarnic – Brașov. Autostrada spre munte a fost licitată de trei ori (prima dată în 2009).

De fiecare dată, investitorii s-au retras, fie pentru că nu au găsit finanțare, fie pentru că au considerat investiția nerentabilă. Se lucrează doar pe o porțiune de 6,3 kilometri între Cristian și Râșnov. Autoritățile spun că ciotul de autostradă va fi deschis până la finalul anului. 

Moldova: În acest moment, orice termen înaintat pentru autostrada Târgu Mureș – Iași sau pentru București - Iași este hazardat. Se lucrează numai la Centura Bacău.

Aici, stadiul lucrărilor executate de asocierea Spedition UMB - Tehnostrade este de aproximativ 85%, existând deja strat de asfalt pe aproximativ 7 km din cei 16 ai secțiunii de autostradă.

Autostrada Transilvania. Proiectul, de 450 de kilometri, trebuia finalizat în 2013, dar se circulă pe numai 80 de kilometri. Există porțiuni mari (Brașov – Sighișoara) unde nu se întâmplă nimic.

Pe tronsonul Chețani – Câmpia Turzii s-a ajuns la un progres de 40%, dar mobilizarea slabă pune în pericol termenul de deschidere – 2021.

Autostrada Sud. Drumul de mare viteză București - Alexandria – Roșiori - Caracal – Craiova a fost promis, în repetate rânduri, de guvernele PSD, dar nu s-a mișcat nimic.

Abia în această vară, CNAIR a cerut finanțare europeană pentru porțiunea București – Alexandria.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.