Angajaţii Şantierului Naval Mangalia vor organiza proteste astăzi la Ministerul Economiei și Guvern

DE Alexandra Lupascu | Actualizat: 09.05.2025 - 08:32
Angajaţii Şantierului Naval Mangalia vor organiza proteste astăzi la Ministerul Economiei și Guvern Foto: Damen (Fotografie cu caracter ilustrativ)
Angajaţii Şantierului Naval Mangalia vor organiza proteste astăzi la Ministerul Economiei și Guvern Foto: Damen (Fotografie cu caracter ilustrativ)

Angajaţii Şantierului Naval Mangalia vor organiza, vineri, două acţiuni de protest, una în faţa Ministerului Economiei, iar cealaltă în faţa Guvernului şi solicită acţiuni urgente din partea statului pentru redresarea şantierului.

SHARE

Activitatea acestuia este întreruptă de aproape un an, cei mai mulţi angajaţi se află în şomaj tehnic, iar salariile pe ultimele două luni nu au fost achitate.

Reprezentanţii Sindicatului Liber Navalistul au anunţat organizarea a două acţiuni de protest vineri, în faţa Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului şi a Guvernului României, în contextul agravării situaţiei de la Damen Shipyards Mangalia (DSMa).

Angajaţii Şantierului Naval Mangalia vor organiza proteste astăzi la Ministerul Economiei și Guvern

Aceştia susţin că, deşi statul român este acţionar majoritar, nu îşi asumă responsabilitatea pentru administrarea şantierului, aflat în insolvenţă şi cu activitatea suspendată temporar din iunie 2024.

Protestul în faţa Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului are loc între 11.30 – 13.30, iar cel din faţa Guvernului României între orele 13.30 – 15.00.

Citește și: Propaganda rusească pro-Călin Georgescu: „România profundă aspiră la un regim așa cum e în Rusia”

Reprezentanţii Sindicatului Liber Navalistul estimează că la aceste acţiuni de protest vor participa aproximativ 200 de persoane – membri de sindicat şi angajaţi ai şantierului.

”Scopul protestelor: transmiterea unui apel disperat către reprezentanţii statului român pentru a interveni urgent în sprijinul acestui obiectiv strategic aflat în pragul colapsului”, au transmis reprezentanţii Sindicatului Liber Navalistul.

Ei au precizat că activitatea şantierului este întreruptă de peste 11 luni (din iunie 2024), majoritatea angajaţilor se află în şomaj tehnic, drepturile salariale aferente ultimelor două luni nu au fost achitate, iar prima de Paşte şi alte drepturi prevăzute în contractul colectiv de muncă nu au fost acordate.

De asemenea, salariile compensatorii pentru angajaţii disponibilizaţi au fost plătite doar parţial.

Citește și: DISPERARE Călin Georgescu dă ordin la SRI. Judecătorii CCR intră la pușcărie. Vineri, ziua judecății

 

Sindicaliştii au menţionat că doar o parte dintre angajaţii implicaţi în lucrări de reparaţii nave şi cei delegaţi în alte şantiere navale din România au fost plătiţi, şi aceştia cu întârziere şi parţial şi că există riscul ca nici în această lună şi nici în lunile următoare să nu se poată achita salariile, în lipsa unor măsuri concrete de sprijin.

”Fondul de garantare a creanţelor salariale a fost deja utilizat pentru perioada maximă legală de 5 luni consecutive (octombrie 2024 – februarie 2025) şi nu mai poate fi accesat. În aceste condiţii, salariaţii nu mai au nicio plasă de siguranţă în faţa neplăţii salariilor. Aceştia au fost privaţi de drepturile fundamentale prevăzute de legislaţia muncii. Salariat fără salariu este o contradicţie în termeni.

ITM nu a făcut niciun control

SLN a sesizat ITM Constanţa privind neplata indemnizaţiilor de şomaj tehnic şi a altor drepturi din CCM, precum şi plata parţială a salariilor angajaţilor care au reluat activitatea. ITM a efectuat un control, dar nu a transmis încă un răspuns oficial”, au mai precizat reprezentanţii Sindicatului Liber Navalistul. 

Ei au reamintit că la protestul din 7 februarie, ministrul Economiei, Bogdan Ivan, anunţa existenţa a şase investitori interesaţi, dar că până la această dată, niciun contract de asociere nu a fost semnat, iar promisiunile făcute nu s-au concretizat.

Citește și: Steagul Rusiei cu simbolul „Z”, fluturat mitingul organizat de AUR pro-Călin Georgescu în Capitală

SLN a mai afirmat că a solicitat în repetate rânduri intervenţia Administraţiei Prezidenţiale, a Guvernului României, a Ministerului Economiei, a altor ministere de resort, precum şi a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT), însă toate aceste apeluri au fost ignorate, la fel ca şi problemele grave ale angajaţilor şantierului.

”Este inadmisibil ca statul să rămână pasiv sau să asiste impasibil la prăbuşirea acestui colos industrial, fără să ia nicio măsură concretă. Nimeni nu este tras la răspundere pentru colapsul economic şi social care afectează direct mii de familii din Mangalia şi judeţul Constanţa. Între timp, personalul calificat părăseşte şantierul, fiind recrutat de alte companii din ţară şi din străinătate, iar comunitatea locală se confruntă cu o depopulare accentuată şi o criză economică majoră.Este inacceptabil ca singurul şantier naval din România unde statul este acţionar majoritar să fie lăsat să moară, în timp ce alte şantiere prosperă. De ce a preluat statul 51% din acţiuni dacă nu îşi asumă responsabilitatea administrării şi relansării activităţii?”, a precizat sursa citată.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te