126.000.000 € câștigă România pentru transportul bunurilor din Ucraina, chiar de sub nasul lui Putin

DE Adina Mutăr | Actualizat: 17.01.2024 - 08:59
126.000.000 € câștigă România pentru transportul bunurilor din Ucraina, chiar de sub nasul lui Putin - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)
126.000.000 € câștigă România pentru transportul bunurilor din Ucraina, chiar de sub nasul lui Putin - Foto: Profimedia Images (imagine cu caracter ilustrativ)

126.000.000 € câștigă România pentru transportul bunurilor din Ucraina, chiar de sub nasul lui Putin. Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu normele UE privind ajutorul de stat, o schemă românească de 126 de milioane de euro pentru a sprijini investițiile în porturi.

SHARE

126.000.000 de euro câștigă România pentru transportul bunurilor din Ucraina, chiar de sub nasul lui Putin, bani acordați de UE pentru a sprijini investițiile în porturile care se confruntă cu fluxuri comerciale crescute după războiul Rusiei împotriva Ucrainei.

Măsura facilitează schimburile comerciale în și dinspre Ucraina, în conformitate cu obiectivele planului de acțiune al UE pentru Solidarity Lanes, potrivit ec.europa.eu.

126.000.000 € câștigă România pentru transportul bunurilor din Ucraina, chiar de sub nasul lui Putin

România a notificat Comisia asupra planurilor sale de a sprijini companiile active în anumite porturi românești să investească în instalații suplimentare de manipulare sau depozitare pentru prelucrarea mărfurilor deviate de la rutele lor comerciale normale din cauza războiului Rusiei împotriva Ucrainei și a prăbușirii rutelor de export maritim direct ale Ucrainei.

Schema, cu un buget de 126 de milioane de euro, se va derula până la 31 decembrie 2024.

În cadrul schemei, ajutorul va lua forma unor granturi de până la 10 milioane de euro pentru companiile de logistică active în porturile maritime și interioare românești situate la: (i) granița de est a UE (Constanța, Galați, Giurgiu); (ii) Canalul Dunăre - Marea Neagră (Poarta Alba, Midia și Navodari); (iii) Canalul Sulina sau în porturile „satelit” Constanța (Midia și Mangalia).

Ajutorul nu poate depăși cea mai mică dintre următoarele sume: (i) 10 milioane euro per beneficiar, (ii) deficitul de finanțare sau (iii) 65% din costurile eligibile ale proiectului.

Măsura va fi finanțată parțial din fondurile de coeziune ale UE și va contribui la funcționarea căilor de solidaritate UE-Ucraina prin facilitarea fluxurilor comerciale în și dinspre Ucraina.

Investiții în porturile românești supraaglomerate

Comisia a constatat că:

„Ajutorul este necesar și adecvat pentru a declanșa investiția, care nu ar putea fi realizată în absența ajutorului, deoarece nici un investitor de piață și nicio instituție financiară nu l-ar fi finanțat în condiții comerciale din cauza incertitudinilor legate de războiul rusesc și a caracterului temporar al fluxurile comerciale pe care le-a creat.”

„Ajutorul este proporțional și limitat la minimul necesar pentru declanșarea investițiilor. În plus, nivelul ajutorului se bazează pe un deficit de finanțare dovedit. Operatorii pot primi doar ajutorul necesar pentru a acoperi costul suplimentar al echipamentelor și depozitării necesare pentru manipularea mărfurilor deturnate de la rutele lor comerciale normale.”

Citește și: Rusia ar ataca Moldova pentru a submina coridorul de cereale care trece prin România

„Efectele pozitive ale ajutorului depășesc orice potențiale efecte negative asupra concurenței și comerțului dintre statele membre ale UE.

Fluxurile comerciale în cauză au apărut în mod natural în porturile care sunt geografic cele mai apropiate de Ucraina și vor dispărea odată cu rezolvarea crizei.

Citește și: VIDEO Protestarii români au blocat Vama Siret. Niciun camion din Ucraina nu mai trece. Care e cauza?

Pe această bază, Comisia a aprobat schema românească în conformitate cu normele UE privind ajutorul de stat.”

„Această schemă de 126 de milioane de euro va permite României să reducă blocajele create de creșterea bruscă a mărfurilor care sosesc în porturile de pe coasta Dunării și Mării Negre.

Ajutorul va sprijini operatorii portuari să proceseze și să depoziteze mărfurile aflate la coadă, reducând astfel blocada cauzată de războiul Rusiei împotriva Ucrainei.

Acest lucru va contribui la planul de acțiune al UE Solidarity Lanes, fără a denatura în mod nejustificat concurența pe piața unică” a declarat Margrethe Vestager, vicepreședinte executiv responsabil cu politica de concurență.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te