luni 13 octombrie
EUR 5.0903 USD 4.3905
Abonează-te
Newsweek România

Generaţia Z dă peste cap industria modei de lux. Gusturi amestecate, influențate de social media

Data publicării: 21.09.2025 • 08:45 Data actualizării: 21.09.2025 • 08:46
Generaţia Z dă peste cap industria modei de lux - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)
Generaţia Z dă peste cap industria modei de lux - Foto: Freepik (Imagine cu rol ilustrativ)

Tinerii născuți între 1998 şi 2012, supranumiți „Generaţia Z”, dau peste cap industria modei de lux. Brand-urile consacrate nu le înțeleg încă prea bine gusturile amestecate, influențate de social media, și comportamentul de cumpărare.

Louis Vuitton, Gucci sau alte case de modă consacrate descoperă că generaţia Z – născută între 1998 şi 2012 – are gusturi şi comportamente greu de încadrat în tiparele tradiţionale ale industriei.

Deşi reprezenta doar 4% din cheltuielile globale pe lux înainte de pandemie, această cohortă va ajunge la 25% până în 2030, potrivit Boston Consulting Group, devenind noul teren de luptă pentru marii jucători din industria luxului, relatează News.ro, citând Reuters.

Generaţia Z dă peste cap industria modei de lux. Gusturi amestecate, influențate de social media

Tinerii cumpărători mixează piese de la branduri consacrate cu etichete mai noi şi accesibile, influenţaţi de social media şi de trendurile care apar simultan la Shanghai, Los Angeles sau Londra.

Spre deosebire de generaţiile anterioare, Gen Z are la dispoziţie o ofertă mai variată şi nu se raportează la lux prin loialitatea clasică faţă de un brand, ci prin autenticitate, sustenabilitate şi relevanţă culturală.

Citește și: Testamentul lui Giorgio Armani. Cum se împartea averea colosală a celebrului creator de modă?

Companii precum Coach şi Ralph Lauren au câştigat teren prin colaborări cu influenceri, produse mai accesibile şi o comunicare axată pe sustenabilitate, ceea ce a dus la creşteri de venituri între 7% şi 10% în ultimul an.

În schimb, Gucci a înregistrat o scădere de 25% a vânzărilor în trimestrul doi din 2025 şi o prăbuşire a vizibilităţii pe reţelele sociale, ceea ce a dus la schimbarea CEO-ului.

În topul preferinţelor generaţiei Z se află acum Miu Miu şi Loewe, cu produse mai accesibile, precum charm-urile de piele, care permit intrarea treptată în universul unui brand.

Citește și: Brandul de blugi purtați de Sarah Jessica Parker și Patrick Dempsey intră în insolvență. De ce?

Vânzările Miu Miu au crescut cu 49% în prima jumătate a anului. Totodată, noi branduri asiatice, precum Uma Wang şi Shushu/Tong, atrag clienţii tineri prin digitalizare şi prin integrarea identităţii culturale chineze.

Analiştii spun că industria intră într-o etapă de polarizare: marile nume se împart între ”câştigători şi perdanţi”.

”Nu poţi lua de-a gata longevitatea unui brand – ea depinde de relevanţă, actualitate şi capacitatea de reinventare constantă”, a avertizat CEO-ul Chanel, Leena Nair.

Mai multe articole din secțiunea Timp liber

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România

Newsweek România Ultima oră

Newsweek România
Ultima oră