Mulți dintre noi nu ne putem începe ziua fără o ceașcă fierbinte de cafea. Dar psihologii au emis acum un avertisment cu privire la efectele neașteptate ale acestei băuturi populare - în special înainte de a merge la cumpărături.
Societatea Britanică de Psihologie (BPS) a împărtășit la începutul acestei luni rezultatele unei cercetări surprinzătoare.
Citește și: Ce impact are cafeaua de dimineață asupra creierului? Ce pățești dacă o bei după ora 15:00?
De ce e periculos să bei cafea înainte de a merge la cumpărături? Psihologii au dat verdictul
„Știați că a bea cafea înainte de a merge la cumpărături te poate face mai impulsiv?”, au întrebat cercetătorii, într-un filmuleț distribuit pe TikTok, conform unui articol al Daily Mirror.
„Persoanele care au băut doar un espresso înainte de a intra într-un magazin au cheltuit cu 50% mai mulți bani decât cei care au băut o cafea decofeinizată. Băutorii de cofeină au declarat că se simt mai entuziasmați, iar atunci când suntem entuziasmați tindem să fim mai impulsivi.”
Societatea Britanică de Psihologie se referă la un studiu din 2022 care a analizat mai multe experimente pentru a înțelege modul în care cofeina afectează comportamentul de cumpărare. Această cercetare a fost efectuată în diverse magazine din mai multe țări, iar tuturor clienților li s-a oferit o cană cu 50 ml de espresso.
Citește și: Ceaiul și fructele care te scapă de mahmureală. Te ajută cafeaua să urci mai repede la volan?
În mod remarcabil, oamenii de știință au constatat că acest consum a fost corelat cu un număr mai mare de articole achiziționate și cu un total mai mare al cheltuielilor.
Cei care au băut cafea erau, de asemenea, mai predispuși să cumpere articole care stimulează plăcerea. Acest comportament a fost atribuit unei „excitații energetice” crescute, influențată de efectele stimulante ale cafeinei.
Oamenii de știință au explicat: „În general, comercianții pot beneficia financiar dacă cei care cumpără de la ei consumă cafea înainte sau în timpul cumpărăturilor. Având în vedere omniprezența cafelei și a altor băuturi cofeinizate, este foarte probabil ca mulți cumpărători să fi băut deja o cafea în momentul în care fac cumpărături. Acest lucru, la rândul său, poate duce la o impulsivitate mai mare și, astfel, la un grad mai ridicat de cheltuieli. Rezultatele cercetării noastre sugerează, de asemenea, că efectele cofeinei asupra cheltuielilor sunt mai puternice în cazul produselor care conferă plăcere”.
Produsele achiziționate de obicei pe baza motivațiilor hedonice includ bunuri de lux, articole de modă, gadgeturi tehnologice și alte bunuri neesențiale care oferă plăcere și statut.