Cum a ajuns Bucureștiul primul oraș din lume la iluminatul public stradal? Când s-a întâmplat?

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 03.02.2024 - 10:32
Bucureștiul a fost primul oraș din lume iluminat public cu lămpi cu petrol - Foto: Facebook/Bucureștiul Secret - cu rol ilustrativ
Bucureștiul a fost primul oraș din lume iluminat public cu lămpi cu petrol - Foto: Facebook/Bucureștiul Secret - cu rol ilustrativ
lampi cu petrol
lampi cu petrol

Cum a ajuns Bucureștiul primul oraș din lume la iluminatul public stradal? Chiar dacă România a părut mai mereu cu un pas în urma civilizației occidentale, au existat și momente în istorie când acest lucru n-a mai fost valabil. Așa e și cazul Capitalei, în secolul al 19-lea.

SHARE

Cum a ajuns Bucureștiul primul oraș din lume la iluminatul public stradal? Deși ne-am obișnuit să considerăm România o țară care a fost mereu cu un pas sau mai mulți în urma invențiilor și tehnologiei din Occident, există și situații când acest lucru a fost contrazis de realitate.

Iar una dintre ele a avut în centrul său Capitala și o invenție care a fost aplicată aici, pentru prima oară pe mapamond.

Cum a ajuns Bucureștiul primul oraș din lume la iluminatul public stradal? Când s-a întâmplat?

Bucureștiul este exact așa cum este: un contrast uimitor între vechi și nou, între trecut și viitor, cu un prezent parcă mereu încremenit și, totuși, mereu în schimbare.

Dar aproape toți românii consideră, probabil, că România, în frunte cu capitala sa, a fost mai mereu un ținut care s-a aflat în urma Occidentului, mai ales ca dezvoltare și tehnologii folosite în folosul public.

Dar există în istorie și excepții de la ceea ce tindem să considerăm o regulă. În aprilie 1857, Bucureștiul intra în istorie ca fiind primul oraş din lume în care a fost introdus iluminatul stradal cu petrol lampant.

Citește și: Primul oraș din Europa care a fost iluminat electric se află în România. Străzile aveau 731 de lămpi

Până la acea dată, locuitorii capitalei Țării Românești ieșeau pe străzi cu lumânări de seu, atunci când se întuneca. Altfel, erau nevoiți să orbecăie în beznă aproape totală.

Din această cauză, majoritatea celor „din popor” obișnuiau să se culce devreme, imediat după lăsarea nopții.

O imagine a acelor timpuri este redată de colonelul Dimitrie Papazoglu în cartea sa,  „Istoria Fondărei Oraşului Bucureşti”.

„Iluminatul Capitalei se făcea cu lumânări de seu în felinare, iar boierii cei mari umblau noaptea cu masalaua (torţa), compusă din zdrenţe muiate în păcură şi puse în grătare de fier, purtate în spinare de ţigani masalagii, robii lor, şi aceasta din cauza stradelor cele podite cu bârne”, scrie Papazoglu.

Unde erau amplasate felinarele

În ampla sa lucrare „Istoria Bucureştilor” (Editura pentru Literatură, 1966), istoricul Constantin C. Giurescu menţionează că printre numeroasele inovaţii tehnice introduse în acea perioadă în Bucureşti se numără şi cea a iluminatului oraşului, cu lămpi, în locul vechilor opaiţe şi lumânări.

Ele au fost introduse, mai întâi, în 1854, de către germanul Carol Knappe, sub forma lămpilor cu ulei de rapiţă, Teatrul Naţional fiind unul dintre beneficiari, iar după numai trei ani, a lămpilor cu petrol, conform romania-misterioasa.ro.

Lămpile cu petrol luminau, la început, doar zona centrală a Capitalei - Foto: publicnewsfm.ro

La 8 octombrie 1856 se semna contractul prin care urma ca Bucureştiul să fie iluminat cu astfel de lămpi.

Petrolul utilizat era distilat în prima rafinărie industrială, Fabrica de Gaze din Ploiesti, iar petrolul românesc a devenit prin acest mijloc primul combustibil intrat în circuit comercial.

Contractantul, Teodor Mehedinţeanu, şi-a instalat distileria la Râfov, lângă Ploieşti, iar aceasta a început să funcţioneze în martie 1857, se mai menţionează în lucrarea profesorului Giurescu.

O lună mai târziu, în aprilie 1857 primele lămpi cu petrol luminau Bucureştii, acesta devenind astfel primul oraş din lume în care apărea inovaţia.

Citește și: Enigma piramidelor din România, care ar fi niște morminte de uriași. Au aproape 30 de metri înălțime

Spre comparaţie, în Viena, capitala Imperiului Austriac, acest procedeu de iluminat public avea să fie introdus abia după doi ani, în 1859.

De la primele 28 lămpi instalate la sfârşitul anului 1856, s-a ajuns la 1.106 lămpi în 1860 şi 1.800 lămpi în 1862.

Totuși, de confortul acestei inovații nu beneficia decât zona din centrul orașului, în timp ce cartierele mărginașe rămăseseră, în continuare, în beznă.

„Chiar dacă a fost introdus iluminatul cu petrol lampant, mahalalele de la periferie nu se bucurau de acest lucru. De fapt, doar centrul Bucureştiului era iluminat cu petrol lampant“, povesteşte istoricul Dan Falcan.

Timișoara, primul oraș european iluminat electric

14 ani mai târziu, în 1871, în Bucureşti erau peste 785 de felinare alimentate cu petrol lampant, urmând ca, la începutul secolului 20, să existe 3.060 de felinare cu petrol, 990 cu ulei mineral, 400 cu gaz aerian şi 200 cu becuri electrice, numite şi „lămpi cu arc voltaic”.

Între timp, pe 12 noiembrie 1884, în Timișoara, au fost aprinse 731 de lămpi electrice, o premieră în Europa, lucru care a transformat orașul de pe Bega în primul oraș iluminat electric din Europa.

La acea dată, însă, Timișoara făcea parte din partea maghiară a Imperiului Austro-Ungar, înființat la 1867.

În acea zi de noiembrie, lămpile incandescente cu filament din cărbune au iluminat un traseu stradal cu o lungime de 59 de km.

Performanţa a fost realizată în mai puţin de doi ani de către societatea Anglo-Austriacă „Bruch Electrical Company Ltd.”, cu sediul la Viena, scrie banatulazi.ro.

Bucureștiul n-a rămas fără răspuns, astfel că,îÎn 1890 se introduce iluminatul electric în Parcul Cişmigiu şi pe Şoseaua Kiseleff..

Dar nu trebuie uitat nici faptul că în 1883, odată cu inaugurarea sa, Castelul Peleș din Sinaia a devenit primul castel din Europa complet iluminat electric.

Citește și: Nouă castele și cetăți din România au primit „Recenzia de Aur”. Vezi care sunt cele mai apreciate

Camerele și coridoarele frumosului edificiu ridicat de regele Carol I erau scăldate în lumina oferită de 120 de becuri electrice și alte 56 de corpuri de iluminat.

 Acest lucru a fost posibil datorită construcției centralei electrice aflate în apropiere, la Posada. Aceasta a fost prima centrală electrică din România și una dintre primele din Europa.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te