Avengers: Infinity War, cel mai scump film cu super eroi din istorie

DE Emily Gaudette | Actualizat: 08.05.2018 - 18:13

În cazul în care Căpitanul America salvează lumea de la apocalipsă în Avengers: Infinity War/ Răzbunătorii: Războiul Infinitului, le puteţi mulţumi lui Joe şi Anthony Russo: Acum patru ani, ei au salvat Marvel de furia apocaliptică a fanilor.

SHARE

Fraţii sunt regizorii filmului care a apărut pe 27 aprilie şi s-au alăturat companiei Marvel, deţinută de Disney, acum patru ani, după seria Iron Man 3/ Omul de oţel 3 şi Thor: The Dark World/ Thor: Întunericul - blockbustere ca încasări, dar eşecuri pentru super mofturoşii pasionaţi de benzi desenate. 

Ambele filme au schimbat registrul pontos şi viu colorat al celor mai bune filme Marvel cu unul întunecat şi cu personaje chinuite de proastă dispoziţie. Fanii nu voiau să îl vadă pe Tony Stark (aka Iron Man) suferind de stres posttraumatic, voiau amestecul acela vesel de umor şi eroism pe care Joss Whedon îl adusese în 2012 Răzbunătorilor, film cu încasări de 1,5 miliarde de dolari doar în SUA.

Şi apar fraţii Russo în 2014, cu Captain America: The Winter Soldier/ Căpitanul America: Războinicul iernii, un thriller politic inteligent, cu o intrigă meticulos trasată. Duoul nu mai lucrase niciodată la un film cu buget mare. Veneau din lumea comediei şi regizaseră câteva filme, inclusiv You, Me and Dupree/ Doar tu şi eu. Al treilea e în plus în 2006 şi două dintre cele mai deştepte seriale de comedie de la TV, Arrested Development şi Community

Dar ceea ce părea o combinaţie ciudată s-a potrivit de minune, nu numai în termeni de butade bine direcţionate (fraţii au acordat cu inteligenţă mult spaţiu comedic personajului Nick Fury interpretat de Samuel L. Jackson), dar şi din punct de vedere al unui film care are suflet, nu doar obişnuitele bum, trosc, bang. Şi, fiindcă erau nou veniţi ai genului, au reuşit să facă povestea coerentă atât pentru împătimiţi, cât şi pentru neofiţi.

Abilitatea de a jongla cu acţiunea, umorul şi emoţia

La al doilea lor film pentru Marvel, Captain America: Civil War/ Căpitanul America: Război civil, în 2016, fraţii Russo au avut câteva dileme: în două ore şi jumătate urmau să creeze contextul pentru două continuări (Infinity War/Războiul infinitului, cu un buget estimat la 400 de milioane de dolari, este prima), să îl lanseze pe Spider Man/ Omul Păianjen sub controlul creativ al Marvel şi să satisfacă o mulţime de staruri carismatice în căutarea propriului „moment eroic“. 

Filmul a avut un total de 12 supereroi, incluzându-l pe Căpitanul America (Chris Evans), Iron Man (Robert Downey Jr.), Hawkeye (Jeremy Renner) şi Black Widow/ Văduva Neagră (Scarlett Johansson), şi a marcat prima apariţie a Black Panther/ Panterei Negre (Chadwick Boseman).

Din nou, fraţii Russo şi-au demonstrat abilitatea de a jongla cu acţiunea, umorul şi emoţia – o asemenea abilitate încât filmul a devenit primul Căpitan America care să încaseze peste un miliard de dolari. Trecutul lor în seriale de comedie s-a dovedit a fi o pregătire extrem de bună în lucrul cu o distribuţie numeroasă. „Ne place foarte tare ideea de povestire ca ansamblu în care poţi introduce un fir narativ din punctul de vedere al diferitelor personaje“, spune Anthony. 

În cazul Civil War/ Război civil, asta a însemnat că „nu fiecare personaj este în aceeaşi situaţie dramatică. Ştiam că Ant Man/Omul furnică (Paul Rudd) şi Spider-Man/Omul păianjen (Tom Holland) nu aveau aceeaşi încărcătură conflictuală care îi trăgea în direcţii diferite pe restul Răzbunătorilor. Puteau apărea în film având un ton mai puţin dramatic“.

Infinity War/Războiul infinitului măreşte şi mai mult distribuţia, dublând numărul starurilor. De data aceasta avem „22 de personaje principale şi cinci sau şase răufăcători“, spune directorul de cascadorii Sam Hargrave. Pentru fraţi, acest lucru s-a transpus în nenumărate oportunităţi de întâlniri amuzante între supereroi, o marcă înregistrată Russo. 

Joe spune că întâlnirea dintre Star-Lord (Chris Pratt) şi Thor (Chris Hemsworth) este preferata lui, urmată la mică distanţă de cea dintre Iron Man şi Doctor Strange (Benedict Cumberbatch): „Sunt ca doi peşti Betta (n.r. peşti luptători Betta Splendes) narcisişti închişi într-un acvariu“.

Un film cu prietenii

Din punct de vedere profesional, fraţii ocupă acelaşi spaţiu şi colaborează de atât de multă vreme încât relaţia lor de lucru a devenit intuitivă. „Între noi nu există niciun fel de diviziune formală a muncii apropos de felul în care abordăm lucrurile“, explică Anthony. Evans l-a jucat pe Căpitanul America de două ori înainte să îi cunoască pe fraţii Russo şi apreciază faptul că, în ciuda ambiţiilor uriaşe din spatele unor asemenea  blockbustere, „nu îţi dau senzaţia de companie gigant. E ca şi cum fac un film cu prietenii mei“.

Sunt, de asemenea, adevărate enciclopedii de filme, ceea ce se poate dovedi util din punct de vedere motivaţional. „Îşi impun punctul de vedere făcând trimiteri la lucruri pe care ştiu că le ştim“, adaugă Evans. „Nu e niciodată la modul «Hei, aminteşte-ţi că în scena asta eşti furios.» E mai degrabă «Mai ţii minte scena aia din Heat/ Obsesia când Pacino face chestia asta?»“. 

Potrivit fraţilor Russo, Winter Soldier/  Războinicul ierii a fost parţial inspirat de thrillerul politic din 1974 al lui Alan Pakula, The Parallax View/ Corporaţia Parallax, iar Captain America: Civil War/ Căpitanul America: Război civil de Se7en al lui David Fincher. Stelele lor călăuzitoare pentru Infinity War/ Războiul infinitului au fost drama din 1994 a lui John Herzfeld,  2 Days in the Valley/ Crime şi pasiune, şi comedia din 1998 a lui Steven Soderbergh, Out of Sight/ Pasiune periculoasă.

Nuanțele la care rezonezi

Inspiraţia provenită din afara universului benzilor desenate a generat prestaţii mai puţin zgomotoase, mai realiste. „Joe Russo are o replică pentru care fac mişto de el, dar pentru care în secret îl apreciez şi îl admir“, precizează Johansson. „«Mergi în profunzime», ceea ce înseamnă «Joacă împotriva instinctului ca să ai impact, ca să faci o declaraţie, ca să fii emfatic». Acestea sunt nuanţele la care rezonează cel mai mult fanii şi fanele“.

Hargrave constată metodele excentrice pe care fraţii Russo le-au pus în practică pentru a păstra atmosfera relaxată pe platourile de filmare, metode împrumutate de la departamentul de cascadorii. Aşa numita „provocare fizică“ încurajează distribuţia şi membrii echipei de filmare să se oprească din ceea ce fac o dată la o oră pentru a face împreună 15 flotări, genoflexiuni sau fandări. „Sunt în camera scenariştilor, se opresc şi toată lumea face treaba asta“, spune Hargrave. „S-a perpetuat la aproape toate departamentele“.

Sub structura relaxată stă însă o planificare riguroasă. Fraţii Russo au petrecut luni întregi cu scenariştii Christopher Markus şi Stephen McFeely, punând pe hârtie lista de imperative ale fiecărui personaj. „Ne strângeam toţi în jurul tablei magnetice, cu o poză a fiecărui personaj din film“, explică Joe. „Discutăm despre fiecare raportat la intrigă şi punem cap la cap mizele personale. Este un proces laborios şi disciplinat“. Unul care a început cu schiţarea intrigii Civil War/ Războiului civil.

A fost ultima dată când fanii Marvel îi văzuseră pe majoritatea Răzbunătorilor şi filmul s-a terminat cu ei afectaţi de pierderea sprijinului public şi sub foc de armă, cu o serie de supereroi care se întorc unul împotriva celuilalt.

Aceste duşmănii sunt continuate în Infinity War/ Războiul infinitului, mai ales cea dintre cele două personaje cu care fraţii Russo au lucrat cel mai mult: Căpitanul şi Black Widow/ Văduva Neagră. „Au fost deosebit de interesaţi în eliminarea straturilor care alcătuiesc faţada Natashei“, menționează Johansson. „A fost pe cont propriu câţiva ani şi a abandonat ideea că poate avea o altfel de viaţă, mai «normală». Trebuie să se împace cu această realitate“.

În Iron Man 2/ Omul de oţel 2 şi The Avengers/ Răzbunătorii, Black Widow/ Văduva Neagră a fost chintesenţa criminalei sexi. Fraţii Russo au scos special în evidenţă contextul, trasformând-o într-un agent mai important. Când SHIELD, organizaţia guvernamentală militarizată care i-a adus pe Răzbunători laolaltă, a fost victima unei insurgenţe naziste vechi de decenii numită Hydra, ea şi Căpitanul America au dezvoltat o prietenie strânsă. A fost o scânteie de geniu marca Russo – cum a fost şi decizia de a distruge legătura aceasta în Civil War/ Război civil.

Personaje îndrăgite se întorc

Anthony recunoaşte că lui şi lui Joe le place să „se bazeze pe anumite personaje mai mult decât pe altele“, dar fraţii au suprapus complicaţii inspirate peste întreaga reţea de supereroi şi au adăugat relaţii complementare – până la punctul în care un film crossover (n.r. o nouă formă de cinema care eludează graniţele culturale din stadiul de conceptualizare şi producţie) a fost singura modalitate de a găsi catarsisul. Ansamblul lor de filme a dus la ceea ce Marvel numeşte Faza Patru, care include extrem de reuşitul Spider-Man: Homecoming/ Spider-Man: Întoarcerea acasă (2017) şi recentul Black Panther/ Pantera Neagră.

În Infinity War/ Războiul infinitului se întorc atât de multe personaje îndrăgite – inclusiv întreaga familie a lui T’Challa şi echipa de forţe de elită a Wakandei – încât e uşor să uiţi de ce mulţi dintre fani vin la film: debutul pe ecran al lui Thanos (Josh Brolin), un extraterestru înalt de 2 metri şi jumătate şi cel mai aşteptat răufăcător din istoria filmelor Marvel. În peste două decade de filme, lui Thanos i s-a făcut destulă reclamă pentru a putea concluziona că aşteptările fanilor sunt mari. Iar provocările generate de calculator au fost cea mai mică parte. 

Ambiţia fraţilor Russo a fost să îi confere lui Thanos suficientă greutate emoţională pentru a-l transforma într-un super răufăcător care să dăinuie, nu doar într-un tip mov în cău­tarea a şase Pietre ale Infinităţii și care va spulbera, desigur, jumătate din univers. 

„Cel mai înspăimântător lucru la Thanos este că, deşi are un ţel sinistru în minte, are şi foarte multă putere de convingere“, arată Anthony. „O parte din lucrurile pe care le caută în film sunt foarte de înţeles. Acela e momentul în care treaba devine inconfortabilă şi provocatoare. Te trezeşti că empatizezi cu el“.

„Nu ţii cu Thanos,“ spune Dan DeLeeuw, şeful efectelor vizuale de la Infinity War/ Războiul infinitului, „dar este un personaj foarte carismatic. Există o lumină în ochii lui Brolin când se gândeşte cum să spună o replică şi am prins toată chestia asta, faţa lui se vede aproape la nivel de por“. 

Echipa a folosit o tehnologie avansată de captură a mişcării numită Medusa, iar DeLeeuw spune că pur şi simplu au filmat inclusiv când Brolin încerca să îşi construiască personajul cu fraţii Russo. „I-am captat până şi dinţii şi i-am redimensionat pentru Thanos“.

Ceva extrem de important

Desigur, fanilor le va păsa puţin spre deloc de verosimilitatea dinţilor lui Thanos şi mai mult dacă fraţii Russo vor scoate la capăt cu bine cel mai ambiţios film Marvel până în prezent. Pentru fraţi, regia încă nebotezatei continuări din 2019 va fi încununarea unei pasiuni vechi. „Nu o să uit niciodată momentul când am văzut prima dată Iron Man/ Omul de oţel în 2008. Mi-a plăcut filmul la nebunie“, își amintește Joe. „Aşa că să am prilejul să spun o poveste interesantă despre Iron Man în Civil War/ Război civil, combinat cu faptul că aceste două pelicule sunt menite a fi apogeul seriei de filme Marvel care a început cu primul Iron Man/ Om de oţel? E ceva extrem de important. Îl iubim, îl adorăm pe Robert Downey Jr. Personajul se conturează ca fiind foarte însemnat în continuări – şi nu numai pentru el, ci şi pentru Marvel“. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te