Drona sau eVTOL-ul, taxiul aerian, fără elice, turbina eoliană cu pale pliabile din material textil reciclabil, de două ori mai eficientă decât cele actuale, la o înălțime de zece ori mai mică, și, nu în ultimul rând, cea mai ușoară bicicletă din lume, care va intra, în curând, în Cartea Recordurilor Guinness. Inginerul român Dan Sobol, care a obținut aproximativ 40 de medalii şi diplome la concursurile de inventică, deține cinci brevete şi are patru cereri de brevetare în curs, se pregătește să revoluționeze tehnologiile viitorului la Salonul Internațional de Inventică de la Geneva 2023, ce va avea loc în luna aprilie.
Șase arădeni vor participa, în luna aprilie, la Salonul Internațional de Inventică de la Geneva 2023, cu invenții ce ar putea revoluționa omenirea. Printre ei, Dan Sobol, un inginer care a conceput un sistem de propulsare care elimină elicea. Că vorbim de banalul uscător de păr și până la elicoptere sau avioane, elicea ar putea deveni istorie.
Sistemul de propulsie revoluționar, fără elice
„Am conceput și am brevetat o soluție complet nouă de propulsie și, respectiv, de tracțiune care poate fi aplicată inclusiv în procesele industriale. Un alt sistem de propulsie decât tot ceea ce există până acum. Intră, totuși, în categoria turbinelor. Va fi un nou tip de turbină. Pentru drone este absolut necesar să înlocuim elicele. Sunt foarte multe dificultăți în timpul zborului legat de prezența acestor elice, ori dacă noi înlocuim aceste elice automat vom obține, în primul rând, randamente mai mari, siguranță mai mare în zbor. Vom avea avantaje atunci când vom trebui să reciclăm materialele pe care le-am folosit în elice. Sunt o mulțime de avantaje, printre care consumul mai mic de de carburant, respectiv consumul mai mic de curent, performanțe mai mari”, a explicat inginerul inventator, Dan Sobol, relatează aradon.ro.
Acest sistem de propulsie revoluționar poate fi folosit și în cazul eVTOL-urilor, a taxiurilor aeriene, care este deja brevetat. „Taxiul poate fi folosit în transportul coletelor mici, în agricultură și transportul de persoane, se preconizează la transportul de 1-8 persoane", a precizat inventatorul.
Turbine eoliene cu pale pliabile și reciclabile
Dan Sobol a inventat și un nou sistem de turbine eoliene, cu pale care să le înlocuiască pe cele clasice, din fibră de sticlă, ce nu pot fi reciclate.
„Palele unei turbine sunt esența turbinei. Cele clasice de până acum erau realizate din fibră de sticlă, pale rigide. Noi prezentăm la Geneva o soluție de pale complet pliabile. Aceste pale sunt realizate din țesături elastice, reciclabile, care au și avantaje vizavi de eficiența valorificării energiei extrasă din vânt. Turbinele de tipul acesta, cu ax vertical, nu au ca cerință o înălțime foarte mare. Ele pot să înceapă undeva la 20-25 de metri înălțime, cu atât mai mult cu cât ar putea fi așezate pe o culme de deal, de munte, pe o clădire înaltă. Ele nu au nevoie de sute de metri înălțime, ceea ce înseamnă economii extraordinar de importante. Nu mai vorbim de eficiența propriu zisă energetică”, a explicat Dan Sobol.
Cea mai ușoară bicicletă din lume, inventată de românul Dan Socol, cântărește doar 2,764 kilograme și are 48 de viteze
Prototipul celei mai ușoare biciclete din lume, construită din lemn, este tot opera arădeanului Dan Socol.
„Bicicleta aceasta este, într-adevăr, cea mai ușoară și indiscutabil cea mai ușoară bicicletă din lume pentru că are doar 2.764 de grame și este perfect funcțională. A fost concepută ca să realizăm biciclete mai bune, mai performante, mai ușoare, dar am vrut să demonstrez că o bicicletă cu o cutie de viteze este excepțional de performantă și poate să fie și ușoară în același timp. Avem în interior 48 de trepte de viteză ceea ce este un record.
Bicicleta este realizată din lemn de pin norvegian special, bambus și placaje de aviație pe care le foloseam în mod curent în modelism. Bicicleta nu are lanț, întocmai pentru a realiza o greutate mai mică, însă are o transmisie cu cardan realizată și aceasta din lemn de bambus și cântărește 37 de grame. Este ca orice bicicletă normală, chiar este gândită ca bicicletă de velodrom – adică o bicicletă specială – și poată să ajungă la 55-60 de kilometri pe oră cu un biciclist bun. Pentru femei este, de fapt, dimensiunea aceasta, deci cu o biciclistă bună”, a declarat Dan Sobol.
Dan Socol negociază cu firme din Arabia Saudită: „Inventivitatea este foarte puțin cerută pe piața românească”.
Din păcate, deși aceste invenții ar revoluționa piața tehnologiei, nicio firmă din România nu s-a arătat interesată să investească în aceste idei.
„Inventivitatea este foarte puțin cerută pe piața românească. Se merge pe, să zicem, clasic, pe ceea ce deja știm. Nu există interes pentru a căuta, a cerceta și de a dezvolta deja o tehnologie, bineînțeles, cu investițiile de rigoare. Chiar și noi ne-am chinuit să facem rost de mici finanțări pentru cercetările noastre. În România în general, în vestul țării, unde, bineînțeles, am tatonat terenul și respectiv firmele mari de nivelul național la București, prin e-mail, prin telefoane, s-au dat la o parte pur și simplu, deși sunt brevete consacrate. Noi avem prototipuri funcționale, asta este cu totul altceva, putem să trecem, și nu mai vorbim că suntem specializați în producția industrială. Eu, la rândul meu, am condus procese tehnologice în fabricile unor patroni. Nu există inițiativă, nu există interes în dezvoltarea soluțiilor noi, soluțiilor novative”, a explicat Dan Sobol.
Invetatorul arădean negociază în prezent cu firme din Arabia Saudită pentru a pune în practică ideile sale revoluționare.