Cum scăpăm de aglomerația din orașe

DE Newsweek România | Actualizat: 14.12.2018 - 11:34
Radu Dragomir, CEO Urban Scope
Radu Dragomir, CEO Urban Scope

Interviu cu Radu Dragomir, CEO Urban Scope, despre integrarea sistemelor care ne-ar mări mobilitatea urbană.

SHARE

Care credeți că este principala problemă a orașelor în ceea ce privește mobilitatea și care este soluția?

Radu Dragomir: Cel mai important aspect pe care încă nu îl regăsim în cadrul administrației publice locale este viziunea de dezvoltare clară în domeniul mobilității. S-au elaborat Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă care au fost catalogate ca un „must have“ pentru accesarea fondurilor europene, dar nu s-a conștientizat importanța acestor documente de planificare strategică.

Soluțiile tehnologice există, furnizorii de echipamente și tehnologii au avansat în piață sisteme care pot eficientiza mobilitatea urbană. Soluția este integrarea. Municipalitățile au nevoie de consultanți de specialitate care să poată integra atât soluțiile existente cât și soluțiile viitoare dezvoltate din surse proprii sau fonduri europene nerambursabile. De cele mai multe ori proiectele de mobilitate urbană eșuează pentru că municipalitățile achiziționează servicii de consultanță în domeniul mobilității fără a avea în vedere integrarea soluțiilor. Gândiți-vă numai ce avantaje are un oraș care reușește să integreze soluțiile de trafic management cu soluțiile de management de flotă și prioritizare a transportului public, integrarea între soluțiile de mobilitate alternative, park&ride și transport public. De ce să nu oferim posibilitatea cetățenilor să-și lase mașina într-o parcare park&ride și să le oferim bilete de transport gratuite? De ce nu am avea o aplicație unică de călătorie la nivel municipal care să integreze toate soluțiile de transport urban și interurban?  

Cum credeți că se poate rezolva problema traficului generată de infrastructura, în mare parte realizată în perioada comunistă, cu străzi și bulevarde înguste? 

Toate orașele moderne își transformă orașele în sensul promovării a trei soluții principale: zone centrale libere de autoturisme; promovarea mobilității alternative tip bike sharing și, nu în ultimul rând, dar cu siguranță cel mai important, promovarea transportului public.

Este o utopie să considerăm că o infrastructură concepută, cum este exemplul Bucureștiului, pentru 300.000 de autoturisme poate suporta 2 milioane de autoturisme fără a exista o sufocare a traficului.

Este foarte important să se înțeleagă că soluția este un conglomerat de sisteme tip „systems of system“ abordate  într-o manieră integrată. Un sistem inteligent de trafic management, fără o strategie de comutare de la autoturism la transportul public sau soluții de mobilitate alternative, este o soluție pe termen scurt. Doar un „mix de sisteme“ implementate într-o maniera integrată pot aduce beneficii atât economice și sociale, dar și în ceea ce privește sănătatea comunităților. Noi, la Urban Scope, avem experiența și capabilitatea de a face o evaluare a mobilității în orice oraș din România și de a oferi soluția personalizată care să permită o abordare modernă a mobilității urbane.

Cum ar putea fi încurajate folosirea transportului public și mersul pe bicicletă?

În cele mai multe cazuri străzile urbane sunt mărginite de construcții care nu pot fi eliminate, ceea ce înseamnă că trebuie să gândim în paradigma utilizării eficiente a spațiului existent. 

Acest lucru presupune să avantajăm anumite fluxuri de trafic (bicicliști, pietoni și transport public) în detrimentul altor participanți la trafic (autoturisme private). În cadrul proiectelor noastre, ce sunt finanțate cu fonduri europene nerambursabile, am eliminat spații de parcare și am propus piste de biciclete sigure, am dedicat benzi de circulație exclusive pentru transportul public (delimitate fizic), am conectat într-o manieră intermodală spațiile pietonale care să devină zone de tranzit și alte soluții care să conducă la o abordare „smart“. Experiența la nivel național prin investiții de peste 200 milioane euro din fonduri nerambursabile ne permite să avem o viziune care să ne ofere pârghiile necesare în a rezolva într-o manieră proactivă problemele de mobilitate urbană. Am implementat astfel de soluții la Constanța, Sibiu, Focșani, Buzău. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te