Calitatea incredibilă pe care o au nişte animale din Zona Roşie, de la Cernobîl

DE Florin Budescu | Actualizat: 12.02.2024 - 09:49
Calitatea incredibilă pe care o au nişte animale din Zona Roşie, de la Cernobîl - Foto: Pexels/Quentin Chansaulme
Calitatea incredibilă pe care o au nişte animale din Zona Roşie, de la Cernobîl - Foto: Pexels/Wendelin Jacober

Calitatea incredibilă pe care o au nişte animale din Zona Roşie, de la Cernobîl. Lupii care trăiesc în Zona de excludere de la Cernobîl ar fi dezvoltat genomuri speciale.

Calitatea incredibilă pe care o au nişte animale din Zona Roşie, de la Cernobîl. Lupii care trăiesc în Zona de excludere de la Cernobîl ar fi dezvoltat genomuri speciale, care sunt rezistente la cancer.

Acestea ar putea fi un factor important în studierea cancerului, în cazul oamenilor și în producerea unui tratament eficient pentru afecţiune, potrivit unui nou studiu.

Calitatea incredibilă pe care o au nişte animale din Zona Roşie, de la Cernobîl

Animalele sălbatice s-au adaptat la nivelul extrem de radiații din zonă, rezultatul tragediei de la Cernobîl, ce a avut loc în 1986, scrie New York Post.

A devenit cel mai periculos accident nuclear din istorie și a afectat un număr semnificativ de oameni.

Oamenii au abandonat zona după ce explozia a dus la scurgeri de radiații care cauzează cancerul. O zonă de aproximativ 1.6 kilometri pătrați a fost stabilită în jurul centralei, pentru a preveni expunerea oamenilor.

Citeşte şi: Foarte puţin probabil dezastrul nuclear la CN Zaporoje. Un atac cu rachete nu afectează reactoarele

Dar în cei aproximativ 38 de ani de la dezastrul nuclear, lupii mutanți de la Cernobîl au fost expuși la aceste radiații. Natura s-a extins în zonă, în lipsa oamenilor.

Se pare că în Zona de excludere trăiește o haită de lupi și mamiferele nu par să fie afectate de expunerea cronică la radiații.

Cara Love, biolog din cadrul laboratorului Shane Campbell-Staton, al Universității Princeton, a studiat acești lupi mutanți și evoluția lor. Se pare că lupii au evoluat pentru a supraviețui acestui mediu radioactiv.

Citeşte şi: Rușii nu vor să învețe din „lecția Cernobîl”: „Nu e trauma lor”. O nouă criză nucleară la Zaporojie

Studiul a fost prezentat la Annual Meeting of Society of Integrative and Comparative Biology, în Seattle.

În 2014, Love și colegii săi au vizitat Zona de excludere și au pus zgărzi dotate cu GPS și dozimetre pe lupi. În plus, au luat și mostre de sânge de la animale, pentru a înțelege cum reacționează corpul lor la radiația care cauzează cancer.

Foto: Pexels/Wendelin Jacober

Cu ajutorul acestor zgărzi, experții au putut măsura în timp real unde se află lupii și la ce nivel de radiație se expun. Cu ajutorul acestui studiu, experții au putut determina că lupii mutanți de la Cernobîl au o rezistență neașteptată la cancer.

Sistem imunitar diferit

Potrivit datelor, lupii sunt expuși zilnic la un nivel de radiație extrem. E de 6 ori mai mare decât limita legală pentru oameni.

Se pare că lupii de la Cernobîl au un sistem imunitar diferit față de cel al lupilor obișnuiți. Acesta ar fi similar cu cel al pacienților care au cancer și apelează la radioterapie.

Love a identificat regiuni specifice din genomul lor, ce par a fi mult mai rezistente la riscul de cancer.

Legătura cu războiul

Cercetarea ar putea fi extrem de importantă. Pentru a studia cum mutațiile genelor oamenilor ar putea crește șansele de supraviețuire dacă apare cancerul. Lupii mutanți de la Cernobîl pot oferi răspunsuri la întrebări din această arie.

Câinii de la Cernobîl, descendenții animalelor de companie ale foștilor localnici din zonă, ar putea avea o abilitate similară. Dar aceștia nu au fost studiați, la fel precum rudele lor sălbatice.

Câinii s-au adaptat mai bine decât alte specii, la condițiile extreme din acea zonă. Păsările de exemplu au avut mutații genetice extreme, din cauza radiației toxice. Din păcate, cercetarea lui Love s-a oprit acum, din cauza războiului din Ucraina.