Marile echipe din Europa trăiesc din bani privați

DE Mihai Duță | Actualizat: 08.06.2018 - 17:59
Pe tricourile fetelor de la Imoco Conegliano aproape că nu mai există loc pentru încă un sponsor
Pe tricourile fetelor de la Imoco Conegliano aproape că nu mai există loc pentru încă un sponsor

Bugetele echipelor românești sunt asigurate în cea mai mare parte de către autoritățile locale.

SHARE

Desigur, și situația economică este diferită de cea a altor țări. Tocmai de aceea, am analizat sursele de venituri ale principalelor contracandidate ale echipelor românești din cupele europene.
Echipa de volei Imoco Conegliano, care a terminat Final Four după Volei Alba Blaj, are asigurată anual o sumă între 2,2 și 3 milioane de euro, conform unui articol din Corriere del Venetto intitulat „Două echipe, 300 de sponsori.
Cea de-a doua echipă este Treviso Basket. Chiar și pe timp de criză, companiile private au sponsorizat cu sume de până la 400 de mii de euro cele două echipe de volei și baschet reprezentative pentru regiunea Treviso.
Nu a fost nevoie de intervenția autorităților locale. Firmele care sponsorizează fac și afaceri între ele și totul merge de la sine. 

Proprietarii Volley Imoco Conegliano sunt familiile Polo e Maschio, cu 75% ((imprimare și etichete pentru vin, tractoare, săli de bingo, cu o cifră de afaceri de peste un miliard de euro), și familia Garbellotto cu 25% (butoaie pentru vin).
Printre sponsori se regăsește și Prosecco Consortium, compus din treizeci dintre cele mai importante fabrici de vin, îmbuteliatori, transportatori, producători de tractoare. Pentru ediția Champion League din acest an, Volley Imoco Coneglia a avut un buget de aproximativ 8 milioane de euro.

VakifBank Volley, sprijin bancar necondiționat

Vakifbank Volley are drept sponsor principal Vakifbank de treizeci de ani. Bugetul echipei este unul uriaș, între 12 și 15 milioane de euro. Doar salariul chinezoaicei Ting Zhu este mai mare decât bugetul întregii echipe Volei Alba Blaj, adică 1,5 milioane de euro pe an.

În 2017, au fost zvonuri că bugetul echipei va fi scăzut. Imediat, Osman Demren, președintele clubului, a declarat că Vakıfbank, finanțatorul turc din spatele echipei, va investi chiar mai mult.

„Echipa Vakıfbank este o investiție pentru femeile din Turcia și o investiție pentru țară. Banca nu a planificat scăderi, ci își va îmbunătăți sprijinul“, a spus Demren, citat de www.hurriyetdailynews.com. Galatasaray, echipă învinsă în semi finale de Volei Alba Blaj, a avut anul acesta un buget de 10 milioane de euro.

Győr, cel mai mare buget din handbalul feminin

Campioana Europei la handbal feminin, ETO Audi Győr, beneficiază de un sprijin mixt, atât din partea autorităților locale, cât și din partea companiilor private. Este echipa cu cel mai mare buget din Champions League, situat între 4,5 și 6 milioane de euro. Clubul primește de la autoritățile locale aproximativ 1 milion de euro. 

În urmă cu trei ani, Primăria Győr a construit o sală de 5.000 de locuri, special pentru campioana Ungariei. În ultimii ani, clubul a avut venituri importante și ca urmare a unui marketing foarte bine pus la punct. În general, veniturile echipelor provin din două surse principale: veniturile clasice din vânzări (care includ vânzările de bilete, drepturi de difuzare pentru televiziuni și încasările din publicitate) și alte venituri (care, în principal, sunt sponsorizări, donații, subvenții de stat și subvenții locale). Evident, raporturile dintre aceste venituri variază de la caz la caz.

Printre echipele de handbal feminin cu bugete mari se numără Rostov Don și Vardar Skopje, ambele cu peste 4 milioane de euro. În handbalul masculin, bugetele sunt cu mult mai mari. Astfel, echipa Paris Saint Germain deține supremația cu 17,7 milioane de euro. Și în acest caz, veniturile provin din sponsorizări private și din vânzări. Echipa de handbal a Barcelonei, una dintre cele mai titrate din lume, are un buget de peste 11 milioane de euro.

Bugete secrete

Am încercat să aflăm mai multe date despre bugetul echipei ETO Audi Győr, dar și despre politica de achiziții, modul în care în care își defășoară activitatea această formație de top. Pentru aceasta am trimis câteva întrebări pe adresa responsabilului cu comunicarea al echipei. Răspunsul a fost sec: " Conducerea Gyori Audi ETO KC a decis că răspunsurile la întrebările dvs. conțin informații sensibile care nu au fost publicate nicăieri și nici nu vrem să schimbăm acest lucru în acest moment. Din păcate, din cauza motivelor menționate mai sus, nu vă putem răspunde ".

Solicitări similare am făcut și către VakifBank Volley și Imoco Gonegliano, dar nu am primit niciun fel de răspuns. Precizăm, că am trimis un set de 12 întrebări adresate oficialilor cluburilor, antrenorilor și sportivelor, din care o singură întrebare a fost despre buget, restul fiind despre condițiile care trebuiesc îndeplinite pentru a atinge un nivel internațional de performanță, politica de transferuri, relații de joc și obiective.

Din România, singura echipă care ne-a prezentat amănunțit bugetul a fost echipa de handbal masculin de la Dinamo.
 

Citește dosarul „Miracolul din sportul românesc” despre cum echipele românești care au succes în Europa în ciuda unui sistem care le stă împotrivă


Povestea din spatele ultimelor succese din handbalul și voleiul românesc


AHC Potaissa Turda, de la zero la Challenge Cup, în nouă ani


SCM Craiova speră să rămână în top


CSM București, Final Four X 3


Minunea de la Blaj


Handbal Dinamo, singura echipă cu buget transparent


Fotbal: spectatorii, păcăliți pe banii lor


Radu Voina: Nu avem o strategie națională în privința sportului


Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te