Dacă în 2023 România a avut pentru prima dată în istorie un pilot în Campionatul Mondial de Anduranță FIA-WEC, pe Filip-Ioan Ugran la volanul unui monopost ORECA 07, de categoria LMP2, în 2024, un pilot român, Alexandru Vasilescu, și o echipă românească, AV Racing, au luat startul în premiră în cursa de 24 de ore din „Iadul verde”, cum este supranumit circuitul de la Nürburgring, în extrem de disputata clasă SP10 SRO GT4.
Citește și: Un pilot român și o echipă românească, în premieră, la startul cursei Nürburgring 24h la clasa GT4
Iar în acest an Alexandru Vasilescu a obținut, victoria la Nürburgring 24h în clasa SP10, sub steag românesc, cu BMW M4 GT4, fiind și unul din primii piloți privați care a folosit noua generație a acestui model.
Interviu cu primul pilot român care a câștigat o cursă de GT4 pe Nurburgring. „Raliu pe asfalt”
Felicitări pentru victoria din clasă! Ce înseamnă această victorie pentru tine, atât pe plan personal, cât și profesional?
Alexandru Vasilescu: Pe plan personal, este realizarea unui mare vis. Toată lumea vrea să câștige, dar șansele sunt de obicei împotriva acestui rezultat — mai ales la Nürburgring 24H, unde ratele de abandon sunt între 30-40%, iar competiția este la cel mai înalt nivel, în special în clasele de top, cum ar fi GT4.
Încă înțeleg ce înseamnă acest rezultat, ceea ce pot spune cu certitudine este că sunt incredibil de recunoscător pentru sprijinul continuu din partea partenerilor mei și al familiei mele.
Pe plan profesional, această victorie contribuie la credibilitatea AV Racing by Black Falcon din București în motorsport, deschizând uși către „nivelul următor”, urmărind evoluția către GT3, dacă există un business case în acest sens.
Citește și: FOTO Bucureștiul, pe harta motorsportului mondial. Nu azi, ci cu 90 de ani în urmă. Nemții, siderați
Ce ne poți spune despre experiența ta în curse și motorsport până la această cursă?
Am început să concurez cu motociclete și m-am mutat la mașini acum 12 ani.
Majoritatea experienței mele în curse auto a fost în SUA, începând cu American Endurance Racing și World Racing League împreună cu colegul meu de echipă Mihnea Birisan.
Între 2016-2022 am avut o rată de podium de peste 80% împreună. Acum concurez în principal în Europa.
Mihnea și cu mine am participat împreună la Nürburgring 24H în 2023, obținând un rezultat P4 în clasa VT2, cu un BMW 330i, după ce am condus cursa în anumite perioade pe timpul nopții.
Mihnea și cu mine am concurat, de asemenea, împreună cu Sergiu Nicolae, unul dintre dintre piloții de GT consacrați din România, în American Endurance Racing și în seria Nürburgring VLN/NLS. Sper că vom putea concura cu toții împreună în Nürburgring 24h.
Citește și: Cum a scris istorie Umbrărescu la Le Mans 24h? Cu talent și pe banii lui tata, „Regele asfaltului”
Din 2022 am condus în principal mașini GT, începând cu un Aston Martin GT4 în WRL și apoi extensiv cu BMW M4 GT4.
Pe lângă GT4, am concurat în clasa Porsche 992 Cup la Nürburgring cu Morris Schuring, care a câștigat clasa sa la Le Mans 24H cu câteva săptămâni după ce am concurat împreună anul trecut.
Sunt, de asemenea, foarte mândru că am câștigat Campionatul de Anduranță din România 2023 în ansamblu cu partenerul român Willi Motorsport și am amintiri deosebit de plăcute legate de acea experiență.
Nürburgring 24h este cunoscut pentru condițiile foarte dure. Care au fost cele mai dificile momente pe care le-ai întâmpinat în timpul cursei și cum le-ai depășit?
Condițiile de noapte sunt greu de descris în cuvinte. Deoarece relieful este montan, iar farurile mașinii au o rază limitată, este foarte dificil să vezi pista în timpul tranziției de la coborâre la urcare.
Să cunoști foarte bine circuitul contează în aceste condiții, dar poate ajuta doar până la un anumit punct.
Am văzut câteva accidente teribile noaptea, inclusiv accidentul foarte mediatizat între un Porsche GT3R și binecunoscutul Dacia Logan, pe care l-am fost martor în timpul uneia dintre turele mele de noapte din 2023 N24. Nu sunt sigur dacă aceste momente sunt vreodată cu adevărat depășite, le voi aminti mereu.
Pe de altă parte, în timpul Nürburgring 24h din 2024, cel mai experimentat pilot al nostru a avut un accident cu BMW M4 GT4 la începutul cursei, după ce a întâlnit lichid pe pistă. Mașina din spatele nostru a alunecat pe același lichid, rezultând în coliziunea acelei mașini cu a noastră, provocând daune extinse. Din fericire, niciunul dintre piloți nu a fost rănit, dar mașina nu a putut continua cursa.
Deși aceasta a fost o mare înfrângere, nu doar că am depășit acest obstacol, dar am revenit mai puternici și am obținut victoria în clasa noastră în N24 din acest an.
Circuitul Nürburgring este legendar. Ai o secțiune preferată a circuitului?
Îmi place să concurez la Nürburgring mai mult decât oriunde altundeva.
Pe lângă provocările unice ale Nürburgring-ului, cum ar fi relieful, suprafeța pistei și zona limitată de degajare cu bariere aproape de asfalt, condițiile se schimbă mereu, uneori de la tur la tur, făcând acest circuit deosebit de dificil de stăpânit.
Unul dintre cele mai frumoase aspecte ale curselor la Nürburgring sunt fani — în timpul celor 24 de ore, fanii pot fi văzuți aliniindu-se pe toată lungimea de 25 km a circuitului, unii dintre ei campând timp de peste o săptămână înainte de cursă.
Anul acesta, au fost vândute peste 280.000 de bilete, cu 40.000 mai multe decât anul trecut, asigurând una din cele mai mari participări la o competiție sportivă de pe planetă.
În plus față de experiența de condus, este unul dintre puținele locuri unde toți producătorii auto din lume se reunesc pentru teste și cercetare & dezvoltare.
Secțiunea mea preferată a pistei este între Hohe Acht și Stefan-Balof-S. Această secțiune poate fi considerată montană și combină unele aspecte care ar putea fi descrise ca „raliu pe asfalt” — aș îndrăzni să spun că Nürburgring-ul este o disciplină de sine stătătoare, combinând cele mai bune elemente ale curselor pe circuit și raliu.
Nu există alt loc ca Nürburgring, este un loc magic.
Cum reușești să echilibrezi cerințele fizice și mentale ale unei curse atât de lungi? Ce fel de pregătire este necesară pentru a te asigura că ești în cea mai bună formă?
Depășirea cerințelor fizice și mentale face parte din cursele de anduranță, iar piloții au fiecare propriile rutine pentru a face față acestora. Eu consider că fasting-ul în perioada dinaintea unei curse importante ajută la claritatea mentală, iar menținerea unei hidratări corespunzătoare în timpul cursei este esențială.
Rapid vs. consistent - care este formula câștigătoare?
Mașina cea mai rapidă în timpul calificărilor și în timpul cursei aproape niciodată nu câștigă.
Rapiditatea, chiar și la cei mai bine pregătiți piloți, vine cu riscuri, iar cu cât cursa este mai lungă, cu atât consistența devine mai importantă, deoarece aceasta duce la timpi medii de tură mai buni.
Este o chestiune de a găsi un ritm care să nu fie prea agresiv, mai ales în prima parte a cursei, și de asemenea să nu rămâi în urmă, astfel încât să poți fi competitiv în partea a doua a cursei.
Curse de 24 de ore reprezintă un efort incredibil. Ce înseamnă echipa?
Colegii de echipă sunt deosebit de importanți pentru mine. Fiecare dintre noi are motive diferite pentru care concurează, iar în timpul în care mergem împreună, trebuie să ne asumăm obiective comune.
Anul acesta, colegii mei de echipă au fost pilotul american Ryan Harrison, cu care am concurat și în 2024 N24, dar și în SUA, pilotul german Leon Wassertheurer și „Bear”.
Toți am avut o performanță foarte bună și ne-am înțeles excelent unii cu alții — plănuim să concurăm împreună în viitor și abia așteptăm să vedem ce ne rezervă următoarea etapă.
Ce rol joacă echipa în câștigarea unei curse precum Nürburgring 24h?
Echipa contează la fel de mult, dacă nu chiar mai mult decât piloții, pentru succes.
Mașina trebuie pregătită perfect, deoarece orice problemă tehnică în timpul celor 24 de ore va costa competitivitatea în cursă.
Echipa de pit și suportul lor trebuie să funcționeze perfect timp de 24 de ore. Inginerul de cursă orchestrează întreaga cursă — greșelile în strategie pot costa mai mult timp decât o eroare a pilotului.
Se spune că inginerul de cursă câștigă cursa, nu piloții.
Ce sfat ai oferi tinerilor piloți români care aspiră să concureze și să aibă succes în evenimente internaționale de motorsport?
Cel mai important sfat pentru tinerii piloți este să pună deoparte mândria personală și considerațiile financiare (dacă este posibil) și să colaboreze cu un mentor și antrenor calificat, cu un pedigree internațional serios — pentru România, piloți precum Sergiu Nicolae îmi vin în minte.