Evoluţie surprinzătoare. Românii se întorc la apa de canal şi renunţă la cea îmbuteliată

DE Alexandru Pop | Actualizat: 29.03.2023 - 10:36
Evoluţie surprinzătoare. Românii se întorc la apa de canalizare şi renunţă la cea îmbuteliată - Pexels/MarkObrvan

Cei mai mulți români consumă de preferinţă apă îmbuteliată plată (33%) sau carbogazoasă (12%). 21% aleg filtrarea apei de chiuvetă, cu ajutorul unui filtru de robinet sau a unei căni filtrante, în timp ce 17% declară că preferă să bea apa de la chiuvetă aşa.

Investește în acțiuni cu 0% comision!

Capitalul tău este expus riscurilor.
SHARE

33% dintre români obișnuiesc să consume cel mai des apă îmbuteliată plată, iar 12% apă îmbuteliată carbogazoasă.

Românii se întorc la apa de chiuvetă, dar o filtrează

Patru din 10 români consideră că pot bea apă direct de la chiuvetă, fără să le fie afectată în vreun fel sănătatea.

Accesibilitatea prețului este cel mai important criteriu care influențează decizia de cumpărare a apei îmbuteliate plate (56%) și carbogazoase (50%).

În prezent, 45% dintre români aleg să consume cel mai des apă îmbuteliată, comparativ cu 58%, în anul 2021.

Citeşte şi: Românii nu mai au bani de apă minerală. 40% consideră că pot bea apă direct de la robinet

Conform datelor unui studiu Reveal Marketing Reserch, cei mai mulți dintre români continuă să consume cel mai des apă îmbuteliată, plată (33%) sau carbogazoasă (12%), 21% aleg să filtreze apa de la chiuvetă, cu ajutorul unui filtru de robinet sau a unei căni filtrante, în timp ce 17% declară că preferă să bea apa de la chiuvetă fără să o filtreze.

Totuși, interesul de a consuma apă îmbuteliată, plată sau carbogazoasă a înregistrat o scădere semnificativă în ultimii doi ani, ajungând de la 58%, la 45%, în prezent.

O potențială motivație a acestei schimbări în comportamentul consumatorilor este reprezentată de scumpirile în lanț ale produselor (inclusiv a apei îmbuteliate), aspect ce îi determină pe români să caute activ alternative mai economice.

Citeşte şi: Un lac secat de aproape 80 de ani, pe cale să reapară: Ploile abundente, cauza. Zona se evacuează

Unul din doi români consideră că apa nu este complet potabilă dacă nu este filtrată.

Pe de altă parte, procentul celor care consideră că pot bea apă direct de la chiuvetă, fără să le fie afectată în vreun fel sănătatea, este în creștere de la 30%, în 2021, la 38%, în 2023.

Această atitudine este împărtășită într-o măsură semnificativ mai mare, de către persoanele mature, de peste 56 de ani (51%).

Apa plată, nelipsită

Apa plată este nelipsită din dieta zilnică, iar consumatorii preferă să cumpere în cantități mai mari, pentru a acoperi necesarul de consum.

Cei mai mulți dintre români obișnuiesc să cumpere cel mai des ambalaje de 2l (60%) sau 5l (56%), urmate de cele de 1l și 0.5l, ambele înregistrând scoruri de 36%.

Generația Z (18-24 ani) manifestă un interes mult mai ridicat în a cumpăra cantități mai mici de 0,5l (57%) sau 1l (64%), aceasta fiind și categoria de vârstă care preferă în mai mare măsură să aibă o sticlă cu apă când este pe drum (88% vs. 67% total eșantion).

Carbo, pentru oameni de vârstă medie

Dacă ne referim la categoria apă minerală carbogazoasă, ambalajele de 2l continuă să fie cele populare (65%), acestea fiind preferate într-o măsură semnificativ mai mare de persoanele cu vârste între 45-55 ani (74%).

În topul preferințelor urmează sticlele de 1l (30%) și cele de 0.5l (28%). Accesibilitatea prețului este cel mai important criteriu care influențează decizia de cumpărare a apei îmbuteliate, plate (56%) și carbogazoase (50%).

Dacă în urmă cu doi ani, principalul criteriu pe baza căruia cei mai mulți români alegeau apa îmbuteliată era calitatea percepută a produsului, în contextul actual, marcat de instabilitate economică, românii sunt mai degrabă interesați de prețuri accesibile din partea unor branduri cu care au avut experiențe anterioare pozitive.

Topul preferinţelor

Așadar, în cazul apei minerale plate cele mai importante criterii identificate sunt prețul accesibil (56%), mărimea ambalajului (37%), compoziția apei (31%) și experiența anterioară cu brandul (30%).

Dacă ne refirm la apa minerală carbogazoasă în top regăsim prețul accesibil (50%), urmat de experiența anterioară cu brandul (30%), calitatea produsului (29%) și mărimea ambalajului (27%).

Pentru cei cu vârste cuprinse între 45–55 ani calitatea produsului este un factor semnificativ mai important comparativ cu total eșantion (37%).

Studiul a înregistrat și cele mai importante atribute când vine vorba de apa imbuteliată.

Surse naturale

Astfel că, atât în cazul apei minerale plate cât și celei carbogazoase cele mai importante atribute sunt deopotrivă: proveniența dintr-o sursă naturală/ izvor (47%, respectiv 50%), calitatea ridicată a produsului (42%, respectiv 46%) și accesibilitatea prețului (40%, respectiv 43%).

Cele mai des întâlnite momente de consum în ceea ce privește consumul de apă îmbuteliată plată sunt acasă (79%), pe drum (67%) sau la serviciu/școală (67%).

Pe de altă parte, apa minerală carbogazoasă este consumată mai degrabă acasă (65%) sau la terase/ restaurante (61%).

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2023 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te