Cum să învățați toată viața: instrumentele potrivite pentru fiecare vârstă

DE Robin Abrahams, Boris Groysberg | Actualizat: 18.02.2022 - 09:49

Nevoia de a învăța este constantă, dar instrumentele necesare pentru aceasta se schimbă pe măsură ce îmbătrânești.

SHARE

Învățarea este un efort pe tot parcursul vieții. Dar nu este același efort toată viața. Creierul tău se schimbă de-a lungul timpului, la fel și mediul tău social și fizic.

În fiecare fază a vieții, totuși, șase factori fizici și de mediu sunt cruciali pentru învățare - somnul; exercițiul; dieta; sprijinul pentru sănătatea fizică și psihică; oportunitățile pentru cunoaștere și siguranța de a eșua.

Nevoile fizice

Somnul. Efectele somnului asupra învățării sunt directe și imediate. Somnul este atât de crucial pentru procesele de învățare, memorie, judecată și înțelegere, încât ar trebui să fie luat în considerare în orice plan de proiect educațional sau creativ. 

Exerciţiul. Exercițiile fizice îmbunătățesc starea de spirit, luarea deciziilor și alte funcții psihologice, ceea ce facilitează învățarea și capacitatea de a folosi ceea ce este învățat. Exercițiile de forță, aerobic și echilibru/control precum yoga și tai chi sunt toate utile.

Dieta sănătoasă pentru inimă. Mecanismele nu sunt bine înțelese, dar o serie de dovezi arată efectele izbitoare ale unei diete sănătoase pentru inimă asupra performanței cognitive, în special în segmentul de viață mai spre bătrânețe.

Nevoia unui mediu adecvat

Sprijinul pentru sănătatea fizică și mintală. Dacă mediul unei persoane nu îi susține bunăstarea, capacitatea acesteia de a învăța va fi diminuată.

Elementele de bază includ hrana de calitate, îngrijirea sănătății, spațiul și timpul pentru exerciții și somn, precum și norme sociale care încurajează obiceiuri sănătoase și ajutor practic atunci când este necesar. 

Oportunităţile de cunoaștere. Experiențele îi învață pe oameni că pot învăța, că starea inițială de neputință sau confuzie în fața unei noi provocări se va risipi și va fi înlocuită de competență.

Prin urmare, un mediu de învățare sănătos oferă oportunități numeroase și diverse pentru ca oamenii să experimenteze măiestria cunoașterii. 

Siguranţa de a eșua. Nimeni nu dobândește măiestrie – în orice domeniu – fără o stângăcie inițială. Învățarea implică în mod inevitabil să greșiți, să pierdeți prea mult timp, să uitați lucruri cheie, să faceți alegeri proaste.

Dacă aceste experiențe sunt pedepsite sau făcute de rușine, învățarea va fi împiedicată, așa cum a arătat cercetările ample ale lui Amy Edmondson.

Un mediu care promovează învățarea este unul care destigmatizează și chiar celebrează greșelile care provin din învățare sau din experimentarea care merită.

Iată cum să profitați de factorii cheie în fiecare etapă a vieții.

Vârsta adultă timpurie (15–25):

Asumați-vă riscurile potrivite

Atunci când oamenilor li se cere să reflecteze la cele mai importante evenimente din viață, sunt șanse să-și amintească momente din acest deceniu extraordinar de important, viu din punct de vedere emoțional și înflorit din punct de vedere cognitiv.

Creierul unui adolescent se schimbă și se dezvoltă aproape la fel de repede ca în copilărie. Aceștia sunt anii în care oamenii fac alegeri importante cu privire la educație, ocupație, relații sociale și romantice, credințe și ideologii.

Deciziile luate în acest moment al vieții au un impact profund asupra oportunităților viitoare de învățare.

Un tânăr de 15 ani este adult din punct de vedere intelectual în multe feluri, capabil să gândească abstract, să gândească prin scenarii, să ia în considerare mai multe puncte de vedere, să planifice acțiuni pe termen lung, să emită judecăți morale independente.

Un tânăr de 15 ani poate procesa informații noi mai rapid decât un adult. Ceea ce îi lipsește unui tânăr de 15 ani este înțelepciunea, din cauza experienței limitate de viață și, mai important, a unui creier care nu este încă complet dezvoltat. 

Cortexul prefrontal – partea a creierului care integrează informații și planifică acțiuni adecvate pentru atingerea obiectivelor, o serie de procese cunoscute în general sub denumirea de „funcție executivă” – nu se maturizează pe deplin până la vârsta de 25 de ani.

Comportamentul adolescentului se caracterizează prin trei lucruri: căutarea noutății, asumarea riscurilor și preocuparea intensă față de grupul de colegi.

Comportamentele „Triadei adolescenților” au fost observate nu numai în toate culturile, ci și la aproape toate mamiferele sociale.

Natura interconectată și universalitatea între specii ale Triadei adolescenților sugerează că acestea sunt cruciale pentru învățare.

În același timp, așa cum poate atesta orice părinte, Triada poate reprezenta un risc mare pentru oportunitățile de învățare prezente și viitoare.

Provocarea principală la vârsta adultă timpurie este să vă asumați riscurile potrivite: riscuri care vor spori, mai degrabă decât să excludă, posibilitățile de învățare viitoare.

Cel mai necesar risc este eșecul inerent învățării. Eșecul în fața colegilor este deosebit de dureros pentru adulții timpurii. Acest lucru poate duce la o tendință implicită de a menține aparențele cu prețul renunțării la învățarea efectivă.

Sfaturi pentru adulții timpurii

Memoria este mai puternică decât va fi vreodată și, de asemenea, este mai mult timp de dedicat învățării decât mai târziu în viață.

Profită de asta! Limbi străine, anatomie, formule, date și nume — indiferent de baza de cunoștințe în domeniul vostru, absorbiți-o acum.

Gândiți-vă la asta ca la a împacheta lucrurile pentru o călătorie lungă și aprovizionați-vă cu tot ce v-ați putea dori când veți avea 40 de ani.

Dezvoltați obiceiuri favorabile pentru învățare - somn, exerciții fizice și dietă, împreună cu meditație, petrecerea timpului în aer liber, ținerea unui jurnal sau alte exerciții de reflecție.

Creierul tău nu este încă capabil din punct de vedere fizic să ofere o direcție fiabilă atunci când vine vorba de planificare pe termen lung, așa că crește-l cu tehnologie.

Folosiți deduceri automate, site blockers, aplicații de productivitate sau de urmărire a obiceiurilor, orice funcționează pentru a vă completa funcția executivă.

Dacă voi credeți că ați putea avea dislexie - tulburare de deficit de atenție - sau orice altă dizabilitate sau tulburare de învățare, încercați să vă testați cât timp sunteți încă în sistemul educațional.

Vârsta adultă în curs de dezvoltare (25–45)

Absorbiți și reflectați

Odată ce creierul este maturizat fizic, viața adultă este structurată mai mult de norme culturale și de alegeri și experiențe individuale de viață decât de biologie.

Unii oameni la 40 de ani sunt bunici, alții sunt părinți pentru prima dată. Un tânăr de 30 de ani se poate retrage dintr-o carieră în sport sau începe una în medicină.

Vârsta de mijloc este mai ocupată și se caracterizează prin mai multe roluri sociale (de exemplu, părinte, muncitor, student, soț etc) decât în orice altă etapă a vieții.

Tranzițiile vieții proliferează, deoarece acești ani înregistrează multiple schimbări în muncă, viața de familie, sănătatea fizică și multe altele.

Din fericire, adulții emergeți sunt în vârful propriului joc al vieții, bucurându-se de ce e mai bun din tinerețe și vârstă. Comportamentele riscante ale tinerilor s-au diminuat, sistemul imunitar este puternic și riscurile de cancer și boli de inimă sunt scăzute.

Din punct de vedere intelectual, cele mai multe abilități sunt la apogeul lor, iar Adultul în curs de dezvoltare a avut suficientă educație, pregătire și experiență pentru a fi dezvoltat o expertiză reală într-un domeniu sau două.

O mare parte din învățarea acestei faze provine din experiențele directe de viață, mai degrabă decât din instruire sau studiu.

Nu toată învățarea este explicită și nici nu are loc la nivel conștient. Ceea ce se învață la mijlocul vârstei adesea nu poate fi predat în cărți.

Provocarea maturității în curs de dezvoltare este de a crea timp și spațiu pentru a absorbi și a reflecta asupra lecțiilor pe care le aduce viața.

Sfaturi pentru adulții emergenți

Acordați prioritate sănătății fizice. „Corpul înaintea minții” nu este un motto rău pentru acești ani. Este important din două motive.

În primul rând, sănătatea fizică și obiceiurile din acești ani sunt predictive pentru funcționarea (atât fizică, cât și mintală) în viața ulterioară.

În al doilea rând, în prezent, un somn bun și obiceiurile de exerciții fizice vă vor îmbunătăți capacitatea de a absorbi, de a integra și de a utiliza toate cunoștințele noi, abilitățile și înțelepciunea pe care le acumulați.

O serie de dovezi arată
efectele izbitoare ale
unei diete sănătoase
pentru inimă pentru
performanța cognitivă,
în special în etapa mai
târzie a vieții

Încercați să nu compartimentați diferitele roluri de viață pe care le jucați. A avea oameni diverși în jur promovează creativitatea și învățarea – la fel și a avea diversitatea interioară.

Ce abilități, perspectivă de cunoștințe puteți transfera de la un rol sau situație la alta?

Obișnuiți-vă să formați prietenii între generații, un stimulent către învățare ce va deveni din ce în ce mai important în timp.

Vârsta adultă (45-60):

Nu deveniți prea mari pentru a eșua

În acest moment, există o încetinire inevitabilă. Memoria și viteza de procesare nu sunt ceea ce erau mai devreme în viață.

Cu toate acestea, înțelepciunea și cunoștințele acumulate sunt foarte mari, ceea ce poate compensa – sau mai mult – în situații din viața reală.

Îmbătrânirea cu succes înseamnă a face compromisuri și a descoperi cum să „lucrezi inteligent” folosind recunoașterea modelelor, experiența de zeci de ani, ajutoare externe și rețele personale.

Aceasta este etapa în care resursele acumulate în fazele anterioare ale vieții – obiceiuri sănătoase, relații diverse, expertiză, conștientizare de sine – încep să conteze cu adevărat.

Jucați-vă cu punctele forte, dar echilibrați-le cu încercarea de lucruri noi, asumarea riscurilor, îndrăzneala de a eșua.

Dacă nu depășiți zona de competență/confort la această vârstă, acea zonă se va contracta inevitabil. Provocarea pentru această fază este să nu fiți păcăliți de propria înțelepciune și să vă faceți timp pentru eșec.

Sfaturi pentru adulți

Adulții sunt de obicei preocupați de a transmite generației următoare ceea ce știu, prin orice metodă: lansarea cu succes a copiilor, predare sau mentorat la locul de muncă, implicarea politică sau comunitară și altele.

Găsiți-vă propriul mod de a transmite generațiilor următoare, căutați relații de mentorat formale sau informale sau bidirecționale cu tinerii.

Forța și exercițiile aerobice devin din ce în ce mai importante pentru funcția cognitivă și bunăstarea emoțională (care afectează direct capacitatea de a pune în practică ceea ce s-a învățat).

Nu este prea târziu să începeți acum să vă dezvoltați acest obicei. Dacă sunteți un antrenor obișnuit, gândiți-vă să vă schimbați rutinele pentru a introduce noutăți.

Dacă este posibil, obțineți o evaluare neuropsihologică în acest moment, pentru a servi ca punct de referință al „normalului” personal. Orice deficiențe legate de vârstă sau de sănătate pot fi evaluate.

Vârsta adultă târzie (60+):

Tundeți și altoiți

Oamenii trăiesc, lucrează și învață mai mult. Totuși, îmbătrânirea are un impact negativ. Mecanismele biologice de învățare (atenție, memorie, raționament, funcție executivă) scad în mod natural.

Și motivația se schimbă cu vârsta. Adulții timpurii sunt mânați să caute noutatea, adulții târzii,  nu. Cei care rămân deschiși către noi experiențe – în special cei care își propun să învețe lucruri noi și să proceseze noi informații – au un declin cognitiv mai mic decât cei care nu o fac.

Această învățare, totuși, nu trebuie să fie academică sau profe­sională – înțelepciunea, abilitățile sociale îmbunătățite, autocunoașterea sunt, de asemenea, obiective de învățare.

Și motivația se schimbă
cu vârsta. Adulții timpurii
sunt determinați caute
noutate,
adulții târzii, nu

Oamenii sunt mai motivați de obiective personale, emoționale decât de realizare la această vârstă.

Schimbarea motivațională se manifestă în forța de muncă, unde atât adulții timpurii, cât și cei  târzii, sunt mai preocupați de sens și sociabilitate decât de bani sau statut.

Pentru tineri, este important grupul și dezvoltarea identității. Pentru adulții târzii, principala provocare a acestei etape a vieții este să reducă toate angajamentele și rolurile, cu excepția celor mai vitale și pline de satisfacții, și să combine acele roluri cât mai mult posibil. Tundeți și altoiți!

Sfaturi pentru adulții târzii

Unul dintre cele mai bune moduri de a „tunde și altoi” este combinarea exercițiilor fizice cu activitatea mintală – jocuri, dans, tai chi, plimbări prin pădure. Angajarea minții și a corpului în același timp are un efect multiplicativ.

Renunțați la stereotipurile negative despre îmbătrânire și vârstnici, în general, în ceea ce privește dorințele pe care vreți să le manifestați.

Continuați să planificați activități și proiecte viitoare. Acestea nu trebuie neapărat să fie întreprinderi mari, ambițioase, dar un sentiment de mișcare înainte semnificativă este crucial în această perioadă.

Răsfățați-vă cu nostalgie activă, dacă doriți. Aveți o viață întreagă la care să vă uitați înapoi. Găsiți-vă vechii prieteni, cercetați istoria familiei, reluați un hobby din tinerețe.

Acumularea de cunoștințe în acest moment poate duce la idei cu adevărat uimitoare și originale.

Jocurile pe calculator vă pot distra creierul, dar nu îmbunătățesc performanța cognitivă. În schimb, s-a dovedit că antrenamentul pentru mindfulness și meditația îmbunătățesc atât performanța intelectuală, cât și conectivitatea neuronală (adică anatomia reală a creierului).

Concluzie

Învățarea continuă este un aspect central despre cine suntem noi ca specie. Este bine pentru corpul nostru, creierul și comunitățile noastre.

Dezvoltarea atât a competențelor profesionale obiective, cât și a abilităților mai largi, fundamentale pentru a fi uman, necesită controlul asupra propriei învățări.

Acest proces trebuie să fie atât proactiv (decideți ce abilități și cunoștințe doriți să dezvoltați și creați un plan pentru a face acest lucru), cât și retrospectiv (reflectați asupra experiențelor și observațiilor voastre și învățați lecții din acestea).

Învățarea nu este doar o activitate de-a lungul vieții, dar este și învățarea de a învăța. Creierul nu este același de la un deceniu la altul. Nici prioritățile, programul, rolurile sociale, sănătatea fizică nu sunt. Fiecare fază are noi provocări, noi avantaje.

De-a lungul tuturor, totuși, două lucruri sunt și vor fi întotdeauna adevărate despre învățare: oricine poate deveni mai bun în orice. Chiar când costul învățării este un eșec. 

Robin Abrahams cercetător asociat la Harvard Business School.

⮕ Boris Groysberg (@bgroysberg) este profesorul lui Richard P. Chapman de administrare a afacerilor la Harvard Business School și co-autor al cărții TALK, INC.: How Trusted Leaders Use Conversation to Power their Organizations.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te