Campania de promovare a vaccinării: Ajunge un violoncelist beat și concertul devine de neascultat

DE Răzvan Chiruță | Actualizat: 20.01.2021 - 17:32
Foto Getty Images

De circa o lună, pe tv și la radio rulează mai multe spoturi prin care suntem îndemnați să ne vaccinăm. Cât de eficiente sunt mesajele doctorilor care apar în clipurile video, din moment ce ne transmit doar că și ei s-au vaccinat? Newsweek România a analizat utilitatea campaniei.

SHARE

Dragoș Stanca, expert media și antreprenor tech, a analizat campania de promovare a vaccinării, realizată de Guvernul României, și a răspuns, pentru Newsweek România, la două întrebări: 

Newsweek România: Care sunt părțile pozitive ale aceste campanii media, dar mai ales care sunt părțile negative? Unde nu funcționează această campanie?

Dragoș Stanca: Partea pozitivă este că există o campanie care, sper, se va regla din mers. Partea negativă este că, în acest moment, e evident că este executată „din aproape în aproape", că nu a existat o gândire conceptuală coerentă și că, în stil mioritic, autoritățile par surprinse că au de executat comunicarea asta ca și cum necesitatea ei a apărut ca o surpriză.

Avem un concept umbrelă vag, spre inexistent: Rovaccinare nu e un brand, e un nume de operațiune secretă militară. Din punct de vedere vizual și comunicațional e o campanie dominată de incoerență: dacă ar comunica la fel, marile branduri comerciale din România ar da faliment în maxim 6 luni.

Ministerul Sănătății comunică într-un fel, echipa din celula care se ocupă de Rovaccinare are un alt stil, premierul în persoană pare că a „lansat” și el un alt concept, pe propriul tricou, hashtagul tricolor + sloganul „Împotrivă Oprim Pandemia”, fiecare instituție publică și probabil fiecare județ are o altă abordare dpdv conceptual.

Oamenii implicați îmi par plini de bunăvoință însă, pentru reușita unei campanii atât de importante, bunăvoința nu e suficientă.

Paradoxal sau ironic, România are una dintre cele mai premiate industrii creative și de comunicare din lume, dar pare că din lipsa de know-how și/sau din cauza unor ambiții personale și/sau a politizării campaniei și/sau poate și din pricina unor blocaje birocratice și legale de netrecut, vedem acum un balet imagistic destul de dezlânat.

Faptul că în lunile în care ar fi trebuit să pregătească așa cum se cuvine campania, factorii majori de decizie au fost ocupați cu alegerile locale și apoi parlamentare nu a ajutat deloc, așa că acum vedem rezultatele.

Să nu fiu înțeles greșit: campania are și părți foarte bune. Dar în industria de comunicare e ca în muzica simfonică. Degeaba cântă 99 de instrumentiști perfect: ajunge un violoncelist care a urcat beat pe scenă și concertul devine de neascultat.

Cum poate fi făcută mai eficient o campanie de promovare a vaccinului?

Găsind sau generând cadrul legal și deschiderea prin care profesionișții industriei să poată lucra cot la cot cu Guvernul.

O campanie de acest tip presupune aducerea la aceeași masă a mai multor actori: de la oameni de cercetare, la data scientists, media experts, oameni de creație, de conținut, de visual storytelling, copywriteri, jurnaliști, producători de conținut, dezvoltatori web performanți, designeri, alături de cooperarea cu marile instituții media si cu giganții tech care dețin date prețioase care pot fi folosite într-o campanie de succes.

Dacă pare greu spre imposibil de executat așa - adică așa cum se face, normal - nu e problema noastră, a societății civile: e o problemă pe care cei care ne-au cerut votul și care au acum puterea și „portofelul" public la dispoziție trebuie să o rezolve.

E vorba, totuși, de zeci sau sute de vieți pierdute zilnic și de o economie națională care suferă cu fiecare zi în plus în care, în loc să muncim și vedem de viață, ne ascundem de un virus. Nu cred că e ceva mai important, acum, decât rezolvarea acestei crize: iar informarea coerentă și corectă e un element esențial în reușita proiectului.

Citește și: 

Cum îi convingi pe români să se vaccineze: prin cântăreți de muzică populară sau actori celebri

Convinge pe cineva campania TV de promovare a vaccinării? Ce spun patru specialiști în comunicare

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te