Cum îi convingi pe români să se vaccineze: prin cântăreți de muzică populară sau actori celebri

DE Răzvan Chiruță | Actualizat: 20.01.2021 - 17:29
3 din 10 români au declarat că nu s-ar vaccina împotriva COVID-19
3 din 10 români au declarat că nu s-ar vaccina împotriva COVID-19

De circa o lună, pe tv și la radio rulează mai multe spoturi prin care suntem îndemnați să ne vaccinăm. Cât de eficiente sunt mesajele doctorilor care apar în clipurile video, din moment ce ne transmit doar că și ei s-au vaccinat?

SHARE

Iulian Comănescu, consultant de comunicare, a analizat campania de promovare a vaccinării, realizată de Guvernul României, și a răspuns, pentru Newsweek România, la două întrebări: 

Newsweek România: Care sunt părțile pozitive ale aceste campanii media, dar mai ales care sunt părțile negative? Unde nu funcționează această campanie?

Iulian Comănescu: Ideea de pornire, aceea de a aduna un mare număr de specialiști (medici) care să susțină vaccinarea este foarte bună. E vorba de ceea ce se numește în romgleza agențiilor de publicitate „endorsement”. Dacă dați pe România TV, vă dați seama că mulți români pot deveni anti-vaxxeri pur și simplu fiindcă informația corectă, girată de specialiști, nu ajunge la ei.

Problema pe care o văd în spoturile difuzate e stângăcia specialiștilor. Care e inevitabilă, fiindcă medicii respectivi nu au experiență de TV, iar campania a fost produsă într-un timp scurt.

Stângăcia nu e de altfel extremă, eu cred că toată poveseta va avea un grad de eficiență, chiar dacă îndemnurile nu sunt sută la sută convingătoare, din motivul menționat: o mare parte din public a fost expus la prostii și manipulări, are nevoie să vadă și să audă adevărul, de la cifre reale la o atitudine terapeutică normală.

Cum poate fi făcută mai eficient o campanie de promovare a vaccinului?

Dacă vorbim de ideea „specialiști girează vaccinarea”, eu unul i-aș fi așezat pe medici într-un context mai simplu - răspunsuri la întrebări, într-un cadru bine gândit, cu lumină bună, din locație. Cam ca la știrile TV, cum se iau așa-numitele sincroane. Oamenii obișnuiți sună firesc într-un astfel de context, fără efort. Iar filmarea din locație le sporește aura medicală.

Dacă ne gândim la alte soluții, entertainerii iubiți de public ar putea fi o miză. Și nu mă gândesc neapărat la instagrammeri sau influenceri - -și ei sunt importanți, dar aș folosi fix ceea ce interesează publicul România TV, ca să spun așa.

Poate cântăreți de muzică populară, actori celebri din generații mai mature - cam cum a făcut Catena cu Stela Popescu și Alexandru Arșinel. În fine - nu știu dacă Biserica Ortodoxă s-ar implica în așa ceva, dar am remarcat o schimbare tranșantă de atitudine în ultimele zile. Pare greu de crezut, dar până la urmă BOR are trust de presă și poate ar vrea să își facă cunoscută noua orientare.

Dincolo de toate aceste lucruri, pe care le putem încadra la „creație”, mai avem și problema „media planului”, a locurilor unde aceste spoturi (sau orice alte creații promoționale) urmează să fie difuzate. Dacă vorbim de video, ar fi vorba în primul rând de televiziunile cu un target matur. Nu e vorba numai de cei care practică angoasa și dezinformarea, ci și de lucruri ca Etno TV, de pildă. Iar pe Facebook, se pot seta ușor demografice care să aproximeze acest public.

Citește și: Convinge pe cineva campania TV de promovare a vaccinării? Ce spun patru specialiști în comunicare

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te