Și totuși, aici s-a ajuns, prin trimiterea a 2,7 milioane de elevi să studieze exclusiv online.
Unii profesori nu sunt familiarizați cu tehnologia și nu pot ține cursuri la distanță la calitatea dorită. Existența unui catalog virtual și a unei biblioteci virtuale (promise de prin 2012, dar nerealizate), ar fi reprezentat imboldul necesar pentru conectarea eficientă a profesorilor cu școala în spațiul virtual. Biblioteca virtuală reprezintă o resursă vitală pentru elevii care învață de acasă.
Școlile nu au fost modernizate. În medie, există un computer la zece elevi. În multe școli, elevii nu au dobândit deprinderile necesare pentru a naviga în domeniul virtual. Acum, de acasă e cu atât mai dificil.
Există sute de mii de elevi care nu au tablete sau conexiune la Internet. A existat un program guvernamental pentru achiziția de calculatoare încă de pe vremea lui Adrian Năstase. S-au cumpărat câteva mii în 15 ani.
Ministerul Educației s-a trezit, zilele acestea, că a primit doar 22.000 de tablete deși, în primăvară, evaluase că ar avea nevoie de zece ori mai multe astfel de dispozitive pe care să le distribuie copiilor. A dat vina pe întârzierile din procesul de derulare al licitaților, un fenomen previzibil în orice achiziție care implică banii publici.
Mai sus am enumerat doar câteva motive pentru care nu ar fi trebuit să ajungem ca elevii să urmeze doar cursuri online. Vina autorităților este indubitabilă și ea coboară câteva cicluri guvernamentale în jos.
Dar cifrele nu mint. Ele îi găsesc deopotrivă vinovați de închiderea școlilor pe inconștienții care spun că masca le răpește libertatea, COVID e o simplă răceală sau chiar o invenție, distanțarea un moft. Școlile s-au închis, în primul rând, pentru că numărul infecțiilor cu COVID a crescut alarmant în afara școlilor.
Între 27 octombrie și 5 noiembrie, numărul infecțiilor, la nivel național, a crescut de la 4.700 la aproape 10.000. Rata de infectare a trecut, în multe orașe, de 3 la mia de locuitori. În aceeași perioadă, zilnic s-au închis câte 200 de școli.
În schimb, numărul școlilor închise pentru că au apărut cazuri de COVID a scăzut (382 în 27 octombrie, respectiv 368 în 5 noiembrie.
Statistica spune clar: cauza închiderii școlilor trebuie căutată dincolo de zidurile clădirilor.