Firea ca Ceaușescu: ca să nu mai fie trafic, îl intezicem

DE Petre Bădică | Actualizat: 14.08.2019 - 19:22

Bucureștiul nu poate fi ocolit, pentru că nu are o șosea de centură modernă. Bucureștiul nu are un Pachet de Mobilitate care să sincronizeze diversele tipuri de transport, așa că toți călătorii stau în trafic, înghesuiți în autobuze sau tramavaie poluante și murdare.

SHARE

„Naveta” din județele limtrofe este un coșmar. Trenurile circulă rar, autobuzele sunt pline și te duc pe aceleași rute foarte aglometate, în coloană, cu restul mașinilor. Iar metroul se oprește cu mult înainte de ieșirea din oraș.

Așa că Firea, ca Ceaușescu, prima oară interzice, pe principiul „românul e descurcăreț, ajunge el cumva unde are treabă, în București”.

După cum s-a anunțat, primarul Capitalei, Gabriela Firea, vrea să introducă o vinietă electronică de 10 lei/zi sau 1.900 lei pe an pentru mașinile care nu sunt înmatriculate în București și Ilfov și care doresc să circule în oraș. 

Citește și Mașinile poluante, acces taxat în centrul Bucureștiului. Cele din provincie, cu taxă în Capitală

De ce? Pentru că nu este capabilă să ofere un transport rapid, confortabil și eco. Abia după ce a asigura un astfel de transport, Firea a avea dreptul să instituie o taxă, nu de 10, ci de 100 de lei pentru toți „țăranii” veniți cu treabă la Capitală

Și acum problemele:

1. Logistic, e imposibil de introdus o taxă. Unde își vor parca mașinile cei care nu își permit să plăteasca doamnei Firea cei 2 euro pe zi? Există o singură parcare amenjată de municipalitate (dintre numeroasele promise) la intrările în București – la Străulești, care stă goală, taxa fiind prea mare. Cei care vin de la Ploiești sau din numeroase sate de pe DN 1 unde își vor lăsa mașinile? Pe Aeroporul Băneasa? Unde își vor lăsa mașinile cei care vin dinspre Giurgiu sau Alexandria? Amenajează Primăria parcări în jumătate de an?

Apoi, unde se vor institui barierele de acces și cum vor fi preluați oamenii care muncesc / au treabă în București și vor dori să își lase mașinile la intrarea în oraș? Se vor introduce noi linii de autobuz? Reamintesc că este promisă o linie de metrou București – Aeroport Otopeni de ani de zile și lucrările nu au început.

2. Azi în București, mâine în toată țara. Dacă Primăria București cere 10 lei celor care tranzitează, orașul de ce nu ar face alți edili la fel? Și alți concetățeni sunt la fel, poate chiar mai calamitați, că le trec șoferi din alte județe, unii cu TIR-uri, prin localitate.

Pe ruta Sibiu – Pitești, unde PSD ne promite o autostradă de la înființarea partidului, drumul trece din sat în sat. Ați trecut vreodată prin Călimănești sau prin Drăganu ca să vedeți ce poluare și ce trafic trebuie să îndure oamenii care nu au nicio vină că și azi stau pe cea mai aglomerată rută a țării?

Cum ar fi ca turiștii de weekend să plătească câte zece lei la Comarnic, Bușteni sau Predeal? Sau „vamaioții”, 10 lei la Mangalia? Până la Iași ai plăti taxă de poluare de câteva sute de lei.

3. Bucureștiul nu poate fi ocolit. Centura București are 70 de kilometri și puțin peste 20 au fost modernizați (a se citi că se circulă pe două benzi pe sens doar pe un sfert). Cozile sunt uriașe, căci nu există pasaje sau poduri la intersecția cu ieșirile din oraș.

Lipsa șoselei de centură îi forțează pe mulți șoferi să străbată Bucureștiul prin interior, deoarece fac mult mai puțin decât dacă ar merge pe Centură. Orașul se înconjoară în minim 4 ore, o medie de 15 km pe oră. Pe centura Sofiei se merge cu 100 km pe oră. Doamna Firea îi forțează pe oamenii care trăiesc la marginea orașului să își piardă ore din viață pe un drum îngust și periculos.

4. Naveta spre București, imposibilă. Sute de mii de oameni muncesc în București din județele vecine. Unii fac naveta din localități mai îndepărtate, alți vin de la periferia orașului. Pentru aceștia s-a decis formarea unei Zone Metropolitane, o zonă administrativă integrată, între municipiul București și localitățile limitrofe, și care ar cuprinde aproximativ 3 milioane de locuitori.

Ar trebui să existe un transport în comun intergrat, dar nu există. Nu există o centură feroviară a Bucureștiului, deși linie CFR avem. Trenurile sunt foarte puține. De unde locuiesc, la ieșirea din Buftea, la granița dintre Ilfov și Dâmbovița (ghinion de 3 km), după ora 10.00, e jale dacă vrei să ajungi cu trenul în București.

Dimineața abia circulă din oră în oră, apoi și mia rar. Cu autobuzul parcurgi cei 20 de kilometri într-o oră și un sfert. Despre piste de biciclete nu poate fi vorba nici măcar în Capitală.

5. Discriminare? Ideea că cei din Ilfov să nu plătească pentru că ei oricum lucrează în București ține de legăturile de rudenie ale lui Firea, care trăiește în Voluntari/ Ilfov. Când am făcut un reportaj la Turnu Măgurele, un locanic mi-a zis că cei mai mulți lucrează paznici în București.

Citește și Taxa pe circulat în centru, un petic peste impostura Gabrielei Firea

 

Iar suburbiile Capitalei s-au întins mult după  județul Ilfov spre Giurgiu, Dâmbovița sau Prahova. De ce nu ar fi scutiți toți cei care muncesc în București de această taxă și doar cei din Ilfov?

6. Am citit argumentul (probabil și a lui Firea) – mașina e un lux. Iar eu aș răspunde – cînd nu ai pâine, mănânci cozonac. 99% dintre oamenii sănătoși la cap ar lăsa mâine mașina acasă dacă ar avea o alternativă minim rezonabilă de transport în comun. Dar nu există.

Comentarii

© 2019 NEWS INTERNATIONAL S.A.