EXCLUSIV Scrisoarea care nu a convins Comisia de la Veneția să-l schimbe pe Tudorel Toader

DE Silviu Sergiu | Actualizat: 20.06.2020 - 09:24

Newsweek România a intrat în posesia scrisorii lui Ludovic Orban adresată președintelui Comisiei de la Veneția prin care s-a cerut retragerea lui Tudorel Toader.

SHARE

Potrivit unor surse politice citate de Hotnews.ro, cererea de înlocuire a lui Tudorel Toader din poziția de reprezentant al României nu a fost supusă votului plenului Comisiei de la Veneția, membrii forului de specialiști în drept transmițând informal Guvernului că nu vor să creeze un precedent.

De ce a vrut să-l schimbe Guvernul pe Tudorel Toader

Mandatul lui Tudorel Toader în Comisia de la Veneția se încheie, în mod normal, la 23 mai 2022. După ce, pe 5 mai a.c., Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) i-a dat câștig de cauză Laurei Codruța Kovesi în procesul în care a contestat schimbarea din funcția procuror-șef al DNA, Guvernul a anunțat că va solicita schimbarea lui Tudorel Toader din Comisia de la Veneția, pe motiv că fostul ministru al Justiției a fost implicat în procedura de înlocuire.

Pe 7 mai a.c., în ședința de guvern, premierul Ludovic Orban i-a cerut ministrului Justiției, Cătălin Predoiu, să prezinte solicitarea de schimbare a lui Tudorel Toader.

Între cei doi a avut loc următorul dialog:

„ - Domnul ministru Predoiu, am înţeles că aveţi o solicitare, legat de cineva care ne face de râs în Comisia de la Veneţia.

- Am înaintat (Guvernului- n.red.), într-adevăr, propunerea de a solicita Comisiei să aplice prevederile statutare. Există o procedură mai specială acolo. Din nefericire, este un caz fără precedent și o premieră, motivația fiind aceea că, în considerarea efectelor deciziei CEDO, se pune în cauză credibilitatea angajamentului Guvernului României față de independența procurorilor.

- Aici este chiar mai gravă. Gândiţi-vă că, practic, conflictul juridic de natură constituţională în urma căruia s-a dat o decizie care încalcă Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, iniţiatorul acestei acţiuni a fost chiar ministrul Justiţiei.

- Inițiatorul a fost un membru al guvernului și, așa cum ați subliniat-o şi dvs. de multe ori, au spus-o şi mulţi dintre colegii noștri, și preşedintele României, acest guvern nu va atenta în nici un fel la independența justiției, la independenţa procurorilor și își va urma obiectivele în domeniul justiției în acord cu standardele europene. Deci este un semnal această cerere pe care înțeleg că Guvernul României o va face către Comisia de la Veneția, de a face aplicarea prevederilor statutare ale comisiei.

- Cu siguranţă, o vom face, domnule ministru!. Tudorel Toader este o rușine pentru România și nu cred că în cadrul Comisiei de la Veneția România mai poate fi reprezentată de un exponent al agresiunii produse de Dragnea (Liviu Dragnea, fostul șef al PSD, aflat în prezent în închisoare- n.r.) împotriva independenței justiției, împotriva drepturilor și libertăților fundamentale ale cetățenilor, așa cum a fos Tudorel Toader.”

Ulterior, premierul Ludovic Orban i-a trimis o scrisoare în acest sens lui Gianni Buquicchio, președintele Comisiei de la Veneția.

Două treimi din scrisoare este dedicată deciziei CEDO, fiind preluat aproape integral argumentația magistraților europeni. Șeful Guvernului de la București pune la îndoială deontologia lui Tudorel Toader, care s-a autopropus, în 2018, pentru prelungirea mandatului în Comisia de la Veneția. 

În penultimul paragraf al scrisorii, Toader este acuzat că „nu este potrivit să-și continue mandatul în Comisia de la Veneția”, deoarece „a ignorat datoria sa de a întări democrația și statul de drept” în România, motiv pentru care „credibilitatea sa este puternic afectată”.

În ultimul paragraf i se cere lui Gianni Buquicchio să ia în considerare posibilitatea lansării procedurii de înlocuire a lui Toader pe motiv că „nu mai este potrivit să-și exercite atribuțiile de reprezentant al României în Comisia de la Veneția”.

Cum poate fi înlocuit un membru al Comisiei de la Veneția

Procedura de revocare a unui membru al Comisiei de la Veneția este destul de dificilă și de aceea argumentația invocată de Guvernul României trebuia să fie una foarte solidă, bazată pe normele de drept internațional.

Condițiile de revocare sunt:

a) La sfârșitul celor patru ani de mandat, dar mandatul poate continuă până la numirea unui nou membru.

Mandatul lui Tudorel Toader în cadrul Comisiei de la Veneția a fost prelungit în anul 2018, în timpul exercitării mandatului de ministru al Justiției.

b) În cazul primirii unei scrisori de demisie a celui care deține calitatea de membru.

c) Dacă Comisia de la Veneția constată, la propunerea Biroului, cu o majoritate de două treimi, că un anumit membru nu mai este în măsură sau calificat să exercite funcțiile sale.

Purtătorul de cuvânt al Comisiei de la Veneția, Panos Kakaviatos, a declarat Newsweek România, pe 27 mai a.c. că „nu este clar dacă (Tudorel Toader- n. red.) va pleca înainte de 23 mai 2022”, data expirării mandatului său.

El a confirmat că solicitarea Guvernului României de retragere a fostului ministru al Justiției din poziția de reprezentant al României a ajuns pe masa Comsiei de la Veneția.

Citește și: 

Comisia de la Veneția: Nu este clar dacă Tudorel Toader va pleca înainte sau la expirarea mandatului

Evaluarea experților

Newsweek România a solicitat unor experți români în drept european să analizeze scrisoarea lui Ludovic Orban. 

„Comisia de la Veneția este un organ consultativ al Consiliului Europei care ajută statele membre să-și întărească democrația, statul de drept și să respecte drepturile omului.

În Comisia de la Veneția sunt reprezentate Comisia de la Veneția și OSCE, implicit întreaga gândire a UE în legătură cu statul de drept.

Comisia se ocupă de justiție, justiție constituțională, alegeri, referendum, partide politice.

Membrii Comisiei acționează în nume propriu, nu în baza unui mandat de la guvernele țărilor lor. Expertiza profesională și buna-credință sunt esențiale.

Întrebarea este dacă Tudorel Toader a respectat standardele europene în cazul Laurei Codruța Kovesi. Nu le-a respectat, dacă luăm în considerare că deciziile sale, inclusiv cele legate de schimbarea legilor justiției din România, au fost criticate de-a lungul vremii de toate instituțiile europene cu atribuții în domeniul dreptului: Comisia Europeană, GRECO, Comisia de la Veneția În aceste condiții nu se poate spune că Tudorel Toader a demonstrat bună credință. Existau suficiente motive pentru înlocuirea sa”, este evaluare specialiștilor contactați de Newsweek.

Cum s-a apărat Tudorel Toader

Fostul ministru al Justiției Tudorel Toader a susținut că CEDO a luat în considerare "o omisiune legislativă" în cazul Laurei Codruța Kovesi, iar fosta șefă a DNA a fost revocată ca urmare a deciziei CCR.

"Hotărârea CEDO, motivul solicitării de revocare, a constatat două încălcări:

1) Încălcarea dreptului la un proces echitabil, prin faptul că petenta nu a fost citată la CCR. CCR a soluționat un conflict juridic de natură constituțională dintre autoritățile publice, autorități care au fost citate.

2) Încălcarea liberului acces la justiție, prin faptul că petenta nu a avut posibilitatea legală să critice în contencios administrativ fondul decretului de revocare, emis de către Președintele României. Altfel spus CEDO a luat în considerare o omisiune legislativă.

Revocarea a fost făcută în baza deciziei CCR. Restul este politică !”, a scris Tudorel Toader pe Facebook.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Aici puteti modifica setarile de Cookie -