Parchetul European adâncește ancheta tramvaielor luate de PMB. Preia dosarul de la DNA

DE Stelian Negrea | Actualizat: 04.02.2025 - 14:14
Achiziția tramvaielor chinezești din fonduri europene încă în investigarea procurorilor europeni. Nicușor Dan alături de patronul Astra Vagoane Arad SA. Sursă foto: Facebook
Achiziția tramvaielor chinezești din fonduri europene încă în investigarea procurorilor europeni. Nicușor Dan alături de patronul Astra Vagoane Arad SA. Sursă foto: Facebook

Oficialii Parchetului European condus de Laura Codruța Kovesi continuă ancheta achiziției de către Primăria Bucureștiului condusă de independentul Nicușor Dan la șase luni după anunțarea demarării acesteia. Au preluat și dosarul deschis anul trecut de DNA pe aceeași achiziție.

SHARE

EPPO pentru Newsweek România: “Investigația este în derulare”

Oficialii Parchetului European (EPPO) condus de Laura Codruța Kovesi continuă și adâncesc investigația celei mai mari achiziție făcută de Primăria Municipiului București sub conducerea primarului independent Nicușor Dan. 

“Este încă o investigație în derulare și nu avem nimic nou de împărtășit în această etapă, pentru a nu pune în pericol procedurile în derulare și rezultatul acestora”, a declarat pentru Newsweek România, Paula Telo Alves, purtătorul de cuvânt al European Public Prosecutor’s Office (Oficiul Procurorului Public European). 

Newsweek România a adresat Biroului Procurorului Public European o serie de întrebări legate de stadiul anchetei demarate de către aceaastă instituție asupra achiziției celor 100 de tramvaie în valoare totală de 860 milioane de lei din fonduri europene. 

Afirmația purtătoarei de cuvânt a EPPO vine la șapte luni după ce Newsweek România a dezvăluit în exclusivitate AICI că procurorii europeni au demarat o investigație având ca obiect acest mega contract. 

Acesta este de departe cel mai mare contract de achiziție publică din fonduri europene anchetat de către procurorii europeni în România și unul dintre cele mai mari la nivel european. 

Contractul a fost câștigat de către un consorțiu româno-chinez, Astra Vagoane Arad – CRRC Sinfang Qingdao. 

Procurorii europeni au preluat dosarul de la DNA

Newsweek România a dezvăluit, în urmă cu șase luni, că achiziția celor 100 de tramvaie se află și în ancheta procurorilor DNA. Informația a fost confirmată AICI și de jurnaliștii de la g4media.ro. 

Ancheta demarată atunci era în rem, pentru fapte și viza, la momentul respectiv, vreo persoană. 

Între timp, surse judiciare susțin că procurorii europeni au preluat dosarul de la DNA unde a rămas, în mod ironic și paradoxal, în anchetă un alt dosar al altei achiziții de tramvaie de către aceeași Primărie a Capitalei.

Dar de data aceasta, acest dosar nu ar viza fapte care i-ar incrimina pe cei care au favorizat consorțiul româno-chinezesc ci, din contră, o cu totul altă achiziție de tramvaie. 

“Procurorii europeni au luat și mai mult din acest dosar la noi rămânând doar un alt dosar tot in rem referitor la o sesizare a Corpului de Control al Primarului Capitalei referitor la o licitație privind achiziția de tramvaie în valoare de 388 miloane lei care s-ar fi făcut fără ca banii să fie prevăzuți în bugetul Capitalei. Este tot ce mai avem acum în lucru la acest moment”, susțin sursele citate. 

Acest dosar vizează o cu totul altă achiziție de tramvaie pe care STB-ul din subordinea Primăriei Capitalei o dăduse unei alte companii românești deținută de omul de afaceri Gruia Stoica, Electroputere SVF, care, la rândul său, producea tramvaiele în Federația Rusă. 

Cum i-a avantajat Nicușor Dan pe membrii consorțiului româno-chinezesc

Principalele două probleme reclamate în sesizarea la DNA făceau referire la neconcordanțe flagrante dintre prevederile Caietului de Sarcini și produsele livrate. 

Mai exact este vorba de faptul că pe tramvaie s-a montat un motor cu o putere mai mica de 100 kW față de 120 cât era trecut în Caietul de Sarcini. 

Primăria Municipiului București a suferit inclusiv o corecție financiară de 10% din valoarea acestui contract, adică 84 milioane lei, chiar din cauza acestei probleme cu motorul mai mic. 

Nicușor Dan a susținut ulterior că a câștigat acest diferend cu Ministerul Fondurilor Europene. 

În plus, Primăria lui Nicușor Dan a mai cheltuit 14 milioane lei numai pentru redimensionarea peroanele stațiilor de pe linia 41 din București pentru ca tramvaiele produse de consorțiul româno-chinez să încapă pe acestea. 

Fără ca aceste costuri să fi fost prinse în Caietul de Sarcini initial al licitației. Având în vedere că tramvaiele achiziționate au fost incluse și pe alte linii, costurile cu ajustarea peroanelor depășesc cu mult valoarea anunțată deja. 

Aceste două neconformități i-au determinat pe unii membri din comisia de recepție a celor 100 de tramvaie constituită la nivelul Societății de Transport București (STB) să aibă dubii legate de legalitatea recepției tramvaielor. 

Blidar respinge toate acuzațiile: “Nu am fost audiat de nimeni”

Omul de afaceri Valer Blidar, patronul companiei Astra Arad SA, a declarat pentru Newsweek România că nu a fost audiat de nimeni și nu are cunoștință de nici un fel de anchetă asupra achizițiilor de către instituții publice a produselor sale.

“Nu știu la ce anchetă va referiti. Nu am fost audiat de nimeni referitor la furnizarea de tramvaie în București. (…) Care sunt neconformitățile la care vă referiți? Va trebui să le dovediți. E greu de înțeles că un tramvai mai lung are nevoie de un refugiu pe măsură?”, susține Blidar ca răspuns la acuzațiile că primarul Nicușor Dan i-a acceptat alte tramvaie decât cele din Caietul de Sarcini și că i-a modificat zeci de stații de tramvai pentru ca produsele sale să poată circula în Capitală. 

Blidar spune că nu a sponsorizat niciodată vreun om politic sau un partid politic, declarându-se insultat că îi este pusă o astfel de întrebare. 

Patronul Astra Arad SA spune că s-a asociat cu chinezii pentru ca să îndeplinească anumite criterii cerute în licitație: “Nu îndeplineam cifra de afaceri. La vremea respectivă nu apăruse nici o interdicție referitoare la China. ⁠Ar trebui să vedeți ce participații are China în Germania, Polonia, Ungaria, Serbia sau Cehia, țări din UE care nu au nici o reținere la colaborarea cu firme din China. Iar noi nu facem politică“. 

El susține în continuare că doar 0,03% din tramvaiele furnizate în București sunt de producție chineză, adică doar aerul condiționat instalat pe acestea.  ⁠

Procurorii europeni urmăreau o garanție falsă depusă de consorțiul româno-chinezesc

În schimb, conform G4media, procurorii europeni erau pe urma unei garanții bancare false emise de către consorțiul româno-chinez cu care Nicușor Dan a ținut morțiș să semneze contractul în 2021. 

Nicușor Dan candidează la Președinție. Zice că nu are emoții legate de ancheta procurorilor europeni

Nicușor Dan și-a anunțat candidatura la Președinția României demarând discuții cu principalele partide de opoziție pentru o eventuală susținere.

Anunțul său a luat prin surprindere jucătorii politici care se aflau în plină desemnare a unui candidat care să se lupte cu surpriza alegerilor din primul tur de scrutin, pro-rusul, Călin Georgescu. 

La momentul anunțării demarării investigațiilor de către EPPO și DNA, primarul capitalei spunea că nu are nici un fel de emoție legat de cele două anchete. 

„Firea a dat contractul cui nu trebuia„

În precampania pentru alegerile locale din acest an, Nicușor Dan a declarat la emisiunea din 25.04.2024 de la România TV moderată de Victor Ciutacu că Gabriela Firea nu ar fi atribuit cui trebuie mega licitația pentru cele 100 de tramvaie: “Gabriela Firea a atribuit contractul (n.r. pentru achiziția tramvaielor) cui nu trebuie și a intrat în niște complicații juridice. L-a atribuit unei firme turcești și firma românească (n.r. niciodată Nicușor Dan nu a pronunțat numele companiei chinezești, partenerul silențios al companiei românești) a contestat și în felul ăsta s-au pierdut doi ani”, susținea la minutul 43.38 primarul Nicușor Dan. 

Vezi AICI link cu emisiunea tv. 

Newsweek România i-a trimis lui Nicușor Dan o serie de întrebări prin care l-am întrebat ce a vrut să spună mai exact când a folosit expresia “cui nu trebuia” însă nu am primit nici un fel de răspuns. 

De altfel, primarul Capitalei nu a oferit nici un fel de răspuns la nici una din întrebările adresate referitoare la acest contract. 

Nicușor Dan se ferește să pronunțe numele companiei chinezești CRRC Sifang Qingdao

În mod bizar, nici primarul Nicușor Dan și nimeni altcineva nu au pomenit deloc faptul că în spatele companiei românești, Astra Arad, deținută de omul de afaceri Valer Blidar, se află gigantul chinez CRRC Sinfang Qingdao acuzat de partenerii noștri occidentali că îndeplinește interesele geostrategice ale guvernului comunist chinez. 

Chinezii folosesc contractul de tramvaie pentru a penetra pe piața europeană a trenurilor de mare viteză

Contractul celor 100 de tramvaie pentru București este folosit de compania chineză CRRC Sinfang Qingdao pentru a penetra folosind compania Astra Vagoane Arad o piață mult mai mare: cea a trenurilor de mare viteză.

Valer Blidar a participat tot împreună cu compania chineză CRRC la o altă megalicitație la Autoritatea Feroviară Română (AFER): achiziția de 20-40 de trenuri pentru o valoare de 1,31-3,71 miliarde lei. Pe care reușiseră să o întoarcă tot la CNSC dar care a fost, în cele din urmă, anulată. 

Autoritățile române nu au renunțat la această achiziție. Și nici consorțiul româno-chinezesc. 

Mai nou, aceeași companie chinezească CRRC Sifang Quiondao beneficiază de un suport consistent din partea autorităților române și a companiei Astra TransCarpatic, deținută de același om de afaceri, Valer Blidar, pentru omologarea trenului CRRC Sifang SFEMU EU01. 

Istoria unui contract extrem de controversat

Inițial mega contractul pentru cele 100 de tramvaie fusese atribuit în 2019 de fostul primar al Capitalei, Gabriela Vrânceanu Firea, unei companii turcești Durmazlar Makina. 

Consorțiul româno-chinez a întors în același an rezultatul acestei licitații depunând o sesizare la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) care le-a atribuit acest contract.

Decizia CNSC a fost menținută de către secția de contencios administrativ a Curții de Apel București. Președinta completului de judecată a fost judecătoarea Roxana Chiuariu, acum directoarea direcției de relații externe din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM).

Domnia sa este soția fostului ministru al Justitiței, domnul Tudor Chiuariu, devenit între timp avocat. 

Din gruparea politică și administrativă, care a susținut interesele consorțiului româno-chinez la licitația lui Nicușor Dan, fac parte liberali – Cristina Trăilă, fosta soție a avocatului Doru Trăilă al cărui nume este menționat în dosarul de la DNA al fostului șef operativ al SRI, Florian Coldea, eurodeputatul Gheorghe Falcă, dar și o serie de directori din STB precum și funcționari ștersi din vastul aparat al Ministerului Transporturilor. 

După multe amânări cauzate de numeroasele probleme din contract, Nicușor Dan a decis să semneze în 2021 contractul cu consorțiul româno-chinez care a livrat integral cele 100 de tramvaie.

Nicușor Dan a făcut numeroase vizite la uzina Astra Arad și a declarat, în câteva ocazii, că el mizează pe transportul public cu tramvaie în București și că intenționează să mai achiziționeze alte 250 de tramvaie. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te