Sikorsky și Leonardo au cerut IGSU prelungirea termenului de depunere a ofertelor cu 60 de zile pentru a putea participa la licitația de furnizare a celor 12 elicoptere evaluate la 272,8 milioane euro. În replică, IGSU a prelungit termenul cu doar două săptămâni, timp insuficient pentru a depune o documentație complex și stufoasă, susțin specialiștii.
Newsweek România a dezvăluit pe 18 mai a.c. că Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a reluat a treia oară licitația pentru achiziția a 12 elicoptere.
Citește și: DOCUMENTE EXCLUSIVE Licitație de 272 milioane de euro, „lucrată" de loialii lui Arafat
De data aceasta, au fost modificate specificațiile tehnice minime ale elicopterelor, astfel încât compania franceză Airbus Helicopters să poată participa la licitație cu elicopterul H175, un elicopter mult mai slab decât cele dorite inițial de IGSU.
De organizarea licitației se ocupă generalul de brigadă Dan Paul Iamandi, numit la șefia IGSU de pesedistul Mihai Fifor, dar care în prezent se află sub comanda secretarului de stat Raed Arafat.
Sikorsky și Leonardo renunță?
Oficialii Inspectoratului susțin că vor să atribuie contractul în regim de urgență din cauza pandemiei de coronavirus, dar primele elicoptere vor fi livrate în minim 23 de luni de la semnarea contractului, deci la doi ani după urgența cauzată de pandemie. Companiile producătoare de elicoptere au avut un termen de 30 de zile de la publicarea anunțului pentru a depune ofertele complete.
Însă două companii producătoare de elicoptere, americanii de la Sikorsky și italienii de la Leonardo, au cerut prelungirea termenului cu 60 de zile pentru a putea depune ofertele. Dar comisia de licitație a aprobat prelungirea termenului cu doar două săptămâni.
„Un termen de 30 de zile pentru o procedură de o asemenea complexitate este nerealist. Chiar dacă termenul s-a prelungit cu două săptămâni, companiile producătoare de elicoptere din SUA și Italia nu au avut timpul fizic necesar pentru a întocmi documentația pentru că și ele au fost afectate de pandemia de coronavirus. În plus, documentația trebuie depusă în limba română.
Este clar că această licitație este suspectă doar dacă ne uităm la termenele foarte scurte, fără a mai lua în calcul modificările specificațiilor tehnice minime”, a explicat pentru Newsweek România unul dintre specialiștii din cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență.
Compania Sikorsky este deținută de grupul american Lockheed Martin și ar vrea să producă elicopterele Black Hawk în România, dacă Armata Română alege acest model de elicopter pentru a înlocui flota de elicoptere Puma.
Caietul de sarcini, modificat
În plină stare de urgență generată de pandemia de coronavirus, pe 7 mai 2020, IGSU a publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice un anunț din care rezultă că se orgnizează din nou licitația pentru achiziția celor 12 elicoptere. Valoare totală a contractului a fost estimată la 1,32 miliarde lei, adică, 272,8 milioane euro. Banii vor fi asigurați în proporție de 85% din fonduri europene, restul de la bugetul de stat.
Dar, înainte cu șase luni de publicarea noului anunț de organizare a licitației, generalul Dan Paul Iamandi și comandorul Cătălin Paul Dache, șeful Inspectoratului General de Aviație, au aprobat modificarea specificațiilor tehnice ale elicopterelor.
Cea mai importantă modificare a fost făcută la Masa Maximă la Decolare (MTOW), VTOL, care a fost redusă de la minimum 8.000 kg la minimum 7.500 kg. Astfel, compania Airbus ar putea participa la licitație cu elicopterul H175, deși francezii dețin fabrica de la Ghimbav, unde au promis public că vor produce elicopterul H215. Acest model este o variantă avansată a fostului AS332 C1e/L1e Super Puma. Până în prezent, pe poarta fabricii nu a ieșit nici un elicopter.
IGAv recunoaște: modificări pentru Airbus H175
Newsweek România a încercat să afle cine dintre cei trei competitori au solicitat modificarea specificațiilor tehnice, dar Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a pasat responsabilitatea la Inspectoratul General de Aviație, instituție în numele căreia achiziționează cele 12 elicoptere.
Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului General de Aviație, sublocotenent Eugen Corneliu Fricosu, a transmis un răspuns în care se precizează că „Greutatea maximă la decolare (MTOW) nu este o performanță, ci o caracteristică tehnică și nu a fost solicitată modificarea acestei caracteristici de nici un potențial ofertant. (…)
Reducerea cerinței greutății maxime la decolare nu constituie un avantaj, fiind o caracteristică tehnică ce este îndeplinită de multe tipuri de elicoptere, produse de companii diferite, și care este îndeplinită și de elicopterul H175”.
Practic, Inspectoratul General de Aviație recunoaște că specificațiile tehnice au fost modificate și pentru elicopterul produs de Airbus.
Condițiile impuse de Airbus
IGSU a mai încercat să achiziționeze cele 12 elicoptere în urma unor licitații organizate în 2018 și 2019, dar procedurile au fost anulate pentru că nici o companie nu a depus vreo ofertă.
Newsweek România a intrat în posesia mai multor documente din care rezultă motivele pentru care cele două licitații au fost un eșec. De exemplu, compania Airbus i-a explicat generalului de bridagă Dan Paul Iamandi care sunt motivele pentru care nu a depus vreo ofertă, apoi, într-o nouă depeșă, i-a prezentat condițiile care ar putea să-i înduplece pentru a participa la licitație.
Francezii i-au reproșat generalului Iamandi că „furnizarea unui elicopter certificat EASA conform CS29 (iar nu și echivalent) are drept consecință limitarea spectrului de elicoptere care pot fi oferite. În plus, oficialii Airbus nu au fost de acord ca pe elicoptere să fie instalate „radare perfecționate de căutare, radare care integrează numeroase moduri de lucru, cum ar fi ISAR, un modul specific aplicațiilor militare".
O altă nemulțumire invocată de Airbus a fost legată de termenul de livrare a elicopterelor. Nici penalizările stabilite în caietul de sarcini nu au fost pe placul francezilor. „Penalitățile de întârziere au fost stabilite în cuantumul de 0,06% pe zi de întârziere și sunt nelimitate. (…)
Propunem penalități de întârziere de maximum 0,02% pe zi, limitate la maximum 3% din valoarea produselor și/sau serviciilor nelivrate la timp”, spuneau oficialii companiei Airbus. În plus, au mai cerut plata unui avans de 30% din valoarea contractului, deși în caietul de licitații se menționa că plata se va face integral la livrarea elicopterelor.