Un al treilea petrolier al Rusiei, gata să se rupă și să deverseze în Marea Neagră.
Căpitanul petrolierului Volgoneft-109 a transmis un semnal de primejdie la aproximativ 00:30 pe 17 decembrie, raportând că nava, care transportă 4.000 de tone de păcură, avea o scurgere în al patrulea rezervor de marfă scurgându-se în rezervorul de balast.
Surse din „Baza” spun că pe navă ar putea fi 14 membri ai echipajului, care nu sunt încă în pericol. Căpitanului navei i s-a propus să înceapă evacuarea echipajului, dar acesta a refuzat și a cerut schimbarea ancorajului.
Un al treilea petrolier al Rusiei, gata să se rupă și să deverseze în Marea Neagră
Acum tancul se află în zona Kuciugury, la sud-est de Capul Peklo.
Anterior, două petroliere, Volgoneft-212 și Volgoneft-239, au naufragiat în strâmtoarea Kerci, păcura ajungând pe țărmurile Krasnodar Krai. Plajele din Kuban s-au înnegrit din cauza produselor petroliere.
Este o poluare de mari proporții în Marea Neagră, iar deversarea ar putea deveni una dintre cele mai mari dezastre de mediu care au afectat regiunea în ultimii ani
Ministerul Serviciilor de Urgenţă din Rusia a declarat că navele au fost avariate din cauza vremii nefavorabile din Strâmtoarea Kerci, aflată între Rusia continentală şi Crimeea anexată de Rusia în 2014, şi au solicitat asistenţă.
Michelle Bockmann, analist la jurnalul Lloyd's List, a declarat pentru BBC că cele două nave sunt deținute de compania Volgatanker și sunt relativ mici.
Acestea transportau 4.300 de tone de petrol fiecare, potrivit oficialilor ruși citați de agenția de presă Tass.
Strâmtoarea Kerci este o rută cheie pentru exporturile de cereale rusești și este folosită și pentru exporturile de țiței, păcură și gaze naturale lichefiate.
În 2007, un alt petrolier - Volgoneft-139 - s-a rupt în jumătate în timpul unei furtuni în timp ce era ancorat în largul strâmtorii Kerci, vărsând peste 1.000 de tone de petrol.
Citește și: Un petrolier rusesc care transporta mii de tone de petrol s-a rupt în două în Marea Neagră
Importurile de petrol rusești au fost aspru sancționate de când Kremlinul a ordonat invazia pe scară largă în Ucrainei, în februarie 2022.
În ultimii ani, Rusia a fost acuzată că folosește o așa-numită flotă fantomă de petroliere, care sunt adesea prost întreținute și nu au asigurare adecvată pentru a transporta petrolul.
Centrul de Cercetare pentru Energie și Aer Curat (CREA), înregistrat în Finlanda, a declarat că 369 de nave au exportat țiței și produse petroliere rusești luna trecută, dintre care 206 erau petroliere fantomă, iar 28% dintre acestea aveau o vechime de cel puțin 20 de ani.
Citește și: Rusia a ajuns să exporte combustibil către Europa aproape cât Statele Unite
Înainte de aceste incidente, CREA a evaluat că o compensare rezultată dintr-o scurgere de petrol de la petroliere cu asigurare necunoscută sau fără prevederi de asigurare s-ar putea ridica la mai mult de 1 miliard de dolari pentru contribuabilii țărilor de coastă.
Rusia respinge presiunea occidentală de a-și limita exporturile de petrol, iar în ultimul an a crescut numărul petrolierelor care nu sunt reglementate sau asigurate de furnizorii occidentali.