„Avioanele militare americane care efectuează zboruri în spațiul aerian ucrainean subminează orice proces de reducere a tensiunilor regionale”, a declarat vineri comandantul șef al Forțelor Aerospațiale, Serghei Surovkin.
Surovkin a precizat că avioanele de vânătoare ucrainene Su-27 și MiG-29 au participat alături de bombardierele strategice americane B-52H la zborul de la 4 septembrie, când Rusia a ridicat opt avioane de luptă la interceptare.
Comandantul Forțelor Aerospațiale ruse i-a informat pe atașații militari străini că în perioada 28 august - 4 septembrie aviația militară americană a efectuat zece zboruri solo și de grup pe teritoriul statelor europene occidentale și estice și în zonele marine din apropiere.
„Credem că testarea capabilităților de luptă ale avioanelor strategice în imediata apropiere a graniței rusești este o acțiune ostilă și provocatoare”, a declarat Surovkin.
Potrivit Centrului Național de Management al Apărării din Rusia, patru bombardiere B-52H ale Forțelor Aeriene SUA au încercat să se apropie de frontiera rusă peste Marea Neagră la 4 septembrie.
Publicația britanică The Daily Mail a scris că trei bombardiere americane cu capacitate nucleară B52H au decolat de la baza RAF Fairford din Gloucestershire – unde se află șase astfel de avioane – și au trecut tangențial față de spațiul aerian al peninsulei Crimeea și în apropierea zonelor aflate sub controlul separatiștilor ucraineni susținuți de Kremlin, „într-un mesaj de descurajare” către Rusia, care desfășoară strategii tot mai ostile față de aliații NATO.
În urmă cu o săptămână, un avion de vânătoare rusesc Su-27 a efectuat o manevră potențial periculoasă în fața unui alt B-52H care zbura deasupra Mării Negre, un incident care a provocat alte tensiuni.
Analiștii militari consideră că astfel de incidente sunt inerente în strategia de repoziționare geopolitică între Washington și Moscova, zborul celor trei bombardeiere strategice, însoțite de avioane ale aliaților NATO, fiind cel mai puternic exemplu de forță.
Cele trei B-52H, cu indicativele Julia 51, 52 și 53, fac parte dintr-o misiune Bomber Task Force, ce a debutat la 22 august.
După ce au intrat în spațiul aerian ucrainean, bombardierele B-52H au zburat spre partea de sud-est a țării și de-a lungul coastei Mării Azov. Punctul cel mai sud-vestic al zborului a fost deasupra portului ucrainean Henicesk, cel mai apropiat de Peninsula Crimeea. Vârful cel mai nord-estic al rutei s-a aflat la sud de orașul Melitopol, în apropierea zonelor aflate sub controlul separatiștilor pe care forțele ruse îi susțin activ.
În afară de avioanele de luptă ucrainene, cel puțin un Royal Air Force (RAF) Eurofighter Typhoon din Marea Britanie, care a decolat de la baza RAF Akrotiri din Cipru, Marea Mediterană, s-a alăturat bombardierelor americane pentru o vreme.
În afara zborului în sine, o serie de sisteme de informații, supraveghere și recunoaștere (ISR) aeriană din SUA, precum și din Regatul Unit, a operat în zonă. ISR a inclus un avion spion RC-135V / W Rivet Joint, un Airseeker (RAF), un Sentinel R1 (RAF) și o platformă radar.
Potrivit analiștilor militari, prezența masivă a sistemelor ISR a avut ca scop analizarea unor „răspunsuri” ale forțelor ruse din Crimeea și din alte regiuni.
Avioanele RC-135V / W, Airseeker și Sentinel R1 sunt toate capabile să colecteze diverse semnale și informații electronice și au fost bine poziționate pentru a aduna informații despre modul în care sistemele de apărare aeriană integrate din Rusia și alte noduri de comandă și control au reacționat la B-52H.
RC-135V / W și Airseeker, în special, au capacitatea de a detecta, clasifica și geolocaliza diverse tipuri de emițătoare, inclusiv radare de apărare aeriană, și au avut o oportunitate de a completa ceea ce se știa deja despre capabilitățile ruse la Marea Neagră și zonele adiacente.
Rusia a sporit forțele de apărare aeriană în Crimeea, de când a ocupat-o ilegal în 2014, inclusiv prin desfășurarea sistemelor de rachete sol-aer S-400, cât și S-300 în nouă locații diferite.
De asemenea, zborul de la 4 septembrie a avut ca scop și să demonstreze sprijinul Americii pentru Ucraina.
Marea Azov a fost locul unui incident foarte grav între marina ucraineană și forțele de securitate ruse în noiembrie 2018, când Rusia a reținut 24 de marinari ucraineni și a arestat trei nave timp de aproape un an.
În mai 2020, bombardierele B-1 s-au antrenat împreună cu avioane de luptă ucrainene pentru operațiuni anti-nave menite în mod clar să trimită un semnal către Kremlin și Flota Mării Negre a Marinei Ruse.
Totodată, misiunea de la 4 septembrie a avut ca scop și să demonstreze solidaritatea NATO față de orice potențial adversar, inclusiv Rusia.
Comandamentul european american (EUCOM) a confirmat că trei bombardiere B-52H au participat la misiunea de la 4 septembrie, specificând că misiunea a avut ca scop „antrenamente de integrare vitală cu avioanele de luptă ucrainene în spațiul aerian al Ucrainei.”
„Misiunea a oferit partenerilor instruire valoroasă în aer. În plus, misiunea a demonstrat modul în care avioanele și echipajele dispun de capabilități de apărare colectivă și oferă SUA, aliaților NATO și partenerilor un areal strategic și operațional pentru a descuraja Rusia și a oferi securitate aliaților și partenerilor”, se arată în comunicatul EUCOM.