Ce este Nexta, canalul care l-a făcut pe Lukașenko să deturneze un avion

DE Andrei Mocanu | Actualizat: 24.05.2021 - 18:13
Imagine transmisă de Nexta pe Telegram

Arestarea jurnalistului Roman Protasevici de către regimul dictatorial din Belarus a fost asemenată de presa internațională cu un scenariu de fiilm cu spioni din seria Bourne. De ce l-a supărat tânărul de 26 de ani pe ultimul dictator al Europei.

SHARE

La doar 26 de ani, Roman Protasevici este una dintre vocile cele mai puternice ale opoziției față de Alexander Lukașenko, dictatorul din Belarus. 

Jurnalistul a enervat regimul dictatorial de la Minsk când a reușit să ocolească cenzura impusă de Lukașenko în timpul amplelor proteste de anul trecut, prin intermediul unui canal de Telegram (aplicație mobilă de genul Whatsapp), denumit „Nexta” (pronunțat NEKH-ta), care a adunat 1,5 milioane de următori și care difuza informații, fotografii și înregistrări video cu crimele comise la ordinul președintelui țării. 

Audiența este uriașă, în condițiile în care Belarus, țară condusă autoritar de Lukașenko din 1994, are doar 9,5 milioane de locuitori. 

Citește și: Dictatorul Lukaşenko interzice presei, prin lege, să relateze „Live” protestele neautorizate

Opozant din adolescență

Roman Protasevici, în vârstă de 26 de ani, călătorea duminică de la Atena la Vilnius, Lituania, când avionul în care se afla a fost interceptat de un avion de luptă Mig-29 al forțelor armate bieloruse. Zborul, operat de Ryanair, a fost redirecționat către Minsk, capitala Belarusului, unde jurnalistul și iubita sa au fost arestați.

Tânărul este cofondator, alături de Stepan Putilo, și editor al canalului NEXTA de pe platforma de socializare Telegram. El a fugit din țară încă din 2019, de teamă că va fi arestat și s-a refugiat în Polonia, unde a cerut azil politic și de unde a continuat să prezinte realitatea din Belarus. 

Nexta („cineva” în bielorusă) a apărut inițial pe Youtube, ca un canal de muzică. Canalul Telegram Nexta Live a apărut în 2018 și un documentar despre liderul autocratic al Belarusului a atras aproape trei milioane de vizualizări pe YouTube în 2019.

Apogeul a fost atins anul trecut, în timpul protestelor reprimate violent, când Nexta a transmis mesaje, imagini și înregistrări video cu acțiunile forțelor de ordine, la comanda celui numit „ultimul dictator al Europei”.

A deranjat atât de mult încât a fost acuzat în noiembrie de incitare la dezordine publică și ură socială. Acum, există temerea că va fi judecat sub falsa acuzație de terorism și executat.

Roman Protasevici este un opozant al lui Lukașenko încă de când era adolescent. În 2011, a fost expulzat de la școală din acest motiv.

Citește și: Comisarul român Adina Vălean, trolat masiv pe Twitter și criticat de liderii europeni

Cum funcționa Nexta, explicat chiar de Protsevich

În august 2020, Roman Protasevici a acordat un interviu pentru Euronews, în care explica cum funcționează canalul Nexta și de ce l-a supărat pe Lukașenko.

„Telegram este o platformă anonimă, este un loc pentru transmiterea sigură a informațiilor, iar «Nexta» este o rețea de mii de bieloruși care împărtășesc informații, care ni le trimit și astfel împărtășesc informațiile cu întreaga țară. Ei spun poveștile care ar trebui auzite, care nu vor fi auzite niciodată la televiziunea din Belarus sau în mass-media oficială din Belarus”, declara jurnalistul.

Nexta a publicat apeluri de ajutor, hărți care arată unde se află poliția, adrese pentru a se ascunde protestatarii și contacte pentru avocați și activiști pentru drepturile omului.

De asemenea, i-a învățat pe abonați cum să ocolească blocada de internet, impusă de regimul lui Lukașenko, utilizând proxy și alte mijloace. 

Înaintea celei de-a treia nopți de proteste, a oferit protestatarilor instrucțiuni detaliate despre cum să acționeze pe stradă.

Citește și: Cristian Diaconescu: Sancțiunile UE împotriva Belarus pot fi drastice. Intervenția NATO, exclusă

A ocolit blocada de internet

Canalul era administrat, de altfel, de o echipă de jurnaliști care încearcă să ocoloească cenzura impusă la Minsk. Totuși, au fost momente când a fost acuzat că a difuzat informații care nu au fost bine verificate.

„Avem oameni în fiecare sferă de informații, surse verificate cu care comunicăm de mult timp. Acestea sunt persoanele care furnizează informații care sunt întotdeauna 100% exacte. Sunt persoanele care ne trimit documente interne de la diverse agenții, inclusiv de la serviciul de securitate.

În ceea ce privește protestele în masă, în primul rând, primim sute, uneori mii, de mesaje pe oră. Suntem capabili să vedem imaginea de ansamblu și vedem imediat când ceva corespunde realității și unde există o provocare evidentă, exagerare sau dezinformare - inclusiv prin serviciile speciale, care, de asemenea, ne aruncă informații destul de regulat”, a explicat anul trecut Roman Protasevici.

Citește și: Ciolacu, atac la Dragnea: nu înțelege de ce nu s-a semnat contract cu o firmă de lobby pentru Trump

Jurnalistul menționa că are o mulțime de informații exclusive și o mulțime de documente de la unele agenții sau întreprinderi guvernamentale mici.

„De asemenea, avem o mulțime de documente și informații clasificate de la oficiali de rang înalt, inclusiv administrația președintelui, precum și de la agențiile de aplicare a legii.

Oamenii știu că pot citi ceea ce nu se va spune niciodată altundeva, pur și simplu pentru că dacă mass-media obișnuită și independentă din Belarus ar scrie-o, ar fi supuși controalelor imediat, ar începe presiunea serviciilor speciale, ar fi emise avertismente și ar putea fi publicată să fie închis”, menționa cel arestat acum de Lukașenko.

Aplicația Telegram a reușit să ocoloească faptul că dictatorul a interzis anul trecut internetul, în timpul protestelor din Belarus.

„Lucrul bun despre Telegram este că este singura platformă care a funcționat cumva. Chiar și atunci când nu există descărcări media, cel puțin a funcționat puțin. Majoritatea oamenilor din Belarus au văzut doar o versiune text a mesajelor, dar cel puțin astfel au primit informații despre ceea ce se întâmpla”, menționa jurnalistul. 

Totuși, nu a fost făcut public modul cum era finanțat canalul „Nexta”, potrivit BBC.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.