Anchetă. Invazia Crimeii de către „omuleții verzi” ruși. Cum încalcă UE propriile sancțiuni

DE Adina Mutăr | Actualizat: 06.12.2019 - 21:21
sursă: RadioFreeEurope/RadioLiberty

Sute de companii europene - în principal firme offshore - investesc în Crimeea, în ciuda sancțiunilor UE și câteva au fost implicate chiar în anexarea peninsulei, scrie RadioFreeEurope/RadioLiberty.

SHARE

Ancheta a relevat faptul că acestea includ firme din UE deținute de magnați și foști oficiali atât din Rusia, cât și din Ucraina.

În decembrie 2014, Serhiy Khodko, un oficial instalat de Moscova în Crimeea, a primit o medalie de la Ministerul Apărării al Rusiei „pentru întoarcerea peninsulei ucrainene sub controlul rusesc”.

Khodko, care a murit între timp, nu a fost numai deputat în consiliul municipal al orașului Kerch din Crimeea. El a fost, de asemenea, directorul unei companii numite TIS Krym, care operează feriboturi dintr-un port rusesc de peste strâmtoarea Kerch, și care i-a adus pe militarii ruși și tehnica militară în Crimeea, în timpul operațiunii de anexare a peninsulei în martie 2014.

„Am luat primul, al doilea și al treilea val de militari. Băieții au fost aduși în grupuri organizate, în haine civile, dar aveau uniformele și armele cu ei”, s-a lăudat Khodko ulterior, într-un interviu acordat Kerch.net, care a descris pasagerii drept cazaci din sudul Rusiei.

„Ne-am achitat de sarcină treptat. Pe parcursul a două-trei zile, un număr mare de personal militar a fost transportat în Crimeea.”

Președintele Rusiei, Vladimir Putin, a recunoscut ulterior că Crimeea a fost anexată fără incidente datorită desfășurării clandestine a soldaților ruși - denumită „invazia omuleților verzi” - în întreaga peninsulă.

Urmare acestei operațiuni, SUA și Uniunea Europeană au emis sancțiuni și au interzis să se facă afaceri în Crimeea.

Dar, după cinci ani după ce Khodko a primit medalia de la ministrul rus al Apărării, Serghei Șoigu, compania de feriboturi TIS Krym continuă să opereze în Crimeea, în ciuda faptului că, printr-un lanț de proprietari, compania apare în Cipru - un membru al UE care trebuie să aplice sancțiunile blocului.

Și nu este singura companie cu sediul în Europa care a operat și a investit în Crimeea de la adoptarea sancțiunilor UE.

Sute de companii europene - în principal firme offshore - au continuat să facă același lucru, potrivit unei noi investigații comune realizate de Current Time, network în limba rusă condusă de RFE / RL în cooperare cu VOA și proiectul anticorupție Municipal Scaner.

Ancheta a relevat faptul că acestea includ firme din UE deținute de magnați și foști oficiali atât din Rusia, cât și din Ucraina, mulți dintre aceștia care au investit și au desfășurat activități în sectoare interzise de sancțiunile UE, precum turismul și transportul.

Acțiunile într-o firmă din Cipru care controlează hotelul Sevastopol din Crimeea sunt deținute de o filială britanică a SUA, New York Mellon Inc., cea mai mare bancă depozitară din lume, cu active în valoare de 33. 000 de miliarde de dolari începând cu decembrie 2018.

13% dintr-o firmă cipriotă – una din lanțul de proprietari ai hotelului – este deținută de firma britanică BNY (Nominees) Limited, o filială a Bank of New York Mellon.

BNY Mellon a declarat pentru Current Time că a gestionat activele în numele clienților săi și a refuzat să comenteze despre o posibilă încălcare a sancțiunilor UE.

Oficialii ruși au susținut public că atât companiile UE, cât și cele americane operează în Crimeea, în ciuda sancțiunilor, dar că fac acest lucru clandestin.

„Aceste sunt din Italia, Germania și Europa de Est. De asemenea, există reprezentanți ai Statelor Unite ale Americii. Nu toți ar dori să le facem publice numele din cauza regimului de sancțiuni”, a declarat în 2018 Andrei Kulik , oficial la Departamentul Dezvoltare Economică, instalat în funcție de către Moscova.

În iunie 2019, Guvernul rus a permis ca informațiile despre companiile care fac afaceri în Crimeea să fie ascunse în registrul public oficial, dacă acestea ar putea intra sub incidența sancțiunilor, dacă au sucursale sau alte entități afiliate în peninsulă.


Petras Austrevicius, un parlamentar lituanian în Parlamentul European, a criticat anterior Cipru - de mult o destinație atractivă pentru investitorii ruși - în special pentru ceea ce el a descris ca fiind „o abordare relaxată a aplicării sancțiunilor”.

Ca răspuns la întrebările referitoare la numeroase firme cipriote care desfășoară activități în Crimeea, autoritățile din Cipru au declarat că respectă pe deplin legislația actuală referitoare la sancțiuni și refuză să furnizeze informații despre companiile în cauză.

Feriboturi cipriote pentru bărbații verzi

TIS Krym, compania de feribot care i-a adus pe militarii ruși în Crimeea înainte de anexare, este doar o firmă din imperiul lui Aleksandr Annenkov, un fost ministru adjunct al Transporturilor din Rusia.


Annenkov este proprietarul companiei AnRussTrans, un grup de transport principal care se ocupă de activitatea de transport maritim de aproape 20 de ani. Funcționează cu agenții de stat și mari companii private, dar nici grupul, nici proprietarul său nu sunt cunoscuți publicului larg.

După cum a descoperit această anchetă comună, firmele cipriote controlate de Annenkov funcționează până în prezent pe peninsulă în sectoarele aflate în mod clar sub sancțiunile UE. Nici autoritățile cipriote, nici cele ucrainene nu au răspuns la întrebările jurnaliștilor în legătură cu acest fapt.

Sancțiunile UE puse în aplicare în urmă cu cinci ani în această lună interzic în mod specific „toate investițiile străine” în Crimeea, precum și serviciile „legate de activitățile turistice, inclusiv în sectorul maritim și în sectoarele de transport, telecomunicații, energie și exploatarea petrolului , gazelor și mineralelor.”

TIS Krym și-a mutat înregistrarea din Ucraina - unde era deținută de o companie cu sediul la Kiev, lăsată neatinsă de sancțiuni – în Rusia, la un an după anexare. Dar începând cu martie 2016, o companie cipriotă numită Avimalink Enterprises Ltd. a cumpărat treptat aproape toate acțiunile companiei de feribot.


La rândul său, Avimalink a fost deținut de o altă firmă cipriotă, AnRussTrans Lmt, pe care Annenkov o controlează printr-un proprietar pe nume Christiana Savva, potrivit unui document de la Annenkov Bank din Crimeea, care a fost postat pe site-ul Băncii Centrale ruse.

Annenkov a transferat proprietatea deplină a TIS Krym pe numele său în decembrie 2018 - la aproape patru ani de la sancțiunile UE care interziceau activitățile de investiții în sectoarele turism, transport și maritim din Crimeea.

Compania nu a răspuns la întrebările jurnaliștilor.

O altă filială rusă deținută în cele din urmă de AnRussTrans Ltd a transportat persoane și echipamente din Rusia în Crimeea între 2015 și 2016, în baza unui contract cu Ministerul Apărării din Rusia. Înregistrările publice nu arată natura precisă a încărcăturii.

Annenkov controlează, de asemenea, o firmă cipriotă - Ugtrans Terminal Co Ltd - care face parte din imperiul de transport al afaceristului. În vara anului 2018, un feribot deținut de firmă și-a rupt carena în timpul descărcării unor „vagoane” după traversarea strâmtorii Kerch.

Presa locală a scris că lucrătorii de la docuri „au prevenit deversarea de petrol” AnRussTrans a refuzat să comenteze incidentul.

Soția și fiica lui Annenkov dețin firma cipriotă Sandray Trading Ltd cu sediul în Sevastopol, portul Mării Negre din Crimeea.


Sandray, înregistrată în Rusia, este implicată în afaceri ca transport maritim de pasageri și mărfuri, construcția instalațiilor portuare, închirieri de nave și depozitare de produse petroliere și gaze naturale.

În august 2017, Sandray a achiziționat o firmă din Crimeea, numită Invest-Region Krym, care vinde combustibil și țiței. Și până în mai 2017, deținea compania din Crimeea Sevastopol Transport Systems (STS), care asigură servicii de tranzit maritim pentru pasageri și vehicule.

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2020 NEWS INTERNATIONAL S.A.