Școala în pandemie: băncile, catedra și cancelaria - dezinfectate zilnic. Când folosesc detergent

DE Alex Darvari | Actualizat: 19.08.2020 - 15:49

Curățenia și dezinfecția spațiilor și a echipamentelor reprezintă componente esențiale în lupta împotriva răspândirii virusului.

SHARE

Ministerul Sănătăății a publicat un „Draft Ordin emis in temeiul Legii de modificare a Legii nr.1/2011 si a Legii nr.55/2020 – ORDIN pentru aprobarea Normelor privind instituirea de măsuri sanitare și de protecție în unitățile de învățământ în perioada pandemiei COVID-19”. Documentul este AICI.

Potrivit Comitetul Judeţean / al Municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă (CJSU / CMBSU) va emite, până la data de 10 septembrie, hotărârea privind scenariul de funcţionare pentru fiecare unitate de învăţământ pentru începutul anului şcolar 2020-2021. Criteriul epidemiologic în baza căruia unităţile de învăţământ vor urma unul dintre cele 3 scenarii este rata incidenţei cumulate (numarul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1000 de locuitori)”, se arată în proiectul de ordin.

Potrivit DOCUMENTULUI se aplică:

 Măsuri igienico-sanitare în unitatea de învățământ
Curățenia și dezinfecția spațiilor și a echipamentelor reprezintă componente esențiale în lupta
împotriva răspândirii virusului. Fiecare unitate de învățământ are obligația de a adopta și
implementa normele din prezentul document, cu sprijinul Autorităților publice locale.
Acolo unde procesul de învățare se desfășoară în schimburi, este necesară o pauză de minimum
1 oră între schimburi, pentru realizarea curățeniei, dezinfecției și aerisirii spațiilor.

ELABORAREA PLANULUI DE CURĂȚENIE ŞI DEZINFECȚIE a sălilor de clasă,
cancelariei, spațiilor comune (holuri, săli de sport etc), precum și de aerisire a sălilor de
clasă, trebuie să conțină :
• operațiunile și ordinea în care se vor efectua (ex. Colectarea deșeurilor, măturarea
pardoselii, spălarea pardoselii, dezinfecția pardoselii, ștergerea și dezinfectarea
suprafețelor de scris ale băncilor, cât și a spațiului interior de depozitare în acestea a
obiectelor școlare, a separatoarelor transparente, dezinfectarea dulapurilor personale ale
elevilor, acolo unde există, ștergerea și dezinfecția pervazurilor, dezinfectarea clanțelor,
mânerelor ferestrelor, cuierelor pentru haine, întrerupătoarelor etc);
• materialele care se vor utiliza pentru fiecare operațiune (ex: produse de curățenie,
produse biocide avizate pentru suprafețe etc);
• tehnica ce va fi aplicată pentru fiecare operațiune ;
• frecvența curățeniei și dezinfecției, ținând cont și de timpul necesar de aerisire a spațiului:
- în clasă, imediat după ieșirea din clasă a elevilor la finalul orelor unei clase de elevi
din ziua respectivă, sau după fiecare utilizare de către un grup diferit de elevi;
- în cancelarie imediat după ieșirea din cancelarie a profesorilor la finalul orelor din
ziua respectivă, sau după fiecare utilizare de către un grup diferit de profesori;
- pentru grupurile sanitare după fiecare pauză, la finalul zilei, și ori de câte ori este
necesar.
• cine va face curățenia și cine va supraveghea efectuarea conformă a curățeniei,
modalitatea de afișare a monitorizării (ex. tabel cu cine a efectuat, ora și cine a controlat);
• frecvența și durata de aerisire a sălilor de clasă, cancelariei și a altor încăperi (ex. după
curățenie și dezinfecție, minimum 10 minute), precum și asigurarea aerisirii în timpul
orelor de clasă cu geamul rabatat;
• în fiecare dintre zonele care sunt igienizate va fi afișat la loc vizibil graficul de curățenie
și dezinfecție, care să conțină operațiunile de curățare și dezinfecție, secvența acestora,
orarul și un loc pentru semnătura persoanei care le efectuează și a celei care verifică.
Se determină modul în care trebuie dezinfectate zonele.
Se ia în considerare tipul de suprafață și cât de des este atinsă suprafața. Se prioritizează
dezinfecția suprafețelor atinse frecvent, precum:
● clanțe, încuietori, butoane și mânere ale uşilor;
● treptele scărilor;
● băncile, catedrele și scaunele din clasă;
● separatoarele montate pe bănci;
● mesele și scaunele din sălile de cantină;
● blaturi;
● balustrade;
● întrerupătoare de lumină;
● mânerele echipamentelor și aparatelor (precum, cele sportive);
● butoanele ascensoarelor și ale automatelor de vânzare;
● obiecte didactice comune;
● calculator tastatură, mouse, laptop și tablete partajate între persoane; Notă: Tastatura
computerului poate fi acoperită cu o folie de plastic, care se îndepărtează după fiecare
utilizator.
Nu este necesară aplicarea de rutină a dezinfectanților pe suprafețe care nu sunt atinse frecvent
sau cu risc scăzut (de ex, rafturile bibliotecilor, blaturile dulapurilor din depozite).
Se au vedere în vedere resursele și echipamentele necesare.
Se evaluează periodic necesarul şi disponibilitatea produselor de curățare și dezinfecție şi a
echipamentelor de protecție personală (PPE) adecvate pentru utilizarea acestora.
Pe durata activităților de curățenie și dezinfecție se poartă mască de protecție, mănuși, iar după
îndepărtarea mănușilor și a măștii, se spală mâinile.
APLICAREA PLANULUI DE CURĂȚENIE ŞI DEZINFECȚIE
Se curăță suprafețele cu detergent și apă înainte de dezinfecție.
Se foloseşte un dezinfectant avizat împotriva virusurilor (cu acțiune virucidă/virulicidă).
Se respectă întotdeauna indicațiile de pe etichetă. Se achiziționează doar produse în
ambalaje originale, sigilate, nedeteriorate, închise etanş. Eticheta va include informații de
siguranță și instrucțiuni de aplicare.
Dacă produsul concentrat se diluează conform indicațiilor producătorului, soluția de lucru
poate fi utilizată în cel mult 24 de ore. Pe flacon se notează numele produsului, concentrația,
data și ora preparării.
Detergenții şi dezinfectanții vor fi depozitați în spații special amenajate în care nu au acces
elevii.
În timpul utilizării produsului, este obligatorie purtarea măștii și a mănușilor și asigurarea
ventilației adecvate. Se recomandă protecția ochilor și accesul imediat la o sursă de apă pentru
spălarea ochilor, în cazul accidentelor.

Citește și: Cum va începe școala

Trei scenarii pentru școală

Dacă se adună în 14 zile un număr total de cazuri care să reprezinte o rată de sub 1 la mia de locuitori, atunci scenariul rămâne verde și elevii merg la ore. Dacă totalul cazurilor e între 1 și 3 la mia de locuitori, scenariul se schimbă în galben și se va merge la școală în sistem mixt. Scenariul roșu se activează la peste 3 cazuri la mia de locuitori și școala va trece pe online.

Scenariul 1 (verde – risc epidemiologic mic) Participarea zilnică a tuturor preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție.

Scenariul 2 (galben – risc epidemiologic mediu): Participarea zilnică a tuturor preșcolarilor și elevilor din învățământul primar, a elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție și Revenirea parțială (prin rotație de 1-2 săptămâni) a elevilor din celelalte clase de gimnaziu și liceu, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție

Scenariul 3 (roșu – risc mare) Participarea tuturor preșcolarilor și elevilor la activități / lecții online.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te