Școala altfel. 40 de elevi au ajuns la DNA

DE Cătălin Osiceanu | Actualizat: 19.05.2018 - 12:02

La Sediul central al DNA, activitatea a decurs firesc, doamna procuror șef, Laura Codruța Kovesi, abordând cu naturalețe și cu deschidere întâlnirea cu elevii noștri.

Investește în acțiuni cu 0% comision!

Capitalul tău este expus riscurilor.
SHARE

„Școala altfel” este un program național al cărui scop este să contribuie la dezvoltarea competenței de învățare și a abilităților socio-emoționale în rândul copiilor preșcolari și al elevilor. Programul are o durată de 5 zile consecutive lucrătoare în timpul anului școlar și poate fi derulat pe baza unei planificări ce rămâne la decizia fiecărei unități de învățământ, conform ordinului ministrului Educației Naționale și Cercetării Științifice privind structura anului școlar.

Anul acesta, împreună cu câțiva colegi și cu părinții elevilor, ne-am propus, să proiectăm, să testăm și să evaluăm abordări eficiente pentru dezvoltarea unor competențe și abilități care țin de cultura civică și care au ca scop însușirea primelor noțiuni de educație juridică.

Din 2013, există un Protocol de implementare a educației juridice în unitățile din învățământul preuniversitar, care a fost reînnoit în anul 2017, semnat între Ministerul Educației și Ministerul Justiției, CSM, PICCJ și ICCJ. 

Datorită existenței acestui protocol, școala noastră se numără printre unitățile de învățământ care a efectuat o activitate la Sediul central al Direcției Naționale Anticorupție, cu un număr aproximativ de 40 de  elevi. Am rămas plăcut surprins de numărul mare de elevi care a dorit să participe la această acțiune, mult peste numărul ce ne fusese recomandat, dar și de deschiderea totală a colectivului de părinți care a susținut activitatea. 

Cum combatem corupția

Din păcate, societatea românească se confruntă, în acest moment, cu fapte de corupție la toate nivelurile, așa cum rezultă din ultimul Raport de țară al Comisiei Europene. Documentul arată că nepotismul și corupția sunt peste dublul mediei europene, iar un procent de 86% dintre companii cred că mituirea și utilizarea sistemului de relații este cel mai facil mod de a obține servicii publice. Totodată, 70% dintre acestea consideră că singura cale de a reuși în afaceri este să ai legături politice.

Această stare de fapt, pe care o resimțim cu toții, nu face bine ordinii sociale, iar ca profesor și ca diriginte consider că am menirea de a forma deprinderi care să combată această situație.

La Sediul central al DNA, activitatea a decurs firesc, doamna procuror șef, Laura Codruța Kovesi, abordând cu naturalețe și cu deschidere întâlnirea cu elevii noștri. La început, doamna procuror șef le-a vorbit despre justiție în general, transmițând informațiile adaptate la nivelul de înțelegere a copiilor. 

„Cât de greu este să ajungi procuror”

După depășirea inerentului moment emoțional, elevii au intrat în dialog frontal cu doamna procuror șef, punând întrebări dintre cele mai diverse. Printre acestea: „Cât de greu este să ajungi procuror?”, „Cum trebuie să procedezi dacă ai asistat la o nelegiuire?”, „Cum se pot conserva probele?”, „Cât de riscantă e profesia de procuror al DNA?”, chiar și „De unde vine denumirea de parchet?”

Doamna procuror șef le-a răspuns pe rând, strecurând din când în când câte o glumă, dar lămurind fiecare aspect în parte.

Legea trebuie respectată din ambele părți

Un moment impresionant a fost atunci când o elevă din clasa a VIII-a i-a adresat simbolic o „plângere”, în care elevii școlii au cerut Direcției Naționale Anticorupție să nu permită nimănui să fure din banii destinați școlilor, spitalelor, parcurilor, străzilor. Elevii au cerut ca procurorii anticorupție să vegheze ca legile si drepturile fundamentale ale oamenilor să fie respectate și aceștia să le respecte, la rândul lor, întru totul. Astfel, ei vor putea să trăiască într-o Românie mai bună, mai cinstită, mai curată și mai demnă.

Deși informală, activitatea a  avut un caracter educativ, iar finalitatea a fost că fiecare elev a înțeles rostul justiției, importanța legilor, rolul lor; în plus, unora le-a generat un prilej de a-și defini opțiunea în orientarea profesională. Cât despre marea corupție  îmi doresc, ca atunci când vor fi mari, să o întâlnească doar în cărțile de istorie.


Cătălin Osiceanu este profesor de matematică la Școala „Grigorie Ghica Voievod" din București

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2023 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te