MEN, dat în judecată. Ce i s-a spus unei mame: Ia-ți copilul handicapat și du-l la școala specială!

DE Flavia Drăgan | Actualizat: 28.12.2018 - 13:11
Sursă foto: Inquam Photos / Cornel Putan
Sursă foto: Inquam Photos / Cornel Putan

Ministerul Educației, Inspectoratul Școlar Covasna și o școală gimnazială au fost date în judecată de Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități (CEDCD), pentru că i-au refuzat unei eleve de clasa a II-a cu dizabilități dreptul de a avea un profesor de sprijin.

SHARE

UPDATE 28 decembrie: Inspectoratul Școlar Covasna a precizat, într-un răspuns pentru Newsweek România, că își va prezenta punctul de vedere în instanță, în procesul aflat pe rol cu Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilități.  

UPDATE: Mama fetiței a declarat, pentru Newsweek România, că școala din Întorsura Buzăului, unde învață copilul, nu a făcut niciodată nici măcar o cerere pentru a solicita un profesor de sprijin. Ea a povestit că, de când și-a dus copilul la școală, de la clasa zero, învățătoarea nu a fost de acord cu profesorul de sprijin și că părinții copiilor din clasă au făcut presiuni de mai multe ori asupra ei, pentru a muta fetița la școala specială. 

„Ia-ți copilul handicapat și du-l la școala specială!”, este ce a auzit femeia, după o ședință cu părinții, la începutul anului trecut, în care învățătoarea i-a informat că, dacă va fi adus un profesor de sprijin pentru copilă, nu va mai avea timp pentru ceilalți elevi, iar calitatea educației lor va avea de suferit. 

„Dacă acești copii cu nevoi speciale au fost incluși în învățământul de masă, a fost în urma deciziei unei comisii și trebuie să se adapteze programa, pentru ca și acești copii să se poată descurca în viață, să nu fie o povară pentru nimeni, să poată părinții să închidă ochii liniștiți. Este o clasă cu 30 de copii, nu am cerut niciodată să îl aibă doar pe al meu în vedere, dar la sfârșit de semestru, să văd că a învățat și copilul meu ceva. Vă dați seama, după un an, nici creionul nu i l-am ascuțit”, a povestit mama fetiței, pentru Newsweek România. 

Citește și: Poate fi oprit bullying-ul? Cine îi apără pe copiii noștri în școli

Femeia a mai spus că, de când a dus copilul la școală, i-a cerut învățătoarei doar să nu țipe la fetiță și să nu o lovească. Conform certificatului de orientare pe care îl avea, fetița avea nevoie de un profesor de sprijin, care să fie adus de la școala specială și care ar fi trebuit să o ajute pe copilă. Învățătoarea s-a opus, spunând că „nu-i trebuie ei cineva care să o monitorizeze”, iar mama s-a adresat atunci directoarei, care însă i-ar fi dat dreptate învățătoarei. De asemenea, mama a făcut mai multe sesizări și la Ministerul Educației (MEN) și la Inspectoratul Școlar Județean (IȘJ) Covasna. De la MEN, a fost direcționată către IȘJ, care i-ar fi transmis că nu este necesar un profesor de sprijin, pentru că școala are logoped și psiholog. 

Pe an, fetița primește aproximativ 1.000 de lei, indemnizație pentru dizabilitate,  pentru rechizite și haine, iar alocația de stat este 84 de lei. Terapia pe lună pentru fetiță se ridică la circa 3.000 lei. 

---

De la înscrierea la școală, copilul nu a beneficiat niciodată de profesor de sprijin la clasă, deși are un certificat de orientare școlară, care prevede adaptarea programei școlare și alocarea unui profesor de sprijin, susține CEDCD. 

„Școala, ISJ Covasna, Consiliul Județean și Ministerul Educației și-au pasat responsabilitatea cu indolență timp de un an de zile. Între timp, eleva de școală primară încheie încă un semestru fără suportul necesar învățării, alături de mulți alți copii din țară aflați în situații similare. Pe cale de consecință, în acest context de blocaj instituțional și de nepăsare în ceea ce privește respectarea drepturilor minorei cu cerințe educaționale speciale, CEDCD a chemat în judecată Ministerul Educației Naționale și ISJ Covasna, urmărind obligarea autorităților la alocarea profesorului de sprijin pentru elevă și daune morale pentru prejudiciul generat de îngrădirea dreptului la educație al micuței timp de mai bine de un an de zile”,  mai acuză CEDCD. 

Și Mădălina Turza, președinta CEDCD, care a mai câștigat în instanță și pentru alți copii cu dizabilități dreptul de a învăța în școlile de masă, a arătat că „refuzul cu obstinație de a facilita elevilor cu dizabilități accesul la măsuri de suport reprezintă un abuz grav. Acesta este motivul pentru care cazul micuței este unul strategic, prin care încercăm să obligăm sistemul să respecte drepturile tuturor copiilor aflați în această situație. Măsurile de suport în școală – profesori de sprijin, adaptarea programei, intervenții specializate, mijloace de tehnologie asistivă – nu sunt un moft, ci un drept al elevilor cu dizabilități și o obligație a MEN, inspectoratelor și școlilor. Iar acestea nu sunt negociabile”.

Newsweek România va completa textul cu punctele de vedere ale Ministerului Educației, IȘJ Covasna și școală, pe măsură ce le va primi. 

Știre în curs de actualizare 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te