Matematica poate fi predată intuitiv elevilor, astfel încât aceștia să nu se încarce cu memorarea unor formule pe care să le uite repede.
La lecția despre mediatoare, de pildă, înainte să enunțe definiția acesteia, profesorii le cer copiilor să îndoaie o foaie de hârtie pe care este trasat un segment de dreaptă, suprapunând punctele A și B, arată Centrul de Evaluare și ANalize Educaționale. Sursa AICI
Până să afle că mediatoarea poate fi definită ca locul geometric al punctelor egal depărtate de extremitățile segmentului, copiii capătă o primă înțelegere asupra noțiunii privind la acea cută a hârtiei perpendiculară pe segment.
Acest pas are o importanță uriașă în procesul de învățare pentru că în timpul școlii primare și gimnaziale gândirea copiilor este ancorată în concret, este intuitivă și spațială, iar o parte dintre elevi au o problemă cu înțelegerea unora dintre noțiuni, care li se par abstracte.
Cu o abordare precum cea de mai sus, procentul celor care înțeleg ce este o mediatoare crește.
Lecția despre bisectoare, la fel de simplă
În manualul de matematică pentru clasa a VII-a publicat de Ernst Klett Verlag și utilizat în landul Baden-Württemberg din Germania, lecția despre bisectoare este predată într-un mod similar celei despre mediatoare. Totul pornește din nou de la o foaie îndoită de hârtie.
Citește și: Corpul unui bărbat defunct a fost preluat de procurori chiar înainte să fie înmormântat
Să împarți unghiului în două părți egale în acest mod intuitiv (trebuie suprapuse cele 2 laturi ale unghiului) este o abordare mult mai eficientă decât să-l auzi pur și simplu pe profesor dând definiția bisectoarei și să-l privești desenând-o pe tablă. Apoi, elevii descoperă o proprietate importantă a bisectoarei, că orice punct de pe aceasta este la distanță egală de laturile unghiului. Pentru a afla poziția bisectoarei, elevul trasează 3 arce de cerc cu ajutorul unui compas – întâi pune vârful compasului în S, iar apoi în punctele A și B. Unind punctele de intersecție ale celor 2 arce de cerc de culoare roșie, elevul află poziția poziția bisectoarei.
În manualul în care se află amintitele lecții, abordarea este constructivistă și pleacă de la cunoașterea anterioară a elevului și de la ce poate el percepe și înțelege în mod intuitiv. Există o preocupare serioasă de a evita oferirea de soluții care trebuie memorate de către elevi (care sunt pașii pe care ei trebuie să-i urmeze în diferite situații) și de a-i încuraja să găsească soluții folosindu-și gândirea intuitivă și cea spațială.
Probleme cu exemple din viața reală
În manualul de matematică pentru clasa a VII-a publicat de Ernst Klett Verlag și utilizat în landul Baden-Württemberg din Germania, noțiunile sunt introduse pornind de la exemple din viața reală. Când vorbesc despre cercul înscris într-un triunghi, profesorii le cer elevilor să taie dintr-o bucată triunghiulară de material cea mai mare bucată rotundă pe care o pot scoate pentru a o pune sub un ghiveci de flori.
Citește și: NATO, aproape de război cu Moscova. Un avion rusesc a ratat un avion britanic deasupra Mării Negre
Or, asta înseamnă să traseze cerul înscris în acel triunghi. Pentru a descoperi singuri unde se află centrul acestui cerc, elevii desenează mai întâi un cerc pe o foaie. Apoi, trasează laturile unui triunghi, care sunt tangente la cerc. Cele 3 segmente verzi sunt egale, fiind raze ale cercului.
Or, dacă avem puncte egal depărtate de laturile unui unghi, alfa, atunci ele se află pe bisectoarea acelui unghi. La fel stau lucrurile pentru unghiurile beta și gamma. Prin urmare, centrul cercului înscris se află la intersecția bisectoarelor celor 3 unghiuri. Astfel, vedem că sarcina găsirii centrul cercului înscris într-un triunghi se poate rezolva mai intuitiv cu ajutorul noțiunii de locul geometric.