EXCLUSIV Bibilioteca virtuală, deschisă „parțial” în anul școlar 2022-2023. Promisă din 2011

DE Petre Bădică | Actualizat: 15.02.2022 - 14:24
EXCLUSIV Bibilioteca virtuală, deschisă „parțial” în anul școlar 2022-2023. Promisă, din 2011 / CEOWorld

Un proiect care ar fi permis elevilor un acces mai larg și comprehensiv la școala online are un nou termen de finalizare. Proiectul „Biblioteca virtuală” ar urma să fie operațional din anul școlar care urmează, dar nu integral.

SHARE

Digitalizarea învățământului trebuia să cuprindă un proiect esențial care apare menționat ca prioritar în Legea Educației din anul 2011.

„Platforma digitală cu resurse educaționale deschise (EDULIB – Biblioteca virtuală)” are o valoare de 49 milioane de euro. Ar fi trebuit să doteze 5.400 de școli gimnaziale cu câte un kit multimedia. Ar fi trebuit să se realizeze și o platformă digitală cu resurse educaționale deschise facilitându-se liberul acces la manualele electronice, alături de alte resurse educaționale electronice precum jocuri sau auxiliare.

Citește și: Eșec online. PSD nu a putut deschide Biblioteca Școlară Virtuală, obligatorie prin Legea Educației

Necesitatea acestei platforme a fost stipulată în Legea Educației Naționale din 2011: „Se înfiinţează Biblioteca Şcolară Virtuală şi Platforma şcolară de e-learning, care includ programe şcolare, exemple de lecţii pentru toate temele din programele şcolare, ghiduri metodologice, exemple de probe de evaluare”.

Banii, găsiți în luna dinainte de demitere

Abia cu o lună înainte să fie demis (septembrie 2019), guvernul Dăncilă și-a amintit de proiect și a anunțat că a găsit fonduri pentru operaționalizarea lui. De atunci, a mai trecut un an până la lansarea licitației și încă unul până firmele, care au câștigat licitația, s-au apucat de treabă.

Citește și: DOCUMENT Promisiuni cu repetiție în educație: 6% din PIB, Biblioteca virtuală, masă caldă la școală

„Finanțarea este asigurată în cadrul Programului Operațional Competitivitate, Axa prioritară 2, Prioritatea de investiție 2.c, OS 2.4, Acțiunea 2.3.3 - Îmbunătățirea conținutului digital și a infrastructurii TIC sistemice în domeniul e-educație, e-incluziune, e-sănătate și e-cultură – Secțiunea E-educație, apel de proiecte nr 1”, se arată într-un răspuns al Ministerului Educației pentru Newsweek România.

În 2020, s-a realizat organizarea unei licitații publice pentru atribuirea contractului și a fost desemnată câștigătoare asocierea dintre S & T România (Leader), Trencadis Corp SRL.

„Următoarea etapă ce trebuie derulată este realizarea platformei cu toate componentele ei și realizarea conținutului didactic”, explică Ministerul Educației.

Bibilioteca virtuală, deschisă „parțial” în anul școlar 2022-2023. Promisă, din 2011

Biblioteca Virtuală ar trebui să fie operațională peste un an și jumătate, dar autoritățile promit să deschidă accesul parțial chiar din toamna anului 2022.

„Costul total al proiectului este 230.753.402,64 lei, din care asistență financiară nerambursabilă FEDR 194.619.924,09 lei și asistență financiară nerambursabilă BS 31.518.410,49 lei. Deși proiectul are termen de finalizare martie 2023, se dorește ca la începutul anului școlar 2022-2023 să fie utilizată mare parte din platformă”, potrivit unui răspuns al ministerului pentru Newsweek România. 

Ce trebuie să se realieze în cadrul Bibilotecii Virtuale

La bază, sistemul reprezintă bibliotecă digitală de conținuturi multimedia interactive și un asistent inteligent de învățare care oferă posibilitatea utilizării coerente, în relația directă profesor-elev folosirea unor instrumente pentru învățare, predare si evaluare, moderne și apropiate culturii digitale a tinerei generații.

Proiectul realizează inventarierea și catalogarea elementelor educaționale digitale existente, transformarea lor în elemente digitale compatibile cu progresele tehnologice prezente, modernizarea și folosirea lor în cadrul unor elemente digitale noi, construite și dezvoltate în cadrul noii platforme. Elementele noi fac referire la resursele digitale de tip OER (Open Educational Resources), inclusiv literatura clasică, literatura modernă și cea 7 contemporană, lucrări științifice și de popularizare a științei, dar și orice alte materiale documentare multimedia.

 Construcția acestor resurse și produse educaționale este asigurată prin intermediul instrumentelor de tip ”authoring tool” care permit crearea de conținut multimedia, interactiv, animat și programatic, prin folosirea și refolosirea de resurse digitale existente și/sau elemente noi, proiectate și definite de către creatorii de conținut digital.

Funcțiile de bază ale platformei vor fi următoarele:

• Acces la lecții în format digital si alte conținuturi digitale (opere literare, lectură obligatorie sau recomandată școlară, etc.) ;

• Optimizată pentru orice tip de terminal: desktop, mobil, tablete;

• Integrare cu alte platforme educaționale existente(CRED, catalog online și celălalte sisteme de management al școlarității);

• Asistent inteligent de învățare;

• Testarea automată a gradului de alfabetizare funcțională;

• Acces pe principalele browsere (Chrome, Firefox, Safari, Edge) și sisteme de operare: Windows, iOS, Android, Mac OS. Cărțile vor fi afișabile și pe e-Ink.

• Administrare de conținut pe materii, tematici și ani de studiu; • Posibilitatea de descărcare și rulare locală a conținuturilor educaționale;

• Conținutul dispune de meta-date, este indexat pentru căutări facile;

• Administrarea utilizatorilor, inclusiv drepturi de acces la produsele educaționale pe categorii de utilizatori;

• Raportare cu privire la utilizarea conținuturilor;

• Integrare cu sisteme informatice terțe care pot furniza resurse educaționale sau nomenclatoare (de ex. proiectul de Biblioteca al Ministerului Culturii).

Citește și: Funeriu: „Biblioteca Virtuală nu s-a făcut pentru că mogulii PSD nu s-au înțeles la șpagă cu Ghiță”

Elevii vor avea parte de un „asistent inteligent”

Elevii pot adresa întrebări asistentului inteligent prin intermediul interfeței în limbaj natural de pe un dispozitiv mobil personal. În decursul parcurgerii unui flux, elevii pot depăși probleme în parcurgerea fluxului, primind clarificări legate de conceptele cuprinse în flux sau de alte concepte.

Asistentul inteligent de învățare poate clarifica concepte care se regăsesc într-un knowledge map care reflectă conținutul programei școlare și obiectivele specifice pe care le reprezintă aceasta. Întrebările adresate de elevi pot servi ca un suport pentru îmbunătățirea conținutului educațional al fluxurilor și ca un indicator al conceptelor care prezintă cele mai multe dificultăți de înțelegere.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te