Mai mult, rata de promovare la bacalaureat, în 2019, este cea mai mică din ultimii 5 ani, potrivit datelor Ministerului Educației, de doar 63,78 din cei înscriși.
Altfel spus, din cei peste 230.000 de copiii care au început ciclul școlar, doar 86.794 au reușit să treacă peste examenul de la finalul liceului.
„La final de clasa a opta, adică în anul 2015, erau în jur de 180.000 de absolvenți de gimnaziu. Și au ajuns să dea bacul doar 90.000, deci aproape jumătate.
Problema este că o bună parte dintre elevi se pierd pe parcursul liceului și ajung să fie și neangajați, și fără o pregătire profesională corectă. Cât privește nivelul de dificultate a examenului, din păcate, nu pot să dau un răspuns exact, pentru că Ministerul Educației nici până în acest moment nu a fost în stare să etaloneze examenele naționale”, a declarat pentru Newsweek România Petru Apostoaia, președintele Consiliului Național al Elevilor (CNE).
Acesta a explicat că etalonarea este un proces prin care se stabilește ce dificultate trebuie să aibă un exercițiu, astfel încât să poată fi rezolvat de un anumit procent de candidați.
„Ministerul nu făcut acest lucru, iar dificultatea este total relativă. În această situație, soluțiile principale sunt cele care se axează pe creșterea calității învățământului. De asemenea, avem mulți elevi care părăsesc școala timpuriu și care nu ajung să aibă o pregătire profesională conformă. Totodată, cei care rămân în școală nu au parte de un învățământ de calitate, pentru că sunt clase supraaglomerate sau sunt profesori nepregătiți care predau după niște metode foarte învechite”, mai precizează președintele CNE.
O opinie similară are și Alexandru Rădulescu, din cadrul Asociației Elevilor din București și Ilfov. ,,Examenele nu au fost foarte grele, dar oricum soluțiile ar fi multe pentru actuala situație. În primul rând, soluția ar trebui gândită cu toți elevii laolaltă, să fie de acord și părinți, elevi și oamenii care au puterea în mână mai ales”, crede tânărul.
În schimb, președintele Federației Părinților, Iulian Cristache, consideră că procentul celor care au promovat anul acesta examenul de bacalaureat nu este neapărat relevant, pentru că are o valoare strict cantitativă.
„Oricum, prin zona acestei cifre se învârt toate calculele. Mai important este cu ce competențe rămân aceşti copii, mai important este ceea ce reuşeşte o parte dintre ei, să se angajeze pe piaţa muncii. Până la urmă ei sunt conduşi de informaţii pur teoretice, practica este marea problemă a sistemului de învăţământ.
Unii dintre ei vor merge la învăţământ superior şi acolo vor continua partea de teorie şi în ultimul an probabil şi partea de practic. Cei care vor încerca să se angajeze pe piaţa muncii vor avea o mare problemă, pentru că nu au competente practice”, est de părere Iulian Cristache.
Acesta susține că aceasta este, de fapt, marea problemă a sistemului educaţional românesc.
„Soluţia o reprezintă schimbarea programei şcolare şi modul în care profesorii interacţionează cu elevii. Pentru asta ai nevoie de un profesor foarte bun, calificat, cu formare profesională deosebită, cu o formare continuă, adaptat practic în fiecare an, pentru că generaţiile se schimbă de la an la an… modul în care interacţionează cu elevul astfel încât să fie atras de ora respectivă. Majoritatea profesorilor nu pun accent pe acest lucru”, a menționat președintele CNE.
De altfel, gradul scăzut de promovare a bacalureatului vine în contextul în care, potrivit lui Iulian Cristache, subiectele nu au fost dificile.
„Nu a fost un examen dificil. În ultimul timp, subiectele se dau din ce în ce mai uşor, practic ne păcălim şi pe noi, și pe părinţi”, a precizat președintele Federației Părinților.