Amendamentele votate în Camera Deputaţilor privind legislaţia naţională care transpune regulamentul UE referitor la contribuţia de solidaritate încalcă principiile Constituţiei României, au precizat reprezentanţii OMV Petrom, relatează Agerpres.
"Proiectul de lege nu este definitiv până la publicarea în Monitorul Oficial. Cu toate acestea, observăm că amendamentele introduse, cum ar fi aplicabilitatea retroactivă, încalcă principiile Constituţiei României.
Acest lucru este foarte îngrijorător. Planurile noastre viitoare de investiţii depind, printre altele, de un regim fiscal şi de reglementare previzibil", a subliniat sursa citată.
Reprezentanţii companiei petroliere au reiterat că în 2022 OMV Petrom a plătit deja 20 de miliarde de lei la bugetul de stat, în creştere cu 60% faţă de anul precedent. Din această sumă, 2 miliarde lei au reprezentat taxe nou introduse anul trecut.
Legea privind taxa de solidaritate, adoptată
Camera Deputaţilor a adoptat, miercuri, proiectul de lege prin care se instituie contribuţia de solidaritate pentru societăţile care au activitate privind extracţia ţiţeiului, gazelor naturale, huilei, fabricarea produselor de cocserie şi a produselor obţinute pentru rafinarea petrolului, introducând prevederi referitoare la determinarea ponderii în cifra de afaceri a acestor activităţi.
Iniţiativa legislativă a fost adoptată cu amendamente. Astfel, deputaţii au introdus prevederi prin care determinarea ponderii în cifra de afaceri a activităţilor privind extracţia ţiţeiului, gazelor naturale, huilei, fabricarea produselor de cocserie şi a produselor obţinute pentru rafinarea petrolului se realizează prin includerea mai multor elemente.
Citește și: Clienți captivi: Tichetele de vacanță, „speranța” turismului în România, 25% din vacanțele din 2022
În cazul activităţii economice cu codul CAEN 0610 - "Extracţia ţiţeiului" determinarea ponderii în cifra de afaceri se realizează prin:
1. preţul de vânzare al acestor produse pentru cantităţile extrase de către contribuabil, ce au făcut obiectul vânzării în cursul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023 către persoane neafiliate; în cazul vânzării către persoane afiliate, se ia în considerare preţul de vânzare, dar nu mai puţin decât media preţurilor de vânzare către persoanele neafiliate din anul fiscal/exerciţiul financiar de referinţă; în situaţia în care nu există tranzacţii cu persoane neafiliate, se ia în considerare preţul de vânzare, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor la bursă în anul fiscal/exerciţiul financiar de referinţă;
2. media preţurilor prevăzute la punctul anterior, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor la bursă din anul fiscal/exerciţiul financiar 2022, respectiv 2023, pentru cantităţile extrase de către contribuabil şi aflate la sfârşitul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023 în patrimoniul contribuabilului;
3. media preţurilor prevăzute la primul punct, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor la bursă din anul fiscal/exerciţiul financiar 2022, respectiv 2023, pentru cantităţile extrase de către contribuabil şi utilizate ca materie primă în cursul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023.
În cazul activităţii economice cu codul CAEN 0620 - "Extracţia gazelor naturale", determinarea ponderii în cifra de afaceri se realizează ţinând cont de:
1. preţul de vânzare al gazelor naturale, pentru cantităţile de gaze naturale extrase de către contribuabil, ce au făcut obiectul vânzării în cursul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023, către persoane neafiliate, iar în cazul vânzării către persoane afiliate, se ia în considerare preţul de vânzare, dar nu mai puţin decât media preţurilor de vânzare către persoanele neafiliate din anul fiscal/exerciţiul financiar de referinţă (dacă nu există tranzacţii cu persoane neafiliate, se ia în considerare preţul de vânzare, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor la bursa de la Viena în anul fiscal/exerciţiul financiar de referinţă);
2. media preţurilor prevăzute la pct 1, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor gazelor naturale la bursa de la Viena din anul fiscal/exerciţiul financiar 2022, respectiv 2023, pentru cantităţile de gaze naturale extrase de către contribuabil şi aflate la sfârşitul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023, în patrimoniul contribuabilului;
3. media preţurilor prevăzute la pct.1, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor gazelor naturale la bursa de la Viena din anul fiscal/exerciţiul financiar 2022, respectiv 2023, pentru cantităţile de gaze naturale extrase de către contribuabil şi utilizate ca materie primă şi/sau pentru consumul propriu în cursul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023.
În cazul activităţii economice cu codul CAEN 1920 - "Fabricarea produselor obţinute prin rafinarea petrolului" se are în vedere:
1. preţul de vânzare al produselor obţinute prin rafinarea petrolului, pentru cantităţile de produse obţinute prin rafinarea petrolului de către contribuabil, ce au făcut obiectul vânzării în cursul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023, către persoane neafiliate; în cazul vânzării către persoane afiliate, se ia în considerare preţul de vânzare, dar nu mai puţin decât media preţurilor de vânzare către persoanele neafiliate din anul fiscal/exerciţiul financiar de referinţă; în situaţia în care nu există tranzacţii cu persoane neafiliate, se ia în considerare preţul de vânzare, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor Platts Mediteranean în anul fiscal/exerciţiul financiar de referinţă;
2. media preţurilor prevăzute la pct.1, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor produselor obţinute prin rafinarea petrolului Platts Mediteranean din anul fiscal/exerciţiul financiar 2022, respectiv 2023, pentru cantităţile de produse obţinute prin rafinarea petrolului de către contribuabil şi aflate la sfârşitul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023, în patrimoniul contribuabilului;
3. media preţurilor prevăzute la pct.1, dar nu mai puţin decât media cotaţiilor produselor obţinute prin rafinarea petrolului Platts Mediteranean din anul fiscal/exerciţiul financiar 2022, respectiv 2023, pentru cantităţile de produse obţinute prin rafinarea petrolului de către contribuabil şi utilizate ca materie primă şi/sau pentru consumul propriu în cursul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023;
4. tariful serviciilor prestate în cursul anului fiscal/exerciţiului financiar 2022, respectiv 2023.
Amendamentele au fost propuse de grupurile parlamentare PSD, PNL şi UDMR.
Camera Deputaţilor este for decizional cu privire la acest proiect de lege.