Șomajul tehnic: Totul despre plata indemnizațiilor pe durata stării de urgență

DE Alexandru Pop | Actualizat: 24.04.2020 - 20:45
Lorena Ciobanu, Managing Associate ONV LAW

Criza COVID-19 a adus provocări uriașe pentru economie, acolo unde sectoare precum HoReCa, comerț sau industria prelucrătoare au trimis peste 1 milion de angajați în șomaj tehnic.

SHARE

Pentru a lămuri toate aspectele legate de această situație am stat de vorbă cu avocata Lorena Ciobanu, Managing Associate ONV LAW.

Newsweek România: Ce este de fapt șomajul tehnic?

Lorena Ciobanu: Potrivit legislației în vigoare, acesta reprezintă „întreruperea sau reducerea temporară a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similiare”. Șomajul tehnic poate constitui motiv pentru suspendarea contractelor de muncă individuale, din inițiativa angajatorului, fără a avea obligația de a se consulta cu angajații.

Această soluție a fost posibilă prin aplicarea reglementărilor a două ordonanțe de urgență, aprobate de Guvern în perioada stării de urgență: OUG 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 și OUG 32/2020 privind modificarea și completarea OUG nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, care simplifică prevederile inițiale. Prin Ordonanța de Urgență 32/2020, aprobată de Guvern la finalul lunii martie al acestui an, prin care au fost aduse noi reglementări pentru toate categoriile de angajați afectate de criza coronavirusului, în perioada stării de urgență.

Cine poate beneficia de indemnizația de șomaj tehnic?

Dacă inițial reglementările pentru șomajul tehnic erau destul de complicate, prin această a doua ordonanță a fost clarificat faptul că de această facilitate pot beneficia salariaţii angajatorilor care reduc sau întrerup temporar activitatea, total sau parţial, ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada stării de urgenţă decretate.

În cazul în care angajatorul este nevoit să reducă activitatea sau să o întrerupă temporar, în contextul COVID-19, acesta poate, potrivit Codului Muncii, să reducă programul de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămâna și să diminueze corespunzător salariul angajaților sau să suspende, temporar, contractele individuale de muncă, angajatul beneficiind astfel de o indemnizație ce nu poate fi mai mică de 75% din valoarea salariului menționat în contractul individual de muncă.

OUG 32/2020 a eliminat împărțirea în două categorii a angajatorilor beneficiari, cerința de diminuare a încasărilor cu 25% și limitarea numărului de salariați (maxim 75%) pentru care se putea aplica. Totodată, a fost simplificată procedura pentru angajatori, prin eliminarea obținerii în prealabil a certificatului de situații de urgență, documentele fiind depuse prin email la Agențiile de Ocupare a Forței de Muncă la nivel teritorial. Astfel, pentru depunere, documentele necesare angajatorilor sunt:

·       cerere semnată şi datată de reprezentantul legal;

·       declaraţie pe propria răspundere a angajatorului privind reducerea sau întreruperea totală a activității;

·       lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului

În situaţia în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă din care cel puţin un contract cu normă întreagă este activ pe perioada instituirii stării de urgenţă, acesta nu beneficiază de indemnizaţie. În situaţia în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă şi toate sunt suspendate ca urmare a instituirii stării de urgenţă, acesta poate beneficia de indemnizaţia aferentă contractului individual de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase.

Cum se calculează și se plătește indemnizația?

Prin OUG 32/2020, se precizează ca valoarea indemnizației pentru somajul tehnic, suportată de stat, nu poate fi mai mare de 75% din câștigul salarial mediu brut, prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat nr. 6/2020. Salariul mediu brut este de 5.429 lei, ceea ce înseamnă că suma maximă pe care o acorda statul este de 4.071,75 lei.

În situaţia în care bugetul angajatorului destinat plăţii cheltuielilor de personal permite, indemnizaţia poate fi suplimentată de angajator cu sume reprezentând diferenţa de până la minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.

OUG 32/2020 prevede că statul trebuie să facă plata indemnizațiilor, din bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor. Angajatorii au obligația de a plăti către angajați în cel mult 3 zile lucrătoare de la primirea sumelor de la buget.

În ceea ce privește impozitul pe venit, contribuțiile sociale și de sănătate, calculul, reținerea și plata se vor realiza de către angajator din sumele încasate din bugetul asigurărilor pentru şomaj.

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te