Se va deschide Autostrada Oradea - Cluj Napoca după o așteptare de 22 ani. Contract făcut de Adrian Năstase
O veste incredibilă. Putem spera că o bucată din Autostrada Transilvania între Oradea și Cluj Napoca se va deschide peste un pic mai mult de un an. Lucrarea trebuia terminată acum 22 de ani. Contractul Bechtel fusese semnat în 2024 de Adrian Năstase.
Contractul pentru Autostrada Transilvania avea să fie semnat în anul 2004 de Adrian Năstase cu americanii de la Bechtel. Contractul trebuia finalizat în 2010, dar acest lucru un s-a întâmplat.
Se va deschide Autostrada Oradea - Cluj Napoca după o aștetare de 22 ani. Contract încheiat de Adrian Năstase
România a fost nevoită să plătească zeci de milioane despăgubiri pentru a scăpa de Bechtel în 2013.
Când au abandonat contractul, Bechtel finalizase vreo 70 de km din 400.
Pro Infrastructura spune că peste un pic mai mult de un an se va merge între Oradea și Cluj Napoca.
„Vara viitoare se vor împlini douăzeci și doi (22!) de ani de la prima lopată dată de Bechtel pe Autostrada Transilvania. Tot cam atunci ar trebui să inaugurăm cei 26,35 kilometri ai tronsonului Chiribiș-Suplacu de Barcău și să circulăm până la Nușfalău, pe încă vreo 13,5 km deschiși în septembrie 2023.
Și, din primăvara lui 2027, de la Chiribiș până la Biharia.
În total, sunt aproape 74 de kilometri între granița cu Ungaria (M4) și Nușfalău. Până atunci ar trebui să fie complet gata și loturile dintre Poarta Sălajului (Românași) și Nădășelu, inclusiv devierile de traseu.
Există și scenariul ultra-optimist ca aceste obiective să fie îndeplinite in-extremis în decembrie 2026.
Așadar este perfect fezabil să ne imaginăm că, peste vreo 16 luni, șoferii vor alege să facă drumul dintre Cluj-Napoca și Oradea pe A3, eliberând mortalul DN1, chiar dacă veriga lipsă de 40 km, Meseșul, se va închide abia după 2030.
Citește și: România, Polonia și Ungaria, în cursa autostrăzilor după intrarea în UE. Cine a mers cu 221 km/an?
Dar mai întâi să mergem pe cei 26,35 de kilometri dintre Chiribiș și Suplacu de Barcău, direcția zborului. Progresul fizic este foarte bun, atât la structuri cât și la terasamente.
Zona critică este cea adiacentă celebrului viaduct peste lacul de la Suplacu de Barcău: în nord-vest au fost probleme tehnice și birocratice care au blocat execuția la drum și la cele două pasaje, iar la sud avem o sumedenie de lucrări migăloase de consolidare a versanților.
Într-un gest rarisim al autorităților de asumare a unui termen realist de inaugurare, pe care nu putem decât să-l salutăm, chiar prim-ministrul Ilie Bolojan a făcut vinerea trecută o vizită oficială în teren și a înaintat toamna lui 2026 ca țintă pentru darea în trafic.
În opinia noastră, premierul este ușor pesimist. Cu muncă multă concentrată și niște bani, plus puțin noroc ca să stea locului dealurile de la Suplac, în scenariul realist-optimist Erbașu încă are șanse să-și respecte pe deplin termenul contractual inițial, sfârșit de iulie 2026.
Citește și: Un vis devine realitate. Autostradă și cale ferată modernă, din România până în Grecia. De când?
Contractul a fost semnat în 24.11.2023 cu Erbașu, al patrulea constructor de pe acest lot, și prevede 6 luni de proiectare și 18 de execuție. Proiectul tehnic a fost aprobat cu întârziere, în 19.12.2024, deși ordinul de începere aferent a fost dat în 15.03.2024. Abia în 20.01.2025 a fost emis și ordinul de începere pentru lucrări, deci termenul de finalizare este iulie 2026”, potrivit Pro Infrastructura.