Din 2026, programul de evaluare a vehiculelor EuroNCAP va scădea punctele dacă anumite funcții ale mașinii pot fi controlate doar prin intermediul interfețelor tactile.
Citește și: Piața auto a început să scârțâie în România, SH-urile merg bine. Surpriză electrică, în Top 10
Se cere revenirea la comenzile din buton la mașină în locul celor de pe display. Care este motivul?
Industria automobilelor a făcut, fără îndoială, progrese enorme în ultimele decenii. Nu numai că vehiculele au devenit mai eficiente, dar au devenit și mult mai sigure, după cum arată numeroasele statistici privind accidentele. Așadar, deși spiritul inovator al industriei a contribuit foarte mult la îmbunătățirea vehiculelor noastre, există anumite tendințe pe care mulți șoferi le consideră greu de înțeles, scrie presa austriacă pe care a consultat-o Newsweek România.
Acest lucru include, de asemenea, urmărirea unui design interior minimalist al vehiculelor. Acest lucru nu ar fi rău în sine dacă nu ar fi dus la introducerea pe scară largă a panourilor de control și a interfețelor cu ecran tactil.
Numeroase voci din domeniul cercetării în domeniul siguranței, dar și consumatorii finali, subliniază în prezent faptul că operarea tactilă în vehicule poate duce la distrageri considerabile, ceea ce înseamnă un potențial regres pentru siguranța la volan. În plus, consumatorii regretă adesea ergonomia și feedback-ul haptic al comenzilor tradiționale, care permit o utilizare intuitivă chiar și fără control vizual.
Puncte deduse pentru suprafețele tactile
Organizația europeană European New Car Assessment Programme (Euro NCAP), cunoscută pentru evaluările stricte ale siguranței vehiculelor noi, s-a săturat de această evoluție.
Din 2026, Euro NCAP intenționează să introducă modificări în procedurile sale de evaluare pentru a contracara această tendință. Vehiculele care nu oferă anumite funcții ca și controale fizice vor primi deduceri de puncte în evaluarea generală. Un exemplu proeminent în acest sens este cel al luminilor de avarie: din 2026, va fi necesar un buton real pentru a se putea bucura măcar de un rating de cinci stele.
Citește și: FOTO Povestea incredibilă a unui Ferrari furat în 1995, în Italia. A fost găsit acum, după 28 de ani
"Utilizarea excesivă a ecranelor tactile este o problemă la nivelul întregii industrii. În condițiile în care aproape toți producătorii de autovehicule mută cele mai importante comenzi pe ecrane tactile centrale, șoferii sunt nevoiți să își ia ochii de la drum", spune Matthew Avery, director de dezvoltare strategică la Euro NCAP, criticând situația actuală.
Obiectivul declarat ar trebui să fie reducerea la minimum a timpului în care șoferii își iau ochii de la drum și, astfel, creșterea siguranței la volan. Euro NCAP nu este interesat să ceară un buton sau un comutator separat pentru fiecare funcție. În schimb, accentul se pune pe comenzile esențiale, cum ar fi indicatoarele, luminile de avarie, ștergătoarele de parbriz, claxonul și funcțiile SOS, cum ar fi sistemul eCall instituit în UE.
Citește și: Războiul prețurilor mașinilor electrice: Model cu 200 km autonomie, ieftinit de la 8.200$ la 5.500$
Scade ratingul de siguranță
Producătorii precum Tesla, care au înlocuit recent manetele de control fizic cu butoane pe volan, ar putea fi afectați în mod special de această nouă directivă. Deși Euro NCAP nu este, desigur, o autoritate de reglementare și, prin urmare, nu poate emite reglementări legale, ratingul Euro NCAP ar putea juca un rol decisiv în comercializarea noilor vehicule.
Un rating de siguranță de cinci stele este considerat în continuare un argument de vânzare prestigios. Prin urmare, este de așteptat ca industria auto să răspundă la această presiune, nu numai pentru a îndeplini standardele de siguranță, ci și pentru a menține atractivitatea vehiculelor lor pentru potențialii cumpărători. Dar chiar și fără un deget arătător ridicat din exterior, se pare că în industrie are loc o regândire: Chiar recent, producătorul auto german VW a anunțat că dorește să se concentreze din nou mai mult pe "butoanele reale".