Românii se plâng de prețurile mari și de facturile la energie care au explodat, dar încing internetul în căutare de oferte de vacanță pentru 2023 și deja au început să-și facă rezervări pentru vară.
Paralela45, unul dintre cei mai importanți touroperatori din România, estimează că 2023 va fi anul revenirii călătoriilor în ritmul din 2019, după ce în 2022 românii au călătorit fără restricții peste tot în lume. Agenția a înregistrat 80% din volumul de vânzări din 2019, de 60 de milioane de euro, și estimează pentru 2023 creșteri de 25-35% pentru destinațiile Grecia, Turcia, Spania, care au fost și sunt cele mai căutate de către români.
Citește și: Cea mai veche pâine din lume are 130 de ani și este într-un muzeu din România
“Extindem oferta de vacanțe în Turcia pentru sezonul 2023 cu zboruri noi din Sibiu, Craiova, Bacău, Constanța, adăugate celor existente permanent, dar și de pe aeroportul din Brașov, care va fi deschis în luna iunie”, a declarat Alin Burcea, CEO Paralela45.
Odată cu extinderea operării din mai multe orașe în 2023, Paralela45 estimează că va avea un număr de turiști de Turcia la fel de mare ca în 2019, a explicat Alin Burcea.
În cazul Greciei, Paralela45 se așteaptă la o creștere cu 35% față de 2022. Opt zboruri charter sunt programate pentru vara 2023 din București, Cluj-Napoca, Timișoara, Baia Mare, Oradea, Iași, Suceava, Craiova și Brașov. Iar insulele grecești din oferta verii cu avion charter sunt Creta (Chania și Heraklion), Zakynthos, Rhodos, Corfu, Santorini, Kos (reluată după mai mulți ani) și Kefalonia, în premieră în acest an.
Citește și: Românul Michael Schmidt, cel mai bun dealer european de Rolls Royce
Cu o ofertă de vacanțe în Spania cu mult peste cea din 2022, Paralela45 estimează că va avea cu 25% mai mulți turiști în acest an și în această destinație. Turiștii pot să plece în vacanță în Tenerife, Costa del Sol, Costa Blanca, Costa Brava ori Mallorca, cu zboruri de la București, Cluj-Napoca sau Timișoara.
Românii încing net-ul în căutare de vacanțe pentru 2023. Cele mai populare destinații, Londra, Milano, Roma, Bruxelles și Barcelona
Creșterea prețurilor poate că influențează viața de zi cu zi a românilor, însă planurile lor de călătorie par mai puțin afectate, de vreme ce 84.7% plănuiesc să meargă în vacanță în ciuda inflației, conform unui studiu realizat STEM/MARK pentru unul dintre cele mai importante motoare de căutare de vacanțe, Kiwi.com.
Mai mult, românii au efectuat deja peste 21.6 milioane de căutări de vacanțe pentru 2023, iar Kiwi.com raportează că a înregistrat o creștere de 173% a numărului de rezervări efectuate în decembrie 2022 și ianuarie 2023, pentru călătorii în 2023, comparativ cu aceleași perioade din 2021 și 2022.
Cele mai populare țări printre românii care își căută vacanțe pe Internet sunt Italia, Marea Britanie, Spania, Franța și Germania, la fel ca în 2022. Iar cele mai populare destinații rezervate pentru 2023 sunt Londra, Milano, Roma, Bruxelles și Barcelona (care înlocuiește Parisul din topul celor mai populare 5 destinații de anul trecut), conform platformei.
53.3% dintre români aleg următoarea destinație de vacanță pe baza recomandărior prietenilor și familiei
Studiului realizat de STEM/MARK pentru Kiwi.com indică și faptul că 62.8% dintre români țin cont în primul rând de buget când își aleg vacanța.
De asemenea, 76.5% dintre români își aleg următoarea destinație în baza căutărilor pe care le fac pe Internet, 53.3% merg pe recomandările prietenilor și familiei, 21.8% caută inspirație pe Facebook și 17.5%, pe Instagram. Numai 13.7% din români urmează însă recomandările influencerilor care își împărtășesc aventurile pe net.
Doar 19% dintre români se uită după vacanțe de una, două săptămâni
Studiul STEM/MARK mai relevă și faptul că nu s-au schimbat foarte multe în ceea ce privește rezervările biletelor dus-întors, din punct de vedere al numărului de zile petrecut la destinație: 46% petrec maximum 3 zile la destinație, 29% între 4 și 6 zile, iar 19% petrec între una și două săptămâni la destinație, similar cu anul 2022.
Din punct de vedere al planificării vacanțelor, însă, mai mulți români își fac planuri din timp, rezervând bilete cu 3 săptămâni și până la 2 luni în avans (39%, comparativ cu 34% în 2022), în vreme ce procentul celor care aleg rezervări last-minute a scăzut, cel puțin pe Kiwi.com, de la 12% anul trecut la 8% pentru anul 2023.