sâmbătă 01 noiembrie
EUR 5.0851 USD 4.3947
Abonează-te
Newsweek România

Parlamentarii bulgari, restricție temporară la exportul de motorină. Ce se întâmplă în România?

Data publicării: 31.10.2025 • 19:00
Camioane în frontiera Giurgiu - Ruse, înainte de aderarea României şi Bulgariei la Spaţiul Schengen - Foto: Profimedia Images
Camioane în frontiera Giurgiu - Ruse, înainte de aderarea României şi Bulgariei la Spaţiul Schengen - Foto: Profimedia Images
Un poliţist român, în control la frontieră, în Vama Giurgiu - Ruse - Foto: Profimedia Images
Un poliţist român, în control la frontieră, în Vama Giurgiu - Ruse - Foto: Profimedia Images

Parlamentarii bulgari propun o restricție temporară la exportul de motorină şi combustibili pentru aviaţie. Ce se întâmplă cu motorina în România?

Deputații din formaţiunile politice parlamentare bulgare GERB, „Există un astfel de popor”, „BSP–Stânga Unită” și „DPS–Un nou început” au introdus în Parlamentul de la Sofia un proiect de rezoluție.

Aceasta propune o restricție temporară asupra exportului de motorină și combustibil pentru aviație din Bulgaria.

Inițiativa, anunțată de Delyan Dobrev, de la GERB, este concepută ca o măsură preventivă, pentru a proteja piața internă de speculații și potențiale creșteri ale prețurilor, pe fondul instabilității regionale.

Parlamentarii bulgari, restricție temporară la exportul de motorină

Propunerea va fi examinată mai întâi de Comisia pentru Buget și Finanțe și apoi supusă votului, în plen. Dobrev a explicat că Bulgaria are în prezent rezerve suficiente de combustibil pentru câteva luni, fără a include rezerva de stat.

Cu toate acestea, având în vedere creșterea prețurilor la combustibili, în țările vecine, pe care a atribuit-o speculațiilor legate de tensiunile geopolitice, restricția vizează menținerea stabilității prețurilor și asigurarea activității economice normale.

Măsura acordă discreție șefului Agenției Vamale, pentru a autoriza exporturi limitate, din motive umanitare sau tehnologice, în special pentru menținerea proceselor de producție, precum cele de la Neochim, liderul local al industriei fertilizatorilor.

Citeşte şi: În România, benzina și motorina au ajuns să coste ca în Luxemburg, unde salariul minim e 2.704 €

Propunerea vine în urma evoluțiilor recente, care au implicat compania petrolieră rusă Lukoil, ce a anunțat vânzarea activelor sale internaționale, după noile sancțiuni americane, care vizează giganții energetici ruși, inclusiv Lukoil și Rosneft, conform Novinite.

Autoritățile bulgare au luat această măsură pe fondul avertismentelor din partea opoziției, cu privire la o posibilă criză a aprovizionării cu combustibil și a solicitărilor de informări urgente cu miniștrii relevanți.

Bulgaria depinde efectiv de un singur furnizor pentru combustibilul de avioane și de aproape unul singur pentru motorină, spunând că restricția poate fi justificată doar în circumstanțe clar definite, care nu au fost făcute publice.

Citeşte şi: Prețuri în creștere la carburanți începând de azi. Șoferii vor plăti cu 40 de bani mai mult pe litru

El a menționat că aproximativ jumătate din rezervele de combustibil ale țării sunt deținute în străinătate și a cerut transparență din partea Guvernului, cu privire la starea reală a aprovizionării.

Bulgaria are cel mai mic preţ al motorinei din UE:1,19 €. În România, în Bucureşti, la benzinăriile Petrom, litrul de motorină este azi 7.39 - 7.40 lei, adică 1,48 €.

Asta nseamnă că, de regulă, cărăuşii îşi fac plinul la camioanele lor înainte să intre în România. Şi nu prea au nici o bază nici în Ungaria, care are litrul de motorină la 1,47 €.

Asta înseamnă că aleargă cât pot de mult cu motorina ieftină din Bulgaria, apoi fac plinul la noul tarif. Dacă au posibilitatea, fug până în Cehia cu cât mai puţină motorină scumpă, iar aici fac iar plinul, cu 1,36 € litrul.

Un poliţist român, în control la frontieră, în Vama Giurgiu - Ruse - Foto: Profimedia Images
Un poliţist român, în control la frontieră, în Vama Giurgiu - Ruse - Foto: Profimedia Images

Se mai pot face şi alte calcule: autonomia unui camion diesel, care consumă 20 - 30 l de motorină la suta de kilometri, este de 800 - 1.500 de kilometri.

Deci, soluţia ar fi să faci plinul la Ruse, să intri în România, să conduce cât pe economic şi când nu se mai poate, să pui atâta carburant, cât să te ducă în Cehia.

Ar merge şmecheria. Distanţa din frontieră, de la Giurgiu, până în graniţa cehă de est, la Břeclav, este de 883 de kilometri, pe carosabil.

Mai multe articole din secțiunea Economie

Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Newsweek România Abonamente

Print

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Fără reclame
Abonează-te
Print + Digital

Print + Digital

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Digital

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Fără reclame
Abonează-te
Newsweek România
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te
Newsweek România

Newsweek România Ultima oră

Newsweek România
Ultima oră