Mădălin Mihailovici, CEO Veolia România: Avem nevoie de o strategie națională pe următorii 10-15 ani

DE Alexandru Pop | Actualizat: 12.12.2022 - 12:16
Mădălin Mihailovici, CEO Veolia România Foto: NWR

România, ca și multe alte state europene și nu numai, este afectată la ora actuală de crize pe mai multe planuri, de la cel economic, prin inflație și creșterea prețurilor, și până la cel geopolitic, prin vecinătatea cu Ucraina.

SHARE

Cum fac față acestor dificultăți companiile din țara noastră, dar și ce perspective au pentru 2023 am aflat de la Mădălin Mihailovici, CEO Veolia România. 

Newsweek România: Trăim vremuri complicate, marcate de crize multiple, atât în plan economic, cât și geopolitic. Care sunt, în această perioadă, principalele provocări pentru o companie precum Veolia?

Mădălin Mihailovici: Traversăm o perioadă dificilă, cu multiple încercări pe toate planurile: social, economic, politic, mediu etc. Ne confruntăm simultan cu criza energetică, cu o inflație record, întreruperi în lanțurile de aprovizionare, contexte geopolitice dificile, toate acestea având implicații puternice asupra performanței economice, dar și asupra manierei în care lumea este interconectată. Practic, ceea ce se întâmplă acum nu se subscrie logicii și regulilor pieței libere, reglementate de mecanismul cererii și ofertei.

Recesiunea este inevitabilă. Mai mult ca niciodată, responsabilitatea pe care o avem față de toate părțile interesate nu poate fi un lucru pe care să îl tratăm cu ușurință, ci dimpotrivă. 

Realist vorbind, vom resimți efectele acestor crize cel mai probabil și în următorii 3-4 ani. Pentru a ajunge la un punct de stabilitate, se impune o reconfigurare a modelului economic, care să permită o flexibilitate mai ridicată de operare și o orientare profundă către sustenabilitate: de la asigurarea autonomiei energetice până la dezvoltarea de soluții pentru o reutilizare cât mai ridicată a resurselor.

Ce strategie abordați pentru a face față provocărilor economice, cum ar fi inflația și criza energiei și a carburanților?

În general, luând în considerare toți factorii care pun presiune pe economia noastră, cred cu tărie că implementarea unei strategii la nivel național pentru următorii 10-15 ani, acceptată și adoptată de toți actorii politici, poate aborda și susține creșterea economică.

Mă refer la un pact dincolo de viziunile politice, bazat pe trei piloni principali: educația și sănătatea, agricultura și infrastructura de transport (atât cea rutieră, cât și cea feroviară), care să acopere întregul teritoriu național. Cum investițiile sunt direct legate de creșterea economică, iar un investitor preferă o țară cu o infrastructură de transport dezvoltată, este mai mult decât stringentă dezvoltarea autostrăzilor și a căilor ferate la standarde moderne.

În ceea ce privește dezvoltarea sectorului în care activăm și având în vedere necesitatea imperativă de a respecta legislația de mediu, asigurând în același timp sustenabilitatea operațiunilor, la nivel guvernamental, am identificat 4 modele strategice, cu accent pe operatorii regionali. Primul model vizează companiile care își pot extinde aria de operare la nivel județean și care pot realiza investițiile necesare pentru conformare. Cel de-al doilea vizează companiile care își pot extinde operațiunile la nivel județean, pot începe să pregătească investițiile, dar vor avea nevoie de sprijin din partea unei entități mai puternice pe termen mediu pentru a menține sustenabilitatea (cum ar fi absorbția de către un operator mai puternic) - ceea ce noi numim fuziune pe termen mediu.

Cel de-al treilea model, o fuziune imediată, se referă la organizațiile care se confruntă cu probleme majore în extinderea operațiunilor lor și au nevoie urgentă de sprijin din partea unei companii mai puternice, inclusiv know-how și finanțare. Cel de-al patrulea, și ultimul, marchează fuziunea în jos a companiilor cu experiență relativ bună, performanță financiară și operațională, precum și cu o dimensiune care le permite nu numai să acopere și să opereze în domeniile lor, ci și capacitatea de a transfera cunoștințe și resurse financiare în alte domenii.

În ceea ce privește compania noastră, ne asigurăm activitatea prin aprovizionarea pe termen lung cu produse pentru tratarea apei potabile și a apelor uzate, diverse piese de schimb și sisteme de conducte de apă și canalizare. Optimizăm în permanență prin aplicarea celor mai avansate tehnologii și inovații pe care le oferă Grupul nostru.

În plus, încercăm să asigurăm independența energetică pe toate amplasamentele noastre, cu scopul final de a ne menține tarifele la cel mai mic nivel posibil, având în vedere evoluția prețului energiei.

Care sunt principalii factori care au contribuit la reziliența organizației pe care o conduceți?

Pentru a face față cu succes provocărilor contextului economic actual, extrem de complex, ne-am concentrat pe viziunea de ansamblu și pe misiunea de a răspunde așteptărilor clienților, făcând legătura între elementele financiare și operaționale, având clienții în centru.

Ne-am dezvoltat reziliența organizațională pe 3 paliere: reziliența operațională – prin dezvoltarea autonomiei energetice, a capacității de anticipare și adaptare imediată, astfel încât să nu avem sincope în procesele de aprovizionare, precum și prin pregătirea resursei umane, reziliența financiară -  prin securizarea financiară a angajaților, care au beneficiat și beneficiază de salarii competitive, mereu la timp și reziliența corporativă – prin respectarea tuturor Nivelelor de Servicii, prin menținerea protejării mediului ca prioritate absolută și implementarea sustenabilității în toate procesele.

De altfel, reziliența organizațională contează foarte mult pentru clienții noștri și, tocmai de aceea, în beneficiul lor, practicăm unele dintre cele mai mici tarife din România, menținând cele mai înalte standarde de calitate în lucrări. 

Care sunt perspectivele și principalele obiective ale companiei în perioada care vine?

Principalele obiective Veolia România vizează creșterea business-ului în zona de apă, având în vedere că oferim o bună practică în domeniu, prin intermediul performanțelor obținute de companiile noastre care oferă servicii de furnizare a apei potabile, dar și dezvoltarea de soluții de optimizare energetică. 

Fără îndoială, angajamentul nostru față de mediu rămâne prioritar, prin urmare vom continua implementarea sustenabilității pe toate palierele de activitate. 

Care sunt lecțiile de business pe care le putem desprinde în urma acestor crize?

Ca lideri de companii, trebuie să fim permanent pregătiți să ne adaptăm, să luăm decizii rapide, bine cântărite, să avem tot timpul un plan de rezervă și să fim constant deschiși la nou. 

De asemenea, este necesar să ne revizuim planurile periodic, să evaluăm ceea ce a funcționat și ce nu și să operăm schimbările aferente.  

Flexibilitatea și adaptabilitatea permit unei organizații să fie mai bine pregătită pentru crize și circumstanțe neașteptate.  

 

Urmărește-ne pe Google News

Comentarii 0

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
© 2024 NEWS INTERNATIONAL S.A.
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te