VIDEO Gabriela Hârţescu, Envisia: Contează toată durata de viaţă a produsului, nu doar cumpărarea sa


PhD Gabriela Hârţescu, membru al board-ului Envisia - Boards of Elite, spune că nu trebuie să te gândeşti doar la cumpărarea unui produs, ci la toată durata de viaţă a acestuia.
Cum pot să treacă dincolo de simpla conformitate legislativă, formală, consiliile de administrație și membrii board-urilor și să integreze principiul economiei circulare, legat de ESG?
"Vorbim despre tot ceea ce înseamnă decizie strategică, la nivel de organizație sau la nivel de țară", spune PhD Gabriela Hârţescu, membru al board-ului Envisia - Boards of Elite.
"Acestea trebuie luate ton from de top, cum se spune, și așa se întâmplă și în integrarea economiei circulare în viața și în strategia organizațiilor.
VIDEO Gabriela Hârţescu, Envisia: Contează toată durata de viaţă a produsului, nu doar cumpărarea sa
Consiliile de administrație au câteva priorități în ceea ce privește economia circulară. Prima ar fi integrarea economiei circulare în strategia de business, trecerea de la conformitate la strategie a sustenabilității", a explicat Hârţescu, la Newsweek ESG Summit 2025.
"Concentrarea acum este pentru a transforma această sustenabilitate într-un avantaj competitiv pentru organizație și totodată de a fi un izvor de generare de inovație.
De asemenea, tot la nivel de board, acolo unde se setează strategia, vorbim despre schimbarea modelului de resurse și investiții. Resursele și materiile prime sunt limitate", a spus expertul.
Citeşte şi: VIDEO Andrada Busuioc, Concelex: Să-ţi faci strategia ESG în acord cu ceea ce are sens pentru tine
Există un concentrare din ce în ce mai mare, în cadrul companiilor, și asta trebuie să facă parte din strategia companiei, "de a nu te mai gândi, când faci investiţii, doar la prețul de achiziție al unui produs, ci de a-l vedea pe toată durata lui de viață, inclusiv în momentul amortizării și al reciclării", a explicat Gabriela Hârţescu.
Mai jos, tot ce a spus aceasta:
"Astfel, acest cost extern devine internalizat în companie și se d[ o a doua viață acestui produs.
De asemenea, foarte foarte important când vorbim de economie circulară și sustenabilitate, management-ul executiv trebuie să fie cointeresat în obținerea de rezultate.
Citeşte şi: VIDEO Dan Chelaru, Iulius: "Transparența este esențială pentru noi, e un principiu de business"
În momentul în care vorbim de indicatori de performanță pentru CEO sau pentru alți membri ai managementului executiv, care sunt legați doar de performanța financiar[ și de rezultatele obținute pe termen scurt, atunci vom avea o politică de sustenabilitate care e doar de conformitate.
Bifăm niște căsuțe. Dacă în schimb mergem și motivăm managementul executiv cu niște indicatori care poate țin de un scor la un indicator social sau o motivare pentru reducerea consumului sau pentru reducerea amprentei de carbon, atunci, clar, această conducere executivă va fi cointeresată în punerea într-adevăr în implementarea strategiei de la board.
Citeşte şi: Construcții Erbaşu: construind responsabil, pentru oameni și pentru viitor
De asemenea, încă două lucruri foarte scurte aș vrea să să mai spun. Odată cu modelul de resurse și modelul de investiții, care sunt investiții de capital pe termen lung, schimbăm și modelul de afaceri și modelul de bugetare, pentru că, privim produsele nu doar la prețul de achiziție, ci la întreaga viață și post-viață, ca să zic așa.
De asemenea, nu ne mai orientăm după volumul de vânzări și ne orientăm după servicii, în principal și ne gândim la produse ca product as a service, în momentul în care vine și aduce impact acel produs și, bineînțeles, prevenirea green washing-ului.

Ceea ce se întâmplă atunci când vrei să transformi aceste raportări într-o activitate de PR. Bifez niște căsuțe, dar de fapt, acele căsuțe nu sunt corelate cu strategia și faci cheltuieli de marketing, în loc să faci cheltuieli cu investiții pentru sustenabilitate".