FOTO Cum s-a „colorat” harta autostrăzilor din România în 10 ani. Valea Prahovei, marea gaură



Harta autostrăzilor din România s-a „colorat”, în sfârșit, promițător, în ultimii 10 ani. Încheiem anul 2024 cu 1.270 km de drumuri de viteză în exploatare, dar tot suntem cu mult în urma Ungariei, Bulgariei și Serbiei. Iar Valea Prahovei rămâne marea gaură.
România trage linie în 2024 cu un record absolut în materie de drumuri de viteză date în trafic: 194,77 km. Au fost depășiți anii record precedenți, 2012 și 2013, când au fost inaugurați 116,791 km de autostradă și, respectiv, 117,903 km de autostradă.
Și mai sunt circa 680 km de drumuri de viteză în execuție, și 680 km în licitație.
Citește și: FOTO „Autostrada rușinii naționale” are 9 km și în 2 ani lucrările abia au depășit 3%. Gata în 2026?
Cum s-a „colorat” harta autostrăzilor din România în 10 ani. Valea Prahovei, marea gaură
Primii 96 de kilometri de autostradă din România, A1 București - Pitești, au fost construiți în 5 ani, între 1967 și 1972, cu o „viteză medie” de 19,2 kilometri de autostradă pe an. Apoi, în 1987, au fost dați în folosință cei 17,54 kilometri ai „ciotului” de autostradă Fetești - Cernavodă.
Prin urmare, în 1990, România avea 113,54 kilometri de autostradă.
Primii kilometri de autostradă construiți după Revoluție au fost inaugurați abia în 2004. Este vorba despre primii 97,3 kilometri ai Autostrăzii Soarelui (A2), tronsoanele București-Fundulea, Fundulea-Lehliu și Lehliu-Drajna.
Prin urmare, între 1987 și 2004, în 17 ani, „viteza medie” de construcție a fost de 5,72 kilometri de autostradă pe an.
În următorii 10 ani, până în 2014, au mai fost construiți circa 422 km de autostradă, ajungându-se la un total aproape 550 km de autostradă și marea promisiune din masterplanul pentru transporturi al guvernului Ponta pentru autostrada A3 - Ploiești - Brașov (Valea Prahovei) - Făgăraș - Târgu Mureș.
Citește și: Și promisiunile întârzie pe Autostrada Ploiești–Brașov. „Sper să se termine <
Harta autotrăzilor din România în 2014
Citește și: VIDEO Eșec pe Centura Comarnic. 236.000.000 lei ca turiștii să stea în coloană pe Valea Prahovei
Din 2014 până în 2020, nu s-a ajuns la 50 km de autostradă inaugurată pe an. În 2016, de exemplu, nu s-a dat în trafic niciun metru de autostradă.
Apoi, în 2020, ritmul inaugurărilor a crescut la 61,919 km de autostradă. Dar anul 2022 a fost unul al rușinii, cu doar 13 km de autostradă dați în trafic: „ciotul” de 13,17 km ai lotului A1 Sibiu-Boița.
Cu surle și trâmbițe, spre sfârșitul verii 2023, România a depășit pragul psihologic de 1.000 km de autostradă și drum expres, cu banii și presiunile din PNRR, și a început anul 2024 cu 1.090,9 km de drumuri rapide (autostradă + drum expres).
Citește și: VIDEO „Minune”, pentru șoferi! Autostrada Ford e gata, după 6 ani, mai puțin un ciot de 12 km
Harta autotrăzilor din România în 2024
Vineri, 20 decembrie, s-au deschis circulației cei 21 km ai Autostrăzii A7 între Dumbrava (Autostrada A3) și Mizil și România încheie astfel anul 2024 cu 1269,87 km de autostradă și drum expres veritabil în exploatare la nivel național și un record absolut: 194,77 km de drumuri de viteză inaugurați în 2024.
România tot are cea mai subdezvoltată infrastructură rutieră din UE. 15 români „stau” pe un metru de autostradă
Populația României este de 19.015.088 de locuitori, potrivit datelor worldometers.info.
Considerând drumurile expres drept autostradă pentru a fi calculul mai simplu, rezultă că 14.974 de români se înghesuie pe 1 km de autostradă sau că 15 români „stau” pe un metru de autostradă.
În Ungaria, „înghesuiala” pe autostradă e de aproape 3,5 ori mai mică ca în România, de exemplu. Ungaria are 1.892 kilometri de autostradă și drum expres și o populație de 10.156.239 de persoane. Așadar, 5.36 maghiari „stau” pe un metru de autostradă.
Bulgaria are o populație de 6.687.717 de locuitori și 861 km de drumuri rapide. Făcând același calcul, înseamnă că 7,76 bulgari se înghesuie pe un metru de autostradă. „Densitatea” e de peste 2,5 ori mai mică decât în România.
Și Serbia stă mult mai bine decât țara noastră la capitolul drumuri rapide. La o populație de estimată la 7.149.077 de locuitori la mijlocul anului 2023, are 962 km de autostradă și drum expres. Rezultă că 7,43 sârbi „stau” pe un metru de autostradă.