Putem circula pe Valea Prahovei fără să ne blocăm în trafic. Și chiar pe alte drumuri foarte aglomerate în prezent se poate implementa acest sistem. Pe de altă parte transportul de mărfuri ar fi mai ușor și mai puțin costisitor.
Putem urca mașinile pe platforme feroviare.
Cum putem circula pe Valea Prahovei fără să ne blocăm în trafic. Metoda folosită în Germania și Italia
Expertul în energie Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energie Inteligentă, a explicat într-o discuție cu Newsweek ce variante am putea implementa pentru ca traficul pe cele mai aglomerate drumuri din țară să se reducă, să scăpăm de poluare și să avem consum mai mic de combustibil.
”În România, aproape 70% din energia din ”mobility” o consumăm pe mașini și pe multe transporturi destul de inutile.
Citește și: Infotrafic: Aglomeraţie pe Valea Prahovei; se circulă în coloană la Comarnic şi Buşteni
Pe tren, noi consumăm doar 1-2% din tot combustibilul care se consumă, arată balanța energetică. Ceea ce este cumva anormal. Pe tren avem de fapt cele mai mici costuri, cele mai mici emisii, cel mai mic consum. Și cu toate acestea este cel mai puțin folosit”, a spus Dumitru Chisăliță.
Expertul a spus că am putea elimina deplasările inutile cu mașinile pe distanțe scurte. Iar pe distanțe lungi am putea folosi trenul, inclusiv pentru mașini mici și camioane.
El a subliniat că transportul pe tren al mașinilor este deja o normalitate pentru alte țări din vestul Europei.
”Când spunem că ar trebui să facem aceste lucruri, vorbim despre ce putem face aici, în România. În afară lucrurile stau altfel.
Citește și: Aglomerația de pe Valea Prahovei va dispărea în 2026 când se va asfalta un drum de legătură de 22 km
Până la urmă noi am putea elimina jumătate din ceea ce înseamnă consumul pe autoturisme în situații în care în interiorul localităților dar și în exteriorul acestora noi nu am mai folosi mașinile.
Am putea folosi trotineta, bicicleta, am putea merge pe jos, am putea folosi transportul în comun. Dar vorbim despre teorie. Nu cred că se va și întâmpla.
Am putea să transportăm cu trenurile mărfurile, în toată România, în loc să folosim mașinile. Dar asta ar însemna să ai linii de cale ferată, să ai sisteme de încărcare-descărcare performante.
Inclusiv aglomerația pe Valea Prahovei, la DN1 mă refer, ar putea fi rezolvată dacă ai avea din jumătate în jumătate de oră niște trenuri de tip platformă în care să urci mașina și să cobori la Brașov, să zicem. Ar rezolva mult din acest trafic”, a mai spus specialistul.
Mai puțin timp, mai mulți bani
Pe de altă parte, scurtarea timpilor de transport înseamnă economii, cheltuieli mai mici și protecția mediului.
”Acest lucru însamnă business și, în același timp, reducere de noxe, de consum, etc.
Ai putea să faci intrarea în țară cu camioanele. Apoi, decât să faci 2 zile de la Nădlac la Constanța, ai putea să le urci pe tren, dacă am avea o linie ferată normală, iar în 8 ore ai fi cu camionul la destinație.
Atunci nu ai mai avea atâtea mașini pe drumuri, nu ai mai avea atâtea noxe, nu ar mai fi atât de poluată România.
Aceasta este normalitate în alte țări cum e Italia sau Germania. Acolo poți să urci și mașina personală cu trenul.
Prin acest lucru se creează foarte multe sinergii. Ai eficiență economică pentru că ai timp mai scurți de transport, ai reducerea emisiilor de carbon.
La noi, dacă vrei să mergi cu trenul, ajungi de la Nădlac la Constanța în 4 zile, nu în 8 ore”, a mai spus Dumitru Chisăliță.
Cele mai periculoase drumuri din țară sunt, conform statisticilor poliției, DN2, DN1 și DN6.