Ministerul Transporturilor a stabilit la sfârșitul lui 2022 calendarul pentru realizarea unui drum ocolitor, de 4 km, prin partea de sud a orașului Podu Iloaiei, proiect necesar pentru a descongestiona traficul de la ieșirea din municipiul Iași:
- ianuarie 2023 – semnare contract pentru elaborarea studiului de fezabilitate, dacă nu vor exista contestații la procedură
- iunie 2023 – finalizarea studiului de fezabilitate (termenul de execuție este de 5 luni)
- octombrie 2023 – avizarea de către autoritățile centrale a indicatorilor tehnico-economici, moment în care vom afla și o valoare aproximativă a valorii investiției
- noiembrie 2023 – elaborare documentație în vederea demarării procedurii de contractare a proiectului tehnic și execuția lucrărilor
- martie 2024 – semnare contract de proiectare și execuție a lucrărilor
- aprilie 2025 – finalizarea lucrărilor și darea în folosință a drumului ocolitor
Citește și: VIDEO Coșmarul șoferilor într-un important oraș al României s-a sfârșit. Au șosea de centură
CNAIR a promis lucrări la o centură de 4 km din 2022, dar n-a făcut nimic. Doar prețul a „bubuit”
Suntem la jumătatea lui septembrie 2024, însă, și la centura de la Podu Iloaiei nu se lucrează deloc. Doar prețul a „bubuit”.
Valoarea proiectului de construire a drumului ocolitor prin sudul localității Podu Iloaiei a crescut din nou, până la suma de 127 milioane lei (inclusiv TVA). Lungimea drumului este 4.377 metri, conform memoriului (re)depus la instituțiile avizatoare, relatează apix.ro.
În iulie 2024, finanțarea proiectului era estimată la aproximativ 90 de milioane lei, fără TVA.
„Proiectul include realizarea unui viaduct (lungime – 90 m, n.r.) la km 0+240 metri și a unui pod (lungime – 38 m, n.r.) pentru traversarea râului Bahlui la km 3+900.
De asemenea, este prevăzută amenajarea peisagistică a zonelor verzi, a taluzelor și a zonelor de girație pe o suprafață de 41.915 mp”, se precizează în documentație.
Citește și: VIDEO Bucata de „autostradă-muzeu” de pe Autostrada Bucureștiului, ZERO șanse de inaugurare în 2024
Traseul centurii de la Podu Iloaiei
Traseul drumului ocolitor se desfășoară la sud de Podu Iloaiei. Viteza de proiectare este de 90 km/h pe zona de început și final a variantei, iar, din cauza faptului că traseul trece foarte aproape de case, care nu pot fi demolate, pe zonele respective, viteza de proiectare va fi de 50 km/h. Cea mai mare parte a traseului va fi realizată paralel cu calea ferată.
Traseul în plan se desprinde din DN 28 (E583), la km 45+486, printr-o intersecție giratorie, ce face legătura cu DN 28 și ieșirea de pe autostrada A8 Târgu Mureș – Iași (în proiectare). Girația are raza interioară de 18 m, lățimea căii inelare de 11 m.
La km 1+650, traseul intersectează DC 89, foarte aproape de calea ferată. Intersecția este realizată cu buzunar de viraj la stânga pentru vehiculele care vin dinspre Iași pentru a nu afecta traficul de pe varianta de ocolire, iar, pentru vehiculele care vin dinspre Târgu Frumos, sunt proiectate pene de racordare spre calea ferată.
Începând de la această intersecție și până la podul peste râul Bahlui, varianta de ocolire este aproape paralelor cu calea ferată.
La km 2+600, traseul intersectează drumul județean DJ 282D, iar amenajarea intersecției va fi făcută precum cea cu DC 89.
De la km 2+600 și până la km 3+700, traseul trece prin zona de case construite și a Gării din orașul Podu Iloaiei, zonă în care viteza de proiectare este de 50 km/h.
Pe această zonă sunt prevăzute mai multe curbe, amenajate astfel încât să nu conducă la demolări de case, valorile razelor în plan fiind cuprinse între 135 și 700 m.
Pe porțiunea cuprinsă între km 2+600 – km 3+220, traseul se suprapune cu DJ 282D (str. Scobălțeni).
La km 3+220, drumul județean se desprinde, printr-un viraj la stânga, de varianta de ocolire. În această zonă nu a putut fi proiectat un buzunar de viraj la stânga întrucât casele sunt foarte aproape de drumul ocolitor.
La km 3+480, varianta de ocolire ocolește Gara orașului Podu Iloaiei, tot aici realizându-se o intersecție în „X” astfel încât să fie asigurat accesul localnicilor spre Gară.
De asemenea, din cauză că traseul trece foarte aproape de accesul la Baza de recepție, este necesară relocarea accesului astfel încât să nu fie afectat de realizarea drumului ocolitor.
De la această intersecție, traseul trece pe lângă Bază, ocolind o clădire ce aparține CFR.
La km 3+900, traseul traversează râul Bahlui, după care urmează o curbă la stânga cu raza de 250 m.
Traseul centurii de la Podu Iloaiei se termină tot cu o intersecție giratorie, la km 49+062 pe DN 28. În zonă sunt amenajate mai multe construcții, inclusiv o benzinărie, în apropiere este o trecere la nivel cu calea ferată (la cca 150 m față de intersecția giratorie).