Cele șase zile care au îngropat City Insurance

DE Petru Zoltan | Actualizat: 20.11.2021 - 15:07
Foto: INQUAM PHOTOS/ Octav Ganea

Compania de asigurări voia să se salveze cu un împrumut. Care a întârziat aproape o săptămână.

SHARE

Prețul polițelor pentru asigurările auto obligatorii s-a dublat după ce Autoritatea de Supraveghere Financiară a decis ca City Insurance să intre în faliment. Această decizie va crește potul companiilor care vând RCA cu cel puțin 880 de milioane de euro anual. 

Newsweek România a obținut mai multe documente din care rezultă că City Insurance s-ar fi putut salva de la faliment dacă nu ar fi întârziat aproape o săptămână să depună un contract de împrumut de la un potențial investitor cu posibilități financiare importante.

Falimentul a blocat o eventuală vânzare

Compania City Insurance, controlată de afaceristul Dan Odobescu, cumnatul fostului premier Adrian Năstase, urma să fie cumpărată în vara acestui an de fondul de investiții olandez I3CP, în spatele căruia se află Biserica Ortodoxă a Greciei.

Negocierile dintre cele două părți au fost făcute publice, dar nu și valoarea la care urma să se facă tranzacția. 

Cert este că, la finalul anului 2020, compania de asigurări avea active în valoare de peste 3,8 miliarde lei, capital social de 93,3 milioane de lei, rezerve tehnice de 2,6 miliarde de lei și provizioane de 3,9 milioane de lei. Mai mult, City Insurance era cel mai mare asigurator din România, cu prime brute subscrise de peste 2,3 miliarde de lei în 2020. 

În toiul negocierilor, pe 3 iunie 2021, Consiliul Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) a emis Decizia 714 prin care obliga compania City Insurance să transmită spre aprobare un plan de finanțare pe termen scurt și un plan de redresare refăcut.

Pentru planul de finanțare, compania avea termen de o lună de zile, iar, pentru planul de redresare, două luni de la data primirii deciziei. 

„Termenul ce decurge din Decizia A.S.F. nr. 714/03.06.2021 pentru restabilirea MCR (cerința minimă de capital - n.r.) a fost data de 04.09.2021 (respectiv prima zi lucrătoare 06.09.2021)“, menționează ASF într-un comunicat de presă. 

O zi mai târziu, ASF a desemnat Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA) ca administrator temporar în vederea înlocuirii conducerii companiei City Insurance.

Ulterior, pe 17 septembrie 2021, Autoritatea de Supraveghere Financiară a anunțat că respinge planul de finanțare pe termen scurt și planul de redresare, dar și că retrage autorizația de funcționare a companiei City Insurance.

Tot atunci, ASF a mai susținut că urma să promoveze o cerere privind deschiderea procedurii falimentului. 

ASF a menționat în comunicatul de presă că „Planul de finanțare pe termen scurt și Planul de redresare sunt în mod evident neadecvate și nu asigură restabilirea situației financiare a societății și, pe de o parte, solvabilitatea societății este în continuă deteriorare iar, pe de altă parte, societatea se află în incapacitate vădită de plată“. 

Citește și: Nici Biserica Greciei nu a putut salva City Insurance

Întârzierile fatale

Decizia de declarare a falimentului City Insurance a fost atacată de companie la Curtea de Apel București. Conform documentelor obținute de Newsweek România, reiese că City Insurance a depus cele două planuri la ASF spre aprobare pe 5 iulie, respectiv pe 4 august 2021.

ASF avea obligația ca în termen de 30 de zile să analizeze documentele și să emită o decizie cu privire la acestea.

Adică să le respingă dacă Consiliul de Conducere al ASF considera că planurile sunt neadecvate. Ceea ce nu s-a întâmplat în termenul legal.

De abia pe 17 septembrie 2021, Autoritatea de Supraveghere Financiară a anunțat că cele două planuri sunt „neadecvate“.  

Respingerea planurilor a fost justificată de ASF prin faptul că „s-a depășit cu bună știință termenul de restabilire a indicatorilor societății“.

Prăbușirea City Insurance
crește cheltuielile
proprietarilor de
autoturisme cu aproape
un miliard de euro pe an

Adică indicatorii MCR și SCR. Primul reprezintă cerința minimă de capital, iar cel de-al doilea cerința de capital de solvabilitate. City Insurance trebuia să facă dovada că are fondurile necesare pentru a acoperi cei doi indicatori.

Indicatorul SCR avea termen de restabilire data de 30 septembrie, în timp ce indicatorul MCR avea ca termen de restabilire data de 6 septembrie 2021.

Termen pe care City Insurance l-a depășit cu șase zile. De abia pe 12 septembrie, reprezentanții companiei City Insurance au transmis la ASF documentele din care rezulta că ar fi obținut un împrumut subordonat de 100 de milioane de euro sub formă de numerar de la fondul de investiții I3CP Holding BV. 

Citește și: Nici Biserica Greciei nu a putut salva City Insurance

City plânge după împrumutul ignorat

Banii urma să fie folosiți „în scopul acoperirii MCR și/sau, în măsura permisă de lege, sub formă de echivalent de numerar pentru acoperirea diferenței rămase până la și pentru acoperirea SCR“, se menționează în documentele obținute de Newsweek România de la surse din cadrul ASF.

Totodată, ASF era informată că fondurile ar fi urmat să fie transferate în conturile City Insurance în termen de cinci zile lucrătoare de la data la care notifica fondul de investiții.

Apoi, printr-un mecanism de conversie, împrumutul subordonat urma să fie transformat în acțiuni ordinare. 

Contractul de împrumut și mecanismul de conversie urma să fie analizate și aprobate de către Consiliul de Conducere al ASF. Nu s-a mai întâmplat, pentru că ASF a decis ca City Insurance să intre în faliment. 

„Aprobarea cumulată a celor două instrumente ar fi condus la restabilirea fără dubii a cerințelor de MCR și SCR, astfel cum acestea sunt descrise la art. 71 din Legea nr. 237/2015“, se menționează în documentele depuse la instanță de City Insurance. 

Cu cât s-a scumpit RCA

Cristian Roșu, vicepreședintele ASF pe sectorul Asigurări - Reasigurări, a menționat într-un răspuns la o interpelare parlamentară că ieșirea de pe piață a City Insurance a generat creșterea prețurilor la polițele RCA. 

„Ținând cont de gradul ridicat de concentrare a pieței asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA) din România, dat de un număr redus de societăți ce practică RCA și a cotelor de piață semnificative pe care le dețineau primele două societăți de asigurare (City Insurance și Euroins România), ieșirea de pe piață a unui asigurator va determina creșteri ale prețurilor“, susține vicepreședintele Cristian Roșu.

El mai susține că majorarea prețurilor la RCA poate fi generată și de evoluția „creșterii daunalității“ și a „costurilor specifice cu reparațiile“. 

La sfârșitul anului 2019, în România erau înregistrate 8.749.390 de vehicule, conform datelor făcute publice de la Institutul Național de Statistică.

După dispariția companiei City Insurance, prețul polițelor RCA a crescut în medie cu 100 de euro anual. Un calcul estimativ arată că, astfel, pentru cele aproape 8,8 milioane de autoturisme se vor plăti polite RCA mai mari cu în jur de 880 de milioane de euro. 

Comentarii

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online, inclusiv arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

© 2021 NEWS INTERNATIONAL S.A.