Cea mai așteptată autostradă din România, de 5.500.000.000 €, se pune în mișcare. Ce pași s-au făcut? După mulţi ani în care proiectul a trenat, în sfârşit se întâmplă ceva în privinţa autostrăzii de pe Valea Prahovei, dintre Ploieşti şi Braşov.
Legătura cu Bucureştiul a fost deja făcută din vara anului 2012, dar mai multe cauze au făcut ca lucrările de la partea cu lucrări de artă, din regiunea de deal şi de munte, să întârzie foarte mult.
Cea mai așteptată autostradă din România, de 5.500.000.000€, se pune în mișcare. Ce pași s-au făcut?
Noua companie de drumuri CNIR ar urma să se ocupe de proiect şi să o facă folosind oameni dedicaţi exclusiv dezvoltării sale. Aşa recomandă Banca Europeană de Investiţii, conform directorului Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere, Gabriel Budescu.
Tronsonul Ploieşti - Braşov este "un proiect greu, dar și o provocare pentru CNIR", arată responsabilii companiei.
Citeşte şi: VIDEO IMAGINI spectaculoase de pe autostrada care costă 200.000.000 lei/km și sfredelește munții
Pentru transmiterea informațiilor despre strategia de implicare a supervizorului, în evaluarea ofertelor și flexibilizarea constructorilor, noua companie de autostrăzi va crea o echipă de proiect, pentru Autostrada Ploiești – Brașov.
Pentru a fi preluat la CNIR, noua companie trebuie să angajeze personal dedicat pentru acest proiect, explică șeful CNIR într-un interviu pentru ZF.
„Specialiștii BEI -PASSA (Banca Europeană de Investiții ) au recomandat să existe o echipă de proiect dedicată pentru acest obiectiv. CNIR are în vedere recomandarea echipei BEI -PASSA”, mai spune Budescu.
Potrivit celor mai recente estimări, costul construirii autostrăzii prin Valea Prahovei este undeva la 5,6 miliarde de euro. „Acum, sunt niște estimări. Vom avea prețul bătut în cuie la finalul studiului de fezabilitate. Este prematur să mă pronunț acum.
Va trebuie organizată licitație, sunt celebrele contestații, care pot apărea sau nu”, a mai spus directorul general al CNIR, cu privire la una dintre cele mai așteptate autostrăzi din România.
Citeşte şi: Autostrada pe Valea Prahovei, deschisă către 2040. Au nevoie de 5 ani doar ca să o deseneze
Până la preluarea de către CNIR, acest proiect este în curtea CNAIR. La finele lunii februarie, Cristian Pistol, directorul CNAIR, anunța că un nou sector din București – Brașov (A3) intră în linie dreaptă. E vorba despre sectorul Cristian – Codlea (5,18 km), din judeţul Braşov. Aşa au început şi lucrările la loturile de pe Valea Oltului, cu sectorul dintre Sibiu şi Boiţa.
Foto: Pexels/Lukas Kloeppel (imagine cu caracter ilustrativ)
Secțiunea urma să fie lansată la licitație pentru construcție încă din toamna anului trecut, anunța în august 2023 Pistol. Epopeea realizării autostrăzii de pe Valea Prahovei, complicate din punct de vedere arhitectonic pare fără sfârşit.
Autostradă pe Valea Prahovei vom avea către 2040, pentru că aceasta nu are realizat acum nici măcar un studiu de fezabilitate.
Citeşte şi: Cum am rămas fără Autostradă pe Valea Prahovei: Trei eșecuri în 20 de ani. „Economic nu se susține”
Compania de Autostrăzi a permis unei firme să realizeze acest studiu în cinci ani. Consitrans are nu mai puțin de 5 ani la dispoziţie să facă studiul, o perioadă exagerat de mare. Povestea acestui tronson începe odată cu semnarea, în 2003, a celebrului Contract Bechtel, de către Cabinetul Năstase.
În timp, proiectul iniţial se dovedeşte a fi un eşec, din cauza clauzelor contractuale. Acum doi ani, la finalul verii, se ştia că proiectarea tronsonul autostrăzii A3, de pe relaţia Ploiești - Comarnic - Brașov, are un cost de 10 milioane de lei și un termen de realizare de peste 3 ani. Nici până azi nu s-a făcut nimic.
Au fost trei încercări de realizare a autostrăzii, prin parteneriat public privat, în anii 2005, 2009, 2015, toate gestionate de Narcis Neaga. Acesta a fost director general al CNAIR, între anii 2013 și 2015, iar în restul timpului, din 2004, a fost Director la Departamenul Concesiuni.