Ce cumpărături vor face românii de Black Friday? Specialist: „Va fi un record istoric”
Black Friday este un eveniment așteptat de toată lumea, indiferent de puterea de cumpărare. Reducereile mari îi fac pe români să cheltuile bani, uneori chiar pe lucuri de care nu au neapărat nevoie. Anul acesta specialiștii se așteaptă la un ”record istoric”.
Black Friday a devenit tradiție în România, anul acesta având cea de-a 15-a ediție a acestui eveniment de cumpărături.
Experții spun că acum vom asista la un record istoric din istoria comerțului online românesc.
Cu toate acestea, din cauza evoluției negative a puterii de cumpărare, românii vor căuta cele mai bune oferte, reduceri și discounturi în special pentru produse de îmbrăcăminte și încălțăminte, pentru parfumuri, cosmetice în general și mai puțin pentru electronice și electrocasnice.
Ce cumpărături vor face românii de Black Friday? Specialist: „Va fi un record istoric”
Vânzările din comerțul cu amănuntul din România au scăzut semnificativ în ultimele luni, declinul fiind cel mai accentuat din UE. Motivele țin, în principal, de scăderea puterii de cumpărare pe fondul inflației record din România, de trei ori mai mare decât media europeană.
Citește și: Cum să eviți „țepele” de Black Friday. Reducerile de 200% erau de 30 de ori mai mici
„De Black Friday 2025 vor încerca să cumpere ce nu își mai permit în prezent, vor căuta pe site-uri și în magazine produsele cu cel mai mic preț, mai ales din zona de îmbrăcăminte și încălțăminte pentru iarnă’’, arată estimările companiei de consultanță Farmes.
Astfel, după un an 2024 în care Black Friday a generat încasări record, de aproximativ 500 milioane de euro (la nivelul întregii luni noiembrie /online&offline), nu este exclus ca 2025 să aducă încasări similare, stimulate în primul rând de efectele creșterilor de prețuri.
Spre deosebire de anii trecuți, 2025 va aduce și noi tendințe în comportamentul de consum.
„În esență, oamenii vor cumpăra, probabil, mai puține produse, se vor focusa pe cele de care cu adevărat au nevoie”, afirmă Adrian Negrescu, managerul Frames.
Dacă în anii trecuți telefoanele, laptopurile, aparatele electronice și electrocasnice se aflau în topul celor mai căutate produse, în acest an este posibil să vedem un focus mai mare pentru îmbrăcăminte și încălțăminte, alături de cele din zona de beauty.
De asemenea, pregătirile pentru sărbătorile de iarnă vor aduce și un plus de vânzări și pentru produsele alimentare neperisabile necesare pentru masa de Crăciun, de la ingridientele pentru cozonac la băuturi și dulciuri.
„Tehnologia nu mai aduce, cu mici excepții, acel wow care îi determina pe consumatori, în anii trecuți, să își schimbe produsele.
E greu să mai deosebești, de exemplu, un telefon de acum doi ani față de unul din 2025. Iar această comparație este chiar mai relevantă când vorbim de PC-uri și mai ales de laptopuri. Focusul pus de producători pe inteligența artificială nu pare să reprezinte un atuu atât de important care să determine clienți să facă trecerea la un produs nou la fel de repede ca acum câțiva ani”, a afirmat Adrian Negrescu.
Câți bani vor da românii pe cumpărături de Black Friday în 2025?
Estimările companiei de consultanță, bazate pe prognozele de vânzări din piață, indică faptul că, în 2025, comanda medie realizată de români va fi în jurul al 400-500 de lei, sub cea de anul trecut.
Citește și: Comenzile medii de Black Friday va fi de 400-500 de lei, sub nivelul de anul trecut
Dar Black Friday va aduce cele mai multe comenzi din mediul online, acolo unde principalii jucători din piață vor depune și cele mai multe eforturi de marketing.
„Logistic, vânzările online devin cele mai profitabile. Eforturile de marketing se vor concentra pe acest canal de vânzare care, în 2025, va atinge un record istoric în ceea ce privește traficul, audiența site-urilor de vânzări online urmând atingă cel mai ridicat nivel din istoria Black Friday”, arată Adrian Negrescu.
Potrivit experților, vânzările de BF2025 vor atinge maximul anului, cu un volum de marfă de 4-5 ori mai mare decât în restul perioadelor din an, inclusiv de Paște și Crăciun.
Românii, obișnuiți să facă cumpărături de pe telefon
După ce Black Friday 2024 a confirmat telefonul ca fiind principalul instrument de achiziție, 2025 va consolida acest trend.
Potrivit analiștilor, nu este exclus ca peste 70% dintre vânzările de BF să fie realizate cu ajutorul telefoanelor mobile, un record istoric în materie de comerț online în România.
„Oamenii, indiferent de vârstă, s-au obișnuit tot mai mult să folosească telefonul mobil la cumpărături, inclusiv la plata în magazine.
Citește și: Sfaturi esențiale de la Poliție pentru prevenirea fraudelor online de Black Friday: „Nu faceți așa”
Un alt lucru interesant este că folosesc tot mai mult comparatoarele de prețuri online pentru a face alegeri mult mai bine fundamentate. Asistăm, în esență, la o maturizare a consumatorilor în privința obiceiurilor de plată”, spun experții.
Dincolo de acest aspect, un boost semnificativ dat perioadei de shopping de Black Friday este dat de dezvoltarea spectaculoasă a rețelelor de curierat, mai ales prin intermediul box-urilor.
Potrivit Raportului European Ecommerce 2025, România se clasează pe locul 3 între statele membre UE din Europa Centrală și de Est în ceea ce privește valoarea comerțului electronic (11,7 mld. euro în 2024), după Polonia și Cehia și pe locul 9 la nivel european.
Comerțul electronic din România este așteptat să atingă în acest an 3,5% din PIB, mai arată analiza Farmes.